Höjningar av halvblod 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Northern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 254
Sv: Höjningar av halvblod 2008

Kul med Prestige o Blue Hors Hertung då jag tittat på dem som "ersättare" till mitt sto efter det att First Wish lämnat aveln.

Senast ändrad av en moderator:

Hertug verkar inte i avel längre utan är i sporten.
Kommer ev tillbaka om några år. Det är iaf det sista jag hört då jag själv ville betäcka med honom förra året.

Höjningarna utgår ifrån hingstreglementet och alla dessa hingstar uppfyller antagligen kriterierna.

"A Hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln framåt på åtminstånde nationell nivå i en diciplin, men utan allvarliga svagheter i övrigt. Avkommornas tävlingsstatistik ska, då sådan finns, tillmätas väsentlig betydelse för hingst som är 15 år och äldre. Det räcker med att avkommorna har resultat från enbart 3-årstest och kvalitetsbedömning. Riktmärke för BLUP-index: lägst 115 i hopp- eller dressyrindex. Minst 25 testade unghästar, varav minst 10 från kvalitetsbedömning, som grund för höjning till A."

För ELIT krävs bl. a avkommor i svår klass, minst 30 tävlade avkommor, varav äldsta minst 7 år, samt ett BLUP-index på minst 130.

Vet ni hur nära CB II är elitgränsen, var tvungen att gå in och kolla och han uppfyller allt MEN han har bara 26 tävlande avkommer (jag har en som inte är tävlad här, någon annan som kan skrammla fram 3 till så är han berättigad till elit :cool:), med andra ord iom att det droppar in nya CB II hästar från danmark hela tiden så borde han ju kunna få ihop de resterande 4 till tycker man och borde då alltså bli höjd ganska snart.

Hertug verkar inte i avel längre utan är i sporten.
Kommer ev tillbaka om några år. Det är iaf det sista jag hört då jag själv ville betäcka med honom förra året.

Tror dessvärre att Hertug är kastrerad,men det lär finnas fryst
hos Blue Horse

Come Back II och Landor S :love:

A/ Har favoriter :angel:

Vet du säkert att det är så? Varifrån har du hört det? Vore otroligt synd på en fantastisk hingst om så är fallet :cry:

Kolla med DVH s hemsida.Har för mig att Blue Horse ansåg att han inte hade tillräckligt med ston,alltså ingen bra affärside.Han blev väl åretshingst-07 i Danmark tack vare sin fantastiska nedärvning.Vet att han finns på fryst i alla fall.

Jag kollade där men kunde inte hitta några uppgifter på att han skulle vara kastrerad. Att han är såld från Blue Hors och tävlas av nuvarande ryttaren är jag medveten om.

Roligt att han blivit höjd hur som helst! Vi får hoppas på att han har ädelstenarna i behåll och att det blir mer arbete i aveln efter tävlingskarriären :)

*kl*

Varför anser många av er att Warsteiners höjning är märklig?
Vad jag kan se har han dels bättre Blup, fler avkommor som tävlar och dessutom avkommor i svår klass än en del av de andra höjda hingstarna.

Jag är ingen avelsexpert utan endast en subjektiv ägare till en Warsteiner-avkomma och är alltså bara nyfiken på hur man resonerar. ;) Jag kommer ju vara fortsatt nöjd och förälskad i min dam höjning eller inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 333
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Enya
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka