Sv: homeopati

Ni kan komma med hur många rosenröda fallbeskrivningar ni vill utan att jag för den sakens skull ändrar uppfattning. Jag har sett allt för många ök få en för utdragen död för anse att det finns det minsta nytta av sånt här dravel. Till både kiropraktik och T ex. akupunktur finns det en förklaringsmodell som jag kan köpa. Till homeopati, handpåläggning healing mm. finns det inget annat än en tro.

Utdragen DÖD ????? Men snälla du, hur många har du sett DÖ av homeopati?
Kan du inte ens se och erkänna att folk o få faktiskt FÅTT hjälp när den traditionella medicinen inte räckt till? Vill du hellre se DESSA pinas o plågas bara pga att inte den medicinen hjälper?

Skrämmande åsikter har du.

Döden blir utdragen för att hästägare som griper efter halmstrån och försöker behandla slaktfärdiga hästar med magi för att dom skall få leva ett tag till.

Döden blir utdragen för att hästägare som griper efter halmstrån och försöker behandla slaktfärdiga hästar med magi för att dom skall få leva ett tag till.

DET är ju däremot tragiskt och djurplågeri om något. Men det är ju inte endast förbehållet homeopatin, utan kan gälla i stort sett allt. :crazy: Finns ju veterinärer och hovslagare som även de kan behandla i absurdum. Om vi nu ska dra exempel. Kan vi inte glädjas åt de som faktiskt blivit hjälpta, av vad de än må vara?

Gå in på "hund" och läs evelinas tråd om hennes hund som genomgår veternärvård :smirk:

Som Jippo säger så är det inte bara "homeopati" som är förbehållet vanvård och djurplågeri....och man ska vara glad att det finns andra vägar att gå om den traditionella inte räcker till...Nu är det ju försent med hennes hund men om det var MIN hund, så skulle jag chansa tills deadlinen är ute, dvs nästa vecka....vad kan bli sämre typ?

Då har jag ju svårt att glädja mig åt homeopati eftersom den enda effekt jag sett är just att den skapar lidanden.
En häst som jag behandlade för fång för något år sedan mådde mycket dåligt och jag trodde att den led av mer än fång. Jag bad ägaren flera gånger att tillkalla Vet. men hon skickade i stället päls på håranalys och började behandla med homepatika. Ponnyn blev sämre och sämre och rasade i vikt fast vi fick bukt med fångsymtomen. Tills sist så ställde jag ultimatumet att ägaren själv kunde ringa Vet. eller så skulle jag anmäla fallet. Hon blev väldigt arg och ville absolut inte ha ut Vet. då hon nog ändå insåg att hästen skulle avlivas bums. Fast hon kallade i alla fall motvilligt på Vet. När Vet. undersökt hästen så visade det sig att hästens skelett låg bart i under och överkäke och att allt ätande måste ha varit en fruktanvärd plåga för ponnyn. Trots detta så ville ägaren fortsätta med homeopatika. Vet. satte tack och lov stopp för detta och ponnyn slaktades. Detta är inte enda fallet utan det finns fler. Detta är en effekt av dessa "behandlingsmetoder" som inte gärna nämns av homeopaterna själva då dom är för upptagna med att påstå att dom kan bota allt med sitt vatten.

Hmmm, är det inte en väldigt korkad ÄGARE då? Och varför anmälde du inte henne för vanvård?
Vet du om hon var sanningenlig mot homeopaten?

Om jag skulle sluta sko mina hästar bara för att jag råkat ut för puckon som anser sig vara hovslagare.....

Jag kan ju berätta historian om min fölmärr jag SJÄLV fick ta beslutet om att hon skulle slaktas då det "stora" djursjukhuset tyckte jag hade fel..... Allt annat än slakt var RENT djurplågeri och jag undrar hur dom övht kom på iden att inte ta bort henne INNAN operationen...men dom behövde väl de 40 000 det kostade :angel: :mad:

Jag ansåg att det var veterinärens sak att göra ev. anmälan.
Jo hon var korkad som trodde på homeopati.
Jag tror nog att hon var så sanningsenlig som hennes kunskap kunde göra henne. Homeopaten behövde väl inte ha så mycket info då han dessutom utförde håranalys? Som enl. denne skulle visa allt som kunde vara fel med ponnyn.Det jag vet är att hon lade ut mer på homeopaten än hon hade fått göra på en klinik.

Jag ifrågasatte operationen via telefon redan innan och förstod eg då att det aldrig skulle fungera, men dom "ville prova" och hade aldrig gjort en sån op innan....
Hästen ifråga hade en kraftig käkfraktur som satt på tuggytan, den gick inte att fixera som man normalt stabiliserar en fraktur pga infektionsrisken....dom PROVADE att fixera den med ståltråd :eek:
Jo, tjena, det fattar väl vemsomhelst att det inte fungerar...

Fick "hem " henne ( hon var inackorderad på ett ställe för fölston) och därsåg dom ju direkt...det var som en jordbävning i käften på henne och varje gång hon tuggade så rörde sig ALLT löst i munnen på henne. DEN hästen tyckte dom det var "onödigt" att avliva...som tur var så kom en distriktare ut och gav henne nådasprutan...

Tyvärr låg övertron på homeopaten som ett töcken framför hennes ögon.

Det var ETT exempel det........ Tragiskt att sånt ska förekomma, men som sagt, det finns fler exempel mot hovslagare och veterinärer också. Jag förutsätter att du anser dig själv som seriös, och vet du, det gör säkert de hovslagare också, som hade hand om den hästen vars hovbilder jag skickade till dig.

Ja, men det jag vill säga är ju att det är ju inte homeopatin fel...utan ÄGARENS...

Jag förkastar ju inte alla veterinärer bara för att jag varit med om en massa saker som inte fungerat. Jag har ju även varit med om saker SOM fungerat och slänger inte hela veterinärkåren åt sidan för det...Men för mig finns bara en vet och det är Jonas Tornell, han är outstanding..tyvärr gör han inga operationer , men han är öppen för alla ideer och förkastar ingenting...är det nåt vi inte kommer åt så kan han faktiskt ge mig förtroendet att prova "mina" metoder...SÅ ska man vara mot varandra...inte nån surpitt som skriker Nej innan man kommit till punkt.

Jag förstår inte vad hovslageri seriöst eller inte, har att göra med rent new age dravel.

New Age ?????
Lägger du in homeopati i New Age så är du hu helt ute o cyklar..

Jag har inte sett du kommenterat min story om fölmärren på ett av landets största djursjukhus.

Ja, men det jag vill säga är ju att det är ju inte homeopatin fel...utan ÄGARENS...

Jag förkastar ju inte alla veterinärer bara för att jag varit med om en massa saker som inte fungerat. Jag har ju även varit med om saker SOM fungerat och slänger inte hela veterinärkåren åt sidan för det...Men för mig finns bara en vet och det är Jonas Tornell, han är outstanding..tyvärr gör han inga operationer , men han är öppen för alla ideer och förkastar ingenting...är det nåt vi inte kommer åt så kan han faktiskt ge mig förtroendet att prova "mina" metoder...SÅ ska man vara mot varandra...inte nån surpitt som skriker Nej innan man kommit till punkt.

Jag förkastar detta för att denna avigsidan är den enda sida som jag har sett. Gång på gång på gång på gång. Medan vanlig veterinärmedicin har räddat åtskilliga hästar i kundkretsen.

Oseriösa kalla du ju "Alla" kvacksalvare, och drar alla över en kam, hovslageri finns det också en hel del "lallare" som utger sig för att vara seriösa...

New Age ?????
Lägger du in homeopati i New Age så är du hu helt ute o cyklar..

Jag har inte sett du kommenterat min story om fölmärren på ett av landets största djursjukhus.

Vad finns att kommentera?

Oseriösa kalla du ju "Alla" kvacksalvare, och drar alla över en kam, hovslageri finns det också en hel del "lallare" som utger sig för att vara seriösa...

Om man använder sig av SHF anslutna hovlagare så har man en garanti för att hovslagaren använder vedertagna metoder och om han/hon beter sig oseriöst så kan vederbörande uteslutas ur SHF
Men väljer man att anlita icke ansluten hovis så är det på eget ansvar.

Ni kan komma med hur många rosenröda fallbeskrivningar ni vill utan att jag för den sakens skull ändrar uppfattning. Jag har sett allt för många ök få en för utdragen död för anse att det finns det minsta nytta av sånt här dravel. Till både kiropraktik och T ex. akupunktur finns det en förklaringsmodell som jag kan köpa. Till homeopati, handpåläggning healing mm. finns det inget annat än en tro.

Nu var detta ett uttalande som varken var för eller emot, utan man kan endast konstatera fakta i just det specifika fallet.
Om det sen var en slump eller om det handlade om något annat, överlåter jag till andra att fundera över.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 152
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
422
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka