@Nixehen Jag förstår vad du menar. "Jobba tills man dör" ska självklart inte tolkas bokstavligt, det betyder inte att man går hem från jobbet på fredagen och sen avlider natten till lördag. Vad det handlar om är att ha tillräckligt många vitala år kvar för att kunna göra allt det där man ofta tänkt att "det ska jag göra SEDAN". Och det kan vara väldigt olika förstås, allt från resa, skaffa hund, umgås med barnbarn, fjällvandra, träna, ägna sig åt kultur, jobba i trädgården, umgås med vänner, spela golf, gå språk- eller krokikurser - eller annat. Och den som nu tänker att jamen allt det där gör jag ju redan, trots att jag jobbar. Grattis er, men det är helt klart att ni inte upplevt hur orken faktiskt minskar med åldern. Och inte heller haft den där faktiska insikten om att livet är ändligt, snart är "sedan" passerat.
När jag var 35 hade jag kanske resonerat som många i tråden, som älskar sitt jobb, som har mer än tillräckligt med energi eller som tänker att jamen jag vet ändå inte hur gammal jag blir. Och jag älskade också mitt jobb, men det betyder inte att orken inte minskade, även den intellektuella kapaciteten gjorde det, hur lite jag än hade kunnat föreställa mig det som yngre.
Jag fick möjlighet att gå i pension innan de höjde lägsta möjliga ålder till 63. Och det är nog ett av mina bättre livsbeslut, det ledde till ett par stora livsförändringar som inte varit möjliga om jag fortfarande jobbat. Jag har, som de flesta jämnåriga, accelererande krämpor men de är ännu inte värre än att jag kan göra det mesta jag vill. Och framförallt: jag äger min tid. Efter många år i arbetslivet så tycker jag att alla förtjänar att få känna känslan av det. Att vara tvingad att jobba till bortåt 70, jag kan inte ens föreställa mig det. Det skulle framstå för mig som att "jobba tills man dör".
Jag förstår verkkigen hur du tänker. Men även framöver KAN man ju sluta jobba innan 68-70 eller vad det nu blir. Men man kan inte ta ut pension ur den gemensamma kassan lika tidigt som förut, för pengarna räcker inte då. Man måste i så fall förlita sig på sparade pengar/ egen pensionsförsäkring.
(Jag är fullt medveten om att de yrkesgrupper som kanske har störst behov av tidig pension ofta har sämst möjlighet att spara. Tyvärr.)