Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här är hela ditt första inlägg. Har fetat din fråga (resten är mest klagomål på hur dyrt det är). Med tanke på detta och vad du skrivit i senare inlägg så argumenterade jag om det du själv ägnat störst utrymme till, dvs den ekonomiska biten, lönsamhet eller inte för seminimportörena. Men, så kommer vi då till din fråga:Idag kom information om nästa år säsong från ASVH. Om jag tolkar det hela rätt så kostar det från och med nästa år 7000 kr för att ta in semin från en hingst stationerad i utlandet. 3000 kr ska ASVH ha för att värdera den och sen tillkommer 5000 kr för licensen. Det är en höjning på 3000 kr från tidigare år då avgiften varit 5000 totalt inkl licens vid ev godkännande!
Är det här rätt tänkt av ASVH nu när de utländska förbunden etablerar sig mer och mer i Sverige? Jag är tveksam...
Kan tillägga att mina hingstägare tidigare ifrågasatt de 5000 kr som måste betalas för licens för samma hingst år efter år, jag tror inte de jublar om jag säger att de måste betala 7000 kr nästa år för att få hingsten godkänd i Sverige. Har en känsla av att de snart skiter i de svenska stona om det fortsätter så här, och de stoägare som ändå vill använda hingstarna får helt enkelt regga i annat förbund eller köra stona utomlands.
Jag har hela tiden hävdat att hingstar som inte är godkända av ASVH och som inte ger gröna papper inte är aktuella för mig, men nu vetefasen!
Jag reggade mina ston och föl i Hannover i år, det blev betydligt billigare än i ASVH. (Kostnaderna var dock inte anledningen till det.)
Då spelar det ju ingen om ASVH höjer avgifterna om det ändå inte är det som det hänger på
Och att de med krångelston drar sig för importhingstar är tyvärr inte sant. Vissa bryr sig inte om kostnader över huvudtaget medans andra inte låtsas om (eller vet) att de har krångelston...
De kanske aldrig krånglat innan när de betäckts med andra hingstar.
Var det inte någon själv på Flyinge som sa att de skulle rikta in sig mer på riktigt bra spermaimporter än egna hingstar, eller har jag drömt det?
Kan säkert stämma, det borde vara mycket lönsammare att importera semin än att hålla hingsten, därav blir det lite fånigt att klaga på 3000 kr![]()
Fungerar det? Då får den alltså grå papper hos ASVH?
Men kostar inte det massor?
Corrado I var det löst licens på 1998 (?) och är alltså redan "godkänd" av ASVH.
De 5000 kr för licensen behöver alla hingstägare betala.
Nej,det är olika mellan stationerna men oftast.
En bra vet.seminerar bara 1/brunst. Samma som utlands skicken.
Det var någon i tråden som undrade över priset på skick från Tyskland bla
jag betalade 55 euro i år,vilket alltså blir billigare än den inhemska sperman![]()
Det låter väldigt billigt med 55euro.Har alltid betalat minst 85euro om jag inte delat med någon.Tyvärr händer det rätt ofta att transportfirman slarvar bort en försändelse och eftersom man står där med ett sto som måste semineras måste man be hingsthållaren att skicka en ny dos och be dom skicka den med över-dagen-frakt.Denna kostar dock minst 200 euro.Blir sen inte stoet dräktigt och man måste göra om hela proceduren så är det lätt att hålla sig för skratt![]()