Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland och då jag själv pratar flytande tyska så var det inga problem kände jag.
När jag väl kom till veterinärstationen så undrade dem vem de skulle kontakta i Sverige för seminbeställningen. Ingen alls, sa jag, för beställningen är gjord av mig direkt hos hingsthållaren.
Veterinären kändes tveksam och sa att så brukar det aldrig vara utan de brukar kunna kontakta någon i Sverige.
En annan person som tillfälligtvis befann sig på veterinärstationen upplyste mig då att hon trodde sig veta vem man kunde kontakta. Jag tyckte fortfarande det var märkligt på alla vis för jag hade ju redan haft kontakt och gjort beställningen direkt med hingsthållaren.
Vi lyckades hitta kontaktuppgifter till personen ifråga och det var som att prata med en riktig bilförsäljare. Oj oj oj hon var ju bästa kompis med hingsthållaren (en ryttare tillhörande världseliten i hoppning) och de var ju riktiga bundisar och hon kunde allt om det mesta osv osv. Jag frågade då hur man gick tillväga med beställningen och fick till svar att det var naturligtvis hon som gjorde beställningen osv. Men kostnaden är densamma frågade jag. Då framkommer det att det skulle kosta 6000(!) kronor mer att beställa via henne. Jag blev full i skratt och sa skämtsamt att nä, då beställer jag hellre själv. För veterinären hade plötsligt inga problem med direktleverans från hingsthållaren.
Då blev det annat ljud i skällan må ni tro, sur som ättika blev hon och påpekade näsvist att det
fick jag inte då hon avtalat med hingsthållaren att alla leveranser till och från Sverige skulle ske via hennes företag. (Företaget i fråga har gått med jätteförluster under flera år bakåt i tiden så jag var inte jättesugen att betala nästan 20 000 kronor till henne för att hoppas på att det skulle komma en leverans med semin kan jag ju säga...)
Det kan jag inte tro sa jag och jag kommer att beställa direkt från hingsthållaren.
Då kastar hon sig blixtsnabbt på telefonen och ringer hingsthållaren och stoppar min seminbeställning...
Så när jag senare kontaktar dem så säger de att tyvärr kan de inte fullfölja beställningen då de har ett avtal med XX i Sverige.
Jag upplyser dem om fakta, att personen tar ut extra avgifter och att jag bara inte kan med att skänka bort mina pengar till en minst sagt oseriös person.
Men de kan inget göra...
Till slut blir väl hingsthållarens ägare (läs elitryttaren) irriterad över att gå miste om en affär så jag får beställa direkt från dem men använda XX's leveransavtal med fraktbolaget (även här lägger hon på en extra avgift).
Då var vi redan framme i juli och jag hade tappat all lust till betäckning.
Min fråga till alla som väljer utländska hingstar, går ni via agenter som bara sitter och håvar in pengar för ett jobb ni lika gärna kan göra själva?
Jag menar, alla seminstationer av större karaktär pratar ju engelska och har ett beställningsformulär på sina hemsidor. Hur enkelt som helst.
Jag fattar inte hur man kan "boka upp" populära utländska hingstar på det här viset. Det är ju uselt för den "fria aveln".
ASVH sitter handfallna och flata inför problemet, jag var i kontakt med dem förra sommaren.
De menade på att "vi kan väl inte göra nåt åt detta"...nähä...vad är ni till för då? Främja aveln eller ta ut avgifter...?
Ett sjukt system som såklart kan fortsätta för att uppfödare betalar för detta. Om alla vägrade betala agenter som bara sitter och tar ut en extra avgift för att beställa semin du lika gärna kan beställa själv är ju vansinne...
Uppfödare har väl nog med kostnader som det är och svårigheter att få verksamheten att gå runt.
Någon som tycker och tänker något om detta? Alla åsikter mottages.