Fast detta "om och men" är tyvärr en verklighet för de personer som försökt men är ointressanta för arbetsmarknaden. För dessa personer är det då bättre att hålla fast vid det arbete och inkomst som de har... För det är ännu jävligare för de som är arbetslösa och ointressanta för arbetsmarknaden pga ålder och/eller nedsatt fysisk eller psykisk förmåga. Alla kan inte vara superbäst som du och ha privilegiet att göra rätt val och ha turen att få det önskade jobbet.
Jag förstår inte vad du argumenterar emot? Jag tycker att pensionsåldern ska höjas så att vi kan ha ett fungerande pensionssystem, vilket är som allra viktigast för att människor som sliter hårt ska kunna överleva när de går i pension. De privilegierade har ofta en slant undansatt redan och fixar att jobba längre än pensionsåldern så för dem är åldern inte riktigt lika avgörande.
Att motverka åldersdiskriminering på arbetsmarknaden är ännu en sak man borde kunna arbeta med för att förändra, för att få ner arbetslösheten, att underlätta att utbilda sig är ett annat sätt.
Om man inte kan byta jobb eller utbilda sig, varför då gå ut i arbetslöshet om man har ett jobb?
Jag diskuterar pensionssystemet, ska inte det förändras för att det finns människor som inte kan byta jobb eller utbilda sig och håller fast vid ett tungt och slitigt jobb? Att inte förändra pensionssystemet stjälper ju dem när de går i pension då de inte lär ha någon krona i försörjning om det fortsätter så här. Varför inte hjälpa människor hela vägen istället? Höja pensionsåldern och se till att människor rent faktiskt KAN arbeta?
Jag är inte superbäst och det är tramsigt av dig att gå till personangrepp. Jag har jobbat hårt för att vara där jag är och har inte fått ett skit serverat på silverfat, förutom att vara född i Sverige och ha ett driv och en vilja att nå lite längre än bara till "att ha ett jobb", den enda i en syskonskara på 5 med det drivet, som gått färdigt gymnasiet och har utbildning. Jag har inte gjort rätt val och jag har inte haft turen att få det önskade jobbet. Det önskade jobbet är som jag skrev tidigare, rättsläkare och lokförare, jag är inget av det och lär aldrig bli. Det däremot beror inte på val utan på funktionshinder. I viss mån får man lära sig att acceptera sina begränsningar och försöka hitta något annat man kan trivas med istället. Och nej, det är inte lätt det heller.
Men det är, faktiskt, på sätt och vis också ett val, att acceptera sin situation och försöka göra det bästa av det och söka hjälp där man kan få det så man kan leva ett ok liv. Det finns förbättringar där att göra, men det är väl en annan diskussion än pensionsåldern tycker jag.