Höjd avgift för spermaimporterna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 247
Sv: Höjd avgift för spermaimporterna?

Nej men hallå, inte DHL, TNT gick det med dobbis!!

Jag betalade 120euro för mina skick, men då ligger också den stationen i en avkrok dit de får skicka bilen extra s.a.s därav att det blir lite dyrare. 80-120 euro får nog anses som normalt och annat är oflyt eller tur.

Samtliga skick från min station kom fram i tid.

Ang. skick inom Sverige så skickas många som Företagspaket 16,00 med Posten, ibland även 9,00 vilket innebär att de ska vara framme innan 9 eller 16 dagen där på.
Om jag minns rätt är det väl drygt 10% av paketen som skickas/dygn inom Posten som inte kommer fram i tid. Men kommer då så gott som alltid fram dagen därpå. Hur det är med DHL och Schenker vet jag inte.

Fördelen inom Sverige är ju att man lättare kan lösa att hämta paketet dit det hamnat fel, inte besvärligare att åka till Tyskland än ett par städer bort liksom.

Mina skick inom Sverige har legat på allt från 120-350kr för frakten och sen ibland en packavgift på runt 300-350kr.
Varför skicken varierar i pris från olika hingsthållare beror ju dels på hur långt det ska, men även vad avsändaren har för avtal, ju fler paket man skickar desto bättre pris får man ju.

Det är väldigt olika priser på skicken. I år har jag fått från en hingst som kostade 250 kr per gång och med bra veterinär så blev det bara ett skick per brunst. Tre ston och ett som gick så för den hingsten totalkostnad på 1000 kr.
Övriga hingstar på skick i år stod på en station som har en fast avgift på 300 kr och även här behövdes bara seminering på första brunsten på fyra ston. Så det är en klar faktor att ha med i tankarna när man väljer hingst vilka villkor som finns för skicken.
På skick inom Sverige har jag aldrig varit med om att det har kommit bort eller varit andra problem, ännu i allafall.

Självklart var det TNT :o måste ha luktat för mycket på julglöggen :D

TNT är verkligen inte kul att skicka med.Dom har slarvat bort ca 40% av skicken från Tyskland.Det brukar visserligen dyka upp så småningom-men vem vill seminera med sperma som rest runt i en frigolitlåda i fyra/fem dagar.Och även om det skulle finnas något liv i sperman så har ju stoet gått ur brunst för länge sen.När man klagar säger dom bara att man får använda deras specialskick som kostar mellan 1000och 1200 euro:eek: annars kan dom inte garantera någonting.Har faktiskt åkt till Tyskland och hämtat sperma själv och det har blivit billigare(från Skåne) och ffa säkrare.

Vad gäller TNT så verkar det ofta vara så att dom hamnar fel redan i Tyskland, har de väl hamnat i Sverige så verkar dom komma någorlunda rätt. Självklart alltid nåt som inte hamnar rätt men till större delen iaf.

Så då blir ju genast min nästa fråga, undrar om det är extra hög % fel skick på någon av sorterings terminalerna i DE eller om det brister någon annanstans...

Problemet som jag har förstått det är att paketen inte går direkt från Tyskland till Sverige utan till något som kallas "hub" och som jag har för mig ligger i Bryssel(kan ha fel där).Dvs alla försändelser går till denna hub först och sen vidare till sin rätta destination.Och det är i denna hub som alla paketen tappas bort-började misstänka att de hade anställt en massa analfabeter där eftersom det blev så mycket fel förra säsongen:mad:

Nu tror jag du är ute o snurrar,varför skulle man skicka dom tyska skicken till Belgien för att sen skicka dom till sverige???? :confused:

Mina skick följde jag på nätet,dom gick från sydtyskland till Hamburg,sov över där och gick på morgonen direkt till Örebro.

Nej, alla skick med TNT går via deras hub i Liege, Belgien innan de går vidare ut i Europa. Det vore riktigt konstigt om dina gick annan väg Dobbis? Jag vet att mina från Sachsen-Anhalt har en extra depot innan Belgien som inte skicken från Jens har, men annars mellanlandar alla där. Blir det fel någonstans så är det oftast vid scanningen där, alternativt att plan från Belgien blir försenade osv.

Jag måste dock försvara TNT! 2008 skickade jag 97 skick med TNT och 94 kom fram som de skulle. 2009 skickades 113 skick och 108 kom fram som de skulle. Jag tycker det är helt okej siffror med tanke på hur många inblandade det är i processen. Till vissa ställen har jag försökt med DHL men det funkar inte alls lika bra. Sen är det lika tjurigt varje gång något går fel, men det kan det ju göra även i Sverige fick jag bittert erfara!

Jag har å andra sidan lärt mig under åren (och seminstationen) exakt vad som sak skrivas på paketen, exakt vilka lappar som ska användas, vilka flygplatser och depoter som det funkar bäst att skicka till osv.

De största problemen har jag i Sverige där chaufförer inte hittar, eller tycker det är så sent på dagen att "de lika gärna kan vänta till dagen efter" osv osv. Just därför försöker jag få stoägarna att i de flesta fallen hämta skicken på flygplatser eller på TNT's depoter i Sverige där det hamnar innan de går ut på bilarna.

Quickstar - din station är den som det är dyrast i hela landet att skicka till! ;)

Callie; en hub är en terminal på "bransch-språk". Gissningsvis har de ett par hubbar i DE där allt gods samlas in från de lokala åkerierna och sedan då skeppas därifrån till Belgien för en ytterligare sortering innan de åker till sina respektive länder, nåja jag har alltid tyckt att belgare är lite skumma och nu kan vi ju lägga analfabeter på listan också :angel:

Cyllene; att Värnamo är dyrast att skicka till är bara för att de precis ligger på brytgränsen, till Ljungby tex så går allt TNT via Malmö men Värnamo går via GBG så den bilen får åka långt ;) Där kör TNT dessutom ut själva till skillnad från Ljungby som helt går på entreprenad direkt från Sturup till kund.
Men jag känner mig smått impad över att jag lyckats välja den typ dyraste stationen att både skicka från och till :grin:

ps; chaufförer är ett jävla lat släkte..... :angel: :o

Undra om mina skick gick dit dag 1,för det missade jag totalt (ber callie om ursäkt):o
Skicket som "försvann" gick vilse redan i tyskland,så där var Belgarna inte inblandade.

Men jag känner mig smått impad över att jag lyckats välja den typ dyraste stationen att både skicka från och till

Å andra sidan så har du den veterinär som troligtvis är duktigast och får de flesta dräktiga på ett skick, så det kan bli billigare i slutänden. :D

ps; chaufförer är ett jävla lat släkte.....

Det är helt klart så att det blir mest problem med skicken på fredageftermiddagar. Jag tror chaufförerna är lata och vill ta helg? ;)

Å andra sidan så har du den veterinär som troligtvis är duktigast och får de flesta dräktiga på ett skick, så det kan bli billigare i slutänden. :D

Så sant så sant :bow:

[qoute]Det är helt klart så att det blir mest problem med skicken på fredageftermiddagar. Jag tror chaufförerna är lata och vill ta helg? [/quote]

Visst är det så, alla utom jag då förstås som glatt jobbar sena kvällar - även fredagar :angel:

Så sant så sant :bow:

Det är helt klart så att det blir mest problem med skicken på fredageftermiddagar. Jag tror chaufförerna är lata och vill ta helg?

Visst är det så, alla utom jag då förstås som glatt jobbar sena kvällar - även fredagar :angel:

Det är ju dumt att klaga när man får det billigare.. :)
Klarade du det med 4 skick, varav 1 inte kom fram? Hur många brunster?
/U

Tack för förtydligandet, det är så mycket jag inte kan..
Skönt att det tog sig på 2 skick!
/U

Förresten, betalar man fullpris för skick soom inte kommer fram?
/U

Jag har fått gjort det här i Sverige på skick som kom bort och stoet gick ur brunst innan det till slut kom fram . Och det fick jag betala och detta blev även ett extra skick för antingen hade seminstationen glömt att beställa första skicket eller hingstationen glömt att skicka ...
Så man tömde hingsten en extra gång (snällt ) och det skicket kom alltså bort , så det blev 2 missar på en brunst .

Mia

Om nu skick kommer på villovägar så kostar det inget hos mina. Man betalar inget för hingsten/skick och frakten hos tnt reklameras ju eftersom det inte kom som det skulle. Det kostar alltså inte mer än besväret med eventuellt missad brunst, stationsavgift ett par veckor extra osv. ;) Men som Miaa skriver kan det hända vartifrån skicken än kommer!

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland... 2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: chap13
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 462
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp... 2
Svar
30
· Visningar
3 187
Senast: Caspadia
·
Avel Jag har ett sto som är registrerad i Oldenburg samt även stambokförd i Hannover. Hon ska inte betäckas i år, men jag kom ändå att...
Svar
3
· Visningar
780
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur