Höjningar av halvblod 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Northern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 254
N

Northern

Läste just listan på årets höjningar, blev glad att se Corlando och Landos S bl.a :love:

men "bara" höjningar upp till A, inga Elit

Vad tycker ni andra? komentarer? :)

Sv: Höjningar av halvblod 2008

Corlando DH 746
Come Back II DVH 560
New Balance 971
Guido 985
Landor S
Prestige VDL 1011
Rubinrot 1033
Blue Hors Hertug DVH 700
Bugatti Hilltop 1016
Warsteiner 946
Solos Carex 1035

Samtliga som sagt höjda till A.

Eftersom jag av någon underlig anledning inte kunde kopiera i Adobe-dokumentet skippar jag motiveringarna. Orkar inte sitta och skriva av dem.;)

Överraskande med Warsteiner och Guido!

Sen måste jag säga efter att ha läst bedömningarna att jag tycker att en del krav är lågt satta.
Det ihop med motiveringar till sänkningar gör att jag inte riktigt kan se logiken i hur nämnden resonerar.

Tack! Jag är givetvis nyfiken på att läsa men hittar bara höjningar 2007, var hittar man 2008?
U

Kul att Bugatti Hilltop, Solos Carex och Hertug höjdes! Warsteiner känns lite ljummen dock.

Corlando DH 746
Come Back II DVH 560
New Balance 971
Guido 985
Landor S
Prestige VDL 1011
Rubinrot 1033
Blue Hors Hertug DVH 700
Bugatti Hilltop 1016
Warsteiner 946
Solos Carex 1035

Samtliga som sagt höjda till A.

Eftersom jag av någon underlig anledning inte kunde kopiera i Adobe-dokumentet skippar jag motiveringarna. Orkar inte sitta och skriva av dem.;)

Tycker spontant att det känns märkligt att Landor S,Come Back II,Corlando och Hertugs nedärvning i princip jämställs med de övriga.
Att gå så mycket på 3 och 4åringars bedömningsesultat,som AVN gör känns inte trovärdigt.År efter år säger AVN att man lägger mycket stor vikt vid tävlingsresultaten i gallringen och bedömningen av de verksamma hingstarna,men ändå är det Bluppen som bestämmer.Och där är avkommors 3 o 4 årsresultat nästan helt utslagsgivande.

Själv sitter jag och myser åt min fina Corland-märr !

Jag tycker att det är synd att det inte blev någon ny Elit-hingst, men det kanske inte ens fanns någon kandidat.

Tycker spontant att det känns märkligt att Landor S,Come Back II,Corlando och Hertugs nedärvning i princip jämställs med de övriga.
Att gå så mycket på 3 och 4åringars bedömningsesultat,som AVN gör känns inte trovärdigt.År efter år säger AVN att man lägger mycket stor vikt vid tävlingsresultaten i gallringen och bedömningen av de verksamma hingstarna,men ändå är det Bluppen som bestämmer.Och där är avkommors 3 o 4 årsresultat nästan helt utslagsgivande.

I Come Backs fall så finns det även gott om avkommer som tävlar mkt framgångsrikt i sverige, att han sedan ligger högt både på gång och hopp på blup gör ju att han är självklar till höjning.
Att han dessutom är Elit i danmark visar ju ganska tydligt vilken nedärvning han har. Efter att ha sett mängder av avkommer till honom (har två själv) så kan jag lugnt säga att vi inte har någon annan hingst i svensk avel som nedärver så kompletta hästar varenda avkomma jag sett har varit multitalanger och då menar jag inte allround hästar utan hästar som har förutsättningar för att gå riktigt långt i vilken disiplin man än väljer.
Han förtjänar minst sagt att höjas även här i sverige.

Jag tror att "slira" menar att de ligger i en högre division jämfört med de andra - så tolkade íallafall jag det hela !

I Come Backs fall så finns det även gott om avkommer som tävlar mkt framgångsrikt i sverige, att han sedan ligger högt både på gång och hopp på blup gör ju att han är självklar till höjning.
Att han dessutom är Elit i danmark visar ju ganska tydligt vilken nedärvning han har. Efter att ha sett mängder av avkommer till honom (har två själv) så kan jag lugnt säga att vi inte har någon annan hingst i svensk avel som nedärver så kompletta hästar varenda avkomma jag sett har varit multitalanger och då menar jag inte allround hästar utan hästar som har förutsättningar för att gå riktigt långt i vilken disiplin man än väljer.
Han förtjänar minst sagt att höjas även här i sverige.

Det är just det jag vill säga med mitt inlägg-att jämställa Guido med Come Back II känns ju bara löjligt!!Tycker det är helt fel att höja hingstar till A innan de har visat sig nedärva ett flertal väl presterande avkommor sporten.Det måste vara mycket tydligare skillnad mellan att lämna högt bedömda 3 o 4 åringar och framgångsrika avkommor i sporten,när hingstarnas nedärvning betygsätts.

Det är just det jag vill säga med mitt inlägg-att jämställa Guido med Come Back II känns ju bara löjligt!!

Likewise att jämställa New Balance med de stora gångartshingstarna. Jag har inte blivit imponerad av hans nedärvning.

Det är just det jag vill säga med mitt inlägg-att jämställa Guido med Come Back II känns ju bara löjligt!!Tycker det är helt fel att höja hingstar till A innan de har visat sig nedärva ett flertal väl presterande avkommor sporten.Det måste vara mycket tydligare skillnad mellan att lämna högt bedömda 3 o 4 åringar och framgångsrika avkommor i sporten,när hingstarnas nedärvning betygsätts.

:o Oj missförstod dig helt, sorry

Och tittar man på motiveringen så är det inte på gångartssidan hans avkommor gjort bäst ifrån sig ! Utan i hoppning, Blup 128. Vilket iofs är logiskt med avseende på hingstens stam.

Överraskande med Warsteiner och Guido!

Sen måste jag säga efter att ha läst bedömningarna att jag tycker att en del krav är lågt satta.
Det ihop med motiveringar till sänkningar gör att jag inte riktigt kan se logiken i hur nämnden resonerar.

Jag fattar inte heller riktigt. Uppenbarligen finns det orsaker utöver det som står i motiveringarna som gör att hingstar sänks eller höjs.

Höjningarna utgår ifrån hingstreglementet och alla dessa hingstar uppfyller antagligen kriterierna.

"A Hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln framåt på åtminstånde nationell nivå i en diciplin, men utan allvarliga svagheter i övrigt. Avkommornas tävlingsstatistik ska, då sådan finns, tillmätas väsentlig betydelse för hingst som är 15 år och äldre. Det räcker med att avkommorna har resultat från enbart 3-årstest och kvalitetsbedömning. Riktmärke för BLUP-index: lägst 115 i hopp- eller dressyrindex. Minst 25 testade unghästar, varav minst 10 från kvalitetsbedömning, som grund för höjning till A."

För ELIT krävs bl. a avkommor i svår klass, minst 30 tävlade avkommor, varav äldsta minst 7 år, samt ett BLUP-index på minst 130.

Guido var väl den jag reagerade mest på....Warsteiner har ju dock fått 3 st i svår klass

Och tittar man på motiveringen så är det inte på gångartssidan hans avkommor gjort bäst ifrån sig ! Utan i hoppning, Blup 128. Vilket iofs är logiskt med avseende på hingstens stam.

Ok, det såg inte jag. Tyckte att det verkade konstigt att höja honom på dressyrsidan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 330
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Enya
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka