Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fattar din poäng.Du måste skilja på mediciner till häst(som är utprovade på häst) o mediciner som används trots att de inte är godkända till häst!
Vad nu detta skulle ha med homeopatins totalt ovisade "effekt" att göra.
PL
Jag fattar din poäng.
Men fattar du min?
Att osäkra och inte fullt utprovade mediciner tydligen används på häst av veterinärer !
Är det bra?Jag blir lite mörkrädd iallafall.
Samma fenomen dyker ju upp på människomedicinsidan också ,att mediciner visar sig va mindre bra och ger ibland vidriga biverkningar.
Men medicinerna är "säkra".Jo pyttsan.
Man får va glad man är frisk.
Jag använder inget konstant.Så "medicinen" (utspädd bläckfisk?) fick tackan att känna igen sin lammunge.
Nej, jag tror nog på en helt naturlig beteendeförändring. Jag tycker inte att ut homeopatin är en rimlig förklaring.
Men homeopatin kan inte förlora, eftersom du använder det konstant och tillskriver den varje förbättring och bortser från varje misslyckande.
Varför inte? Om jag hade medel som botar allt utan biverkningar så skulle jag använda det.Jag använder inget konstant.
Nej, det har det inte. Det är helt vanligt vatten.Och Sepia i homeopatform har en förmåga att rätta till hormonella störningar osv.
Jag tänker fortsätta ödsla min energi på att bemöta det jag uppfattar som okunskap i den här tråden. Någon galla blir det nog inte däremot, och jag har heller inte spytt någon galla hittills. Du har däremot uppfattat det jag skrivit som otrevligt eftersom jag inte tror på homeopati och du inte kan acceptera det. Läs gärna tråden igen. Om du hittar någon så kallad galla så får du gärna citera den.I fortsättningen får du ödsla din energi och galla nån annanstans.
Jag har, och har haft, många djur. Jag ägnar mig däremot inte åt djur professionelt. På vilket sätt gör detta trådens ämne, som borde vara homeopati, mer trovärdigt? På vilket sätt gör det min syn på homeopati mindre giltig? Om kunskap om djur på något sätt vore relevant för diskussionen om homeopati (vilket det absolut inte är) bör jag kanske påminna om veterinären och hovslagaren som också ifrågasätter homeopati i denna tråd.Vad har du själv för erfarenhet av djur?
Jag vet inte varifrån du har fått den tokiga idén att jag inte kan något om djur och att jag bara skulle umgås med min dator, men håll för all del fast vid den om det gör det lättare att betvivla min kunskap.Du verkar bara umgås med din dator,har inte sett ett enda inlägg som tyder på att du har nån kunskap om djur överhuvudtaget.
Och exakt vad är min inställning till andra människor? Har jag en dålig människosyn för att jag tror att homeopati inte fungerar?Din inställning till andra medmänniskor och dess erfarenheter gör att jag hoppas att du inte jobbar med djur.
Jag vet ingenting om får så det vore förmätet att komma med något förslag. Men uppenbarligen var det ett problem som kunde lösas precis som du löste det - det vill säga ingen åtgärd.Vad hade du själv haft för lösning på problemet med tackan tex?
Jag skiter också i om det är alternativ eller konventionell - men jag har ett krav. Det ska fungera. Jag anser att homeopati visat sig verkningslöst under 200 år, och som jag sagt gång på gång så övertygas jag inte av enstaka fall beskrivna av homeopatiförespråkare på internet. Särskilt inte när dessa fall är typiska exempel av att tillskriva verkan till slump. Särskilt inte när de är beredda att bortförklara varför effekt av homeopati inte går att visa i tester. Särskilt inte när de omedelbart blir otrevliga vid ifrågasättande.Jag tror inte så mkt,jag har jobbat med olika djurslag i så många år att jag kan se skillnad på vad som är vad.
Jag skiter fullständigt i om djuret får veterinärbehandling eller alternativ ,bara målet uppnås snabbt dvs ett friskt välmående djur.
Det har jag inte sagt. Anser du att jag indirekt har sagt det genom att jag inte tror att homeopati har någon verkan? Precis som evolutionsförespråkare indirekt säger att fanatiskt troende är apor. Se där.Jag är inte fanatisk åt nåt håll,att jag har positiva upplevelser av homeopati gör mig inte hjärntvättad eller enkelspårig.
Kände du att du ytterligare behövde förtydliga att du inte kan hantera en diskussion?Tänk om du lade ner lika mkt energi på att ge vettiga råd till andra istället för att enbart sprida negativ energi omkring dig och aldrig komma med konkreta lösningar.
Stiligt.På köpet kanske du tom får riktiga vänner .
Eftersom du anklagar mig för att inte veta vad jag gör så tycker jag det är mkt relevant om man är kunnig på djur.Jag har, och har haft, många djur. Jag ägnar mig däremot inte åt djur professionelt. På vilket sätt gör detta trådens ämne, som borde vara homeopati, mer trovärdigt? På vilket sätt gör det min syn på homeopati mindre giltig? Om kunskap om djur på något sätt vore relevant för diskussionen om homeopati (vilket det absolut inte är) bör jag kanske påminna om veterinären och hovslagaren som också ifrågasätter homeopati i denna tråd.
.
Andra djurslag som kor och grisar går rätt lätt att lura på en unge de inte vill ha på något sätt.Jag vet ingenting om får så det vore förmätet att komma med något förslag. Men uppenbarligen var det ett problem som kunde lösas precis som du löste det - det vill säga ingen åtgärd.
.
Jag anser att du använder ett verkningslöst medel och tillskriver det effekt som inte finns, det kanske var vad du menade. Jag förstår inte hur ett skarpt djuröga kan behövas för att avgöra om homeopati har effekt. De tillfrisknanden som beskrivs som fantastiska bör vara synliga för alla. Det som däremot behövs för att avgöra effekt eller ej är någon form av blindtester med upprepning för att komma ifrån partiska bedömningar. Inget av de fall ni beskriver bevisar på något sätt homeopati eftersom ni beskriver enstaka djur som blivit bättre utan någon jämförelse. Det enda ni har är att de "inte var bättre innan" (i vissa fall under annan homeopatimedicin).Eftersom du anklagar mig för att inte veta vad jag gör så tycker jag det är mkt relevant om man är kunnig på djur.
Endast om du är kunnig och dessutom har ett skarpt djuröga kan du avgöra om Homeopati har effekt.
Det var du som tog upp kunskap om djur. Jag anser inte att det är relevant alls. Det är inte din bakgrund som gör att jag tror att du har fel om homeopati, och ingen bakgrund du skulle kunna ha haft skulle få mig att kunna bortse från att dina fallbeskrivningar är utan jämförelsemöjligheter och sannolikt helt naturliga tillfrisknanden. Det kommer inte över det faktum att ämnets verkan är orealistisk och att studier med hundratals deltagare inte visat bättre effekt än placebo.Hovslagare är jag själv sen 14år tillbaka,är mina åsikter mindre värda än nån annan hovslagare.
Vad har hovslageri med homeopati att göra?
Jag blandar inte ihop dessa olika saker!Absolut inte!
Jag har full respekt för veterinärens åsikt,men har en annan uppfattning själv.
Som jag sade förut i mitt yrke som hovslagare är jag just det och inget annat,tar däremot hästägaren intiativet till att fråga om homeopati kan jag ge seriösa kontakter.
Precis som jag har ett kontaktnät av duktiga hästveterinärer,tandläkare,sadelmakare mfl.
Och det är därför du upplever det som förolämpande att jag tror att du har fel om homeopati. Det ligger för mycket i vågskålen för att du ska ha fel.Jag har mångårig erfarenhet av häst,ko ,gris och får mfl smådjur så jag är inte helt tappad bakom en vagn.
Hela mitt yrkesliv har jag jobbat med olika djurslag,och jag gör inget halvhjärtat.
Jag är 39 år och har haft häst sen 10års ålder,redan då var jag vetgirig .
21år har jag nu jobbat proffessionellt med olika djur.
Jag ser olika djur varje dag,till skillnad från veterinären ser jag dem när de är friska mest,jag kan se små skillnader och tar ofta ut veterinär långt före andra djurägare/djurskötare gör det.
Just för jag vet vikten av tidig behandling oavsett metod.
Nej jag fattar inte vad det har i den här diskussionen att göra, lika lite som naturpreparats evfarlighet har det. Starta en ny diskussion i saken så kanske jag har ngt att bidra med när det gäller användandet av humanpreparat od på häst.Jag fattar din poäng.
Men fattar du min?
Att osäkra och inte fullt utprovade mediciner tydligen används på häst av veterinärer !
Är det bra?Jag blir lite mörkrädd iallafall.
Samma fenomen dyker ju upp på människomedicinsidan också ,att mediciner visar sig va mindre bra och ger ibland vidriga biverkningar.
Men medicinerna är "säkra".Jo pyttsan.
Man får va glad man är frisk.
Nej, det har det inte. Det är helt vanligt vatten.
-Det funkar inte, så det så.
-Det är ingen vetenskap. (vi vet)
-Jag tänker aldrig prova (your loss)
-ni måste vara korkade ( )
Jag har däremot inte förflyttats en millimeter. Min syn på homeopati är precis densamma, jag tror varken mer eller mindre på homeopati nu än förut. Jag tror att det beror på att ni inte använder tillräckligt många "" för att göra ett övertygande argument.Jag har då fått ännu mer styrka i min vetskap om hur enormt kraftfulla läkemedel det är jag har i skåpet.
På en söndagkväll?Förresten, super med tackan!
Och kanske har någon läsare insett vilka principer som ligger bakom homeopati och fått veta vilket komplett misslyckande försöken att visa dess verkan har varit och kastar därför inte bort sin tid på trendiga villfarelser från 1800-talet. Men jag hoppas väl på för mycket...Men, kanske har vår lilla diskussion fått någon smått intressread att förstå vad det kan hjälpa med.
-Och tänka sig att prova.
Menar du här på något vis att tackan visste vad du kom för?Gissa vad som händer,jo tackan tittar mig rätt i ögonen går fram till boxkanten och sticker fram näsan!
Bara att låta henne slurpa i sig den lilla dosen,hade jag inte hållt emot hade hon käkat upp plastsprutan jag lovar!
Jag höll på att trilla baklänges av förvåning,kräket såg nöjd ut och vände sig tom om och kollade på sin lammunge som hon envist puttat bort flera dagar.
Men nu helt plötsligt har hon inget emot att ni kommer dit alltså? Hur kommer det sig menar du?Jag skiter i vilket som gjorde henne ok,tror knappast brottningsmatcherna igår gav nån placeboeffekt eller gjorde henne tamare tvärtom hon hatade verkligen oss som försökte hjälpa lammet dia.
Förmodligen har hon nu inget problem med dem pga av att hon nu accepterar sitt lamm och då inte ser människorna som ett hot heller.Men nu helt plötsligt har hon inget emot att ni kommer dit alltså? Hur kommer det sig menar du?
Just vad för effekt har utspädd bläckfisk på tackor som avvisar sina lamm, hur verkar det och på vad?
/Asso biolog.