Höjd avgift för spermaimporterna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 247
Sv: Höjd avgift för spermaimporterna?

Fungerar det? Då får den alltså grå papper hos ASVH?
Men kostar inte det massor?

Fortsättning på mitt svar till Cyllene:

Skicka semin? Den kostnaden står väl ändå stoägaren för... Är inte insatt i kostnaderna för "dina" hingstar, men jag antar att det inte bara är en språngavgift på 480, utan även någon slags dräktighetsavgift? Eller räknar du inte med att så många ston blir dräktiga med dina hingstar, eftersom du inte räknar med det som inkomst? I så fall föreslår jag att du importerar semin från hingstar med bättre fertilitet...

Det var inte meningen att det här skulle handla om mig som spermaimportör och mina hingstar, utan mer krasst om svensk avel och möjligheterna man som uppfödare och hingsthållare får. Jag skrev tidigare att jag tycker det är helt okej att de tar ut en avgift för den värdering de gör, men frågan är om det är kommer gynna dem - och det var det som var syftet med tråden!

Men för att svara på dina frågor:

Om det nu är så olönsamt med seminimport, undrar varför det bara blir fler och fler importseminhingstar inom ASVH? För att vi vill erbjuda de svenska stoägarna fler (bättre) alternativ och för att det helt klart finns en efterfrågan på det! Självklart vill man att det ska bli en lönsamhet av den verksamhet man driver, men även jag är uppfödare och gör det mycket för att det är kul och för att jag tror och vet att mina hingstar kan tillföra svensk avel något. Det har avkommornas resultat redan efter så här få år visat med råge!

Skicka semin? Den kostnaden står väl ändå stoägaren för... Betalningen av frakten står stoägaren för, men det finns också anställd personal på hingststationen som tar emot bokningar, tappar hingsten, jobbar i labbet, köper in kemikalier och packar skicken och ser till att det kommer iväg osv. Det var sådana kostnader jag syftade till när jag skrev "skick".

Är inte insatt i kostnaderna för "dina" hingstar, men jag antar att det inte bara är en språngavgift på 480, utan även någon slags dräktighetsavgift? Självklart finns det en dräktighetsavgift. Men den räknar jag inte kallt med förrens stoet är dräktigt. Det finns många som håller på år efter och år avlar på ston som inte är fertila, och det finns de som gör ett försök i april på en dålig brunst och sen åker på semester "och inte orkar fortsätta mer". Det kommer varje år nåt 19-åriga ston direkt från tävlingsbanan i slutet av juni och "vill gör ett försök". It takes two to tango och jag kan bara svara för hingstens fertilitet

Eller räknar du inte med att så många ston blir dräktiga med dina hingstar, eftersom du inte räknar med det som inkomst? Se svaret ovan, plus att jag inte kan tänka mig att importera sperma från en hingst som inte är fertil. Det skulle innebära att jag skulle få jobbba ihjäl mig, seminstationen skulle vara besviken och stoägaren få betala en jäkla massa pengar i onödan. Att hingstarna är fertila är en förutsättning för alla spermaimportörer skulle jag gissa!

Vill du veta mer om min verksamhet får du gärna skicka ett mail.

Jag väntade självklart inte medhåll från alla i sakfrågan, men jag undrar fortfarande hur den här höjningn kan gynna svenska uppfödare/hingsthållare/hästsport och det har du inte svarat på vad jag kan se!

Idag kom information om nästa år säsong från ASVH. Om jag tolkar det hela rätt så kostar det från och med nästa år 7000 kr för att ta in semin från en hingst stationerad i utlandet. 3000 kr ska ASVH ha för att värdera den och sen tillkommer 5000 kr för licensen. Det är en höjning på 3000 kr från tidigare år då avgiften varit 5000 totalt inkl licens vid ev godkännande!

Är det här rätt tänkt av ASVH nu när de utländska förbunden etablerar sig mer och mer i Sverige? Jag är tveksam...

Kan tillägga att mina hingstägare tidigare ifrågasatt de 5000 kr som måste betalas för licens för samma hingst år efter år, jag tror inte de jublar om jag säger att de måste betala 7000 kr nästa år för att få hingsten godkänd i Sverige. Har en känsla av att de snart skiter i de svenska stona om det fortsätter så här, och de stoägare som ändå vill använda hingstarna får helt enkelt regga i annat förbund eller köra stona utomlands.

Jag har hela tiden hävdat att hingstar som inte är godkända av ASVH och som inte ger gröna papper inte är aktuella för mig, men nu vetefasen!
Här är hela ditt första inlägg. Har fetat din fråga (resten är mest klagomål på hur dyrt det är). Med tanke på detta och vad du skrivit i senare inlägg så argumenterade jag om det du själv ägnat störst utrymme till, dvs den ekonomiska biten, lönsamhet eller inte för seminimportörena. Men, så kommer vi då till din fråga:

ASVH behöver tydligen få in pengar. Frågan är då var pengarna ska komma ifrån?

Ett alternativ är att införa stoavgifter som de flesta andra förbund har (med stoavgift så menar jag att stoägarna måste betala in en avgift för varje sto som de har i avel varje år, en slags stolicens). Detta är inte något bra alternativ anser jag. Redan nu är det betydligt lättare att få bra ekonomi som seminimportör än som stoägare. De flesta andra alternativ som ASVH skulle kunna få in pengar på drabbar troligen stoägarna direkt. Skulle tro att det är betydligt fler uppfödare (stoägare alltså) som "går på knäna" ekonomiskt än vad det finns hingstägare. ASVH riskerar att förlora fler hästar om stolicens införs än om de börjar ta betalt för en tjänst som tidigare varit gratis för seminimportörerna.

En annan tanke med den nya avgiften skulle kunna vara att ASVH överhopas med ansökningar om seminimport och därför vill sålla bort en del av dessa (nu gissar jag bara). Alltså sålla bort "chanstagare" som vill få in diverse "skithingstar" på importsemin för att slippa lägga tid på dem. Men som sagt, nu gissar jag bara.

Så mitt svar på din fråga: Det är aldrig roligt när avgifter höjs, men om pengar måste in så får man helt enkelt välja vilka avgifter som är minst dåliga att höja. Jag tror inte att vår avel drabbas av det. Om nu en del hingstar försvinner så är det ju bara de hingstar som inte fått/skulle få så många ston. För de hingstar som får många ston så är en extra engångskostnad på 3000 kr en piss i Nilen.

Senast ändrad:

Du har ju rätt i att de behöver få in pengar, och det här är ju ett sätt minst sagt.

Jag är dock tveksam till att det brukar komma in ansökningar från skithingstar då det redan kostat 5000 kr bara för att få dem att titta på pappren. Dessutom står reglerna klart och tydligt i hingstreglementet, så jag kan redan innan jag skickar in pappren på mina nya hingstar säga om de ska godkännas eller inte. Har de klarat de resultat de ska i sport eller HLP samt är rena på röntgen så är det inget mer snack om saken utan då är de klara för svensk avel. Det är de som hänger på gränsen som är kluriga, men jag gissar (även jag) att de inte är så många att det spelar roll. Isåfall är det importörer/hingstägare som sitter på för mycket pengar som skickar in pappren...

Jag kan tycka att det skulle kunna vara ett krav på att vara medlem i ASVH om man avlar SWB-hästar, men visst är det någon regel som säger att de inte får göra så? Eller blandar jag ihop det? Appropå att få in pengar alltså...

Jag får ju varje år förfrågningar på hingstar som står på "mina" stationer men som jag av olika anledningar inte tar in på, och många stoägare vill vara unika i sina hingstval. Förvånansvärt många svenska stoägare har bra koll på vad det finns för hingstar på de tyska stationerna och ser de något de gillar vill de andända det. Jag hade lite lösa planer på två hingstar som jag fått förfrågningar om, men nu backar jag nog på det för att jag ser redan nu att det blir en dålig affär för hingstägarna.

Av de tyska spermaimporthingstarna i år (ca 45 st) var det bara 6 stycken som fick över 10 ston, så de får inte särskilt många ston egentligen. Samtidigt så ser man om man tittar till både fölchampionat och årgångschampionat att avkommorna till spermaimporterna håller sig extremt långt fram i resultaten, så något bra GÖR de ju faktiskt för svensk avel! ASVH håller höga krav på importerna och det visar sig i resultaten på avkommorna!

Nu håller jag också på och gissar och svammlar och vet väl egentligen inte riktigt vart jag vill komma, inte mer än att jag tror det drabbar stoägarna i slutänden i allafall!

Medlemskrav för att avla SWB, ja, det är nå´t med EU att göra... Men trots det kräver de andra europeiska förbunden medlemskap för att få regga föl. Antingen skiter de förbunden i vad EU säger eller är det något special med att SH har lämnat ifrån sig ansvaret till ASVH (och att därför gäller andra regler för just ASVH).

Angående seminimporternas avkommor på fölvisningar här i Sverige så ska vi inte glömma det du skrev i ett tidigare inlägg, att även stoet spelar in. Importhingstar blir ofta dyrare att betäcka med och det är oftast de finare stona som betäcks med dem. Därav även fina föl :idea: Hur många av stona som betäckts med "dina" hingstar har egna meriter eller tidigare lämnat högt bedömda avkommor? Skulle tro att det är en högre andel bra ston än vad den vanliga svenskstationerade hingsten får.

Angående dräktighet och dräktighetsavgifter borde importseminhingstarna ha en klar fördel framför svenskstationerade. Skulle tro att många med "krångelston" drar sig för importsemin med tanke på att varje skick kostar runt 1500 kr. De stona hamnar istället hos svenskstationerade hingstar.

10 ston räcker ändå ganska långt när det kostar 8000 kr att betäcka. Blir 73 000 kr kvar första året och sedan 75 000 kr kvar följande år. 5 ston ger 37 500 kr kvar. Reklamkostnader behöver knappast överstiga 10 000 kr per hingst, speciellt inte om samma företag har flera hingstar. Många av hingstarna finns det f ö bara en liten filmsnutt på i ökad trav i slow motion, kan inte kostat många kronor att få fram :D Kostnader för skick tror jag nog täcks in av det stoägarna betalar. Visst, om hingsten bara har ett sto per tappning så är personalkostnaden för just det skicket hög, men hur ofta händer det :angel: Hingsten har ston i sitt eget land också.

Jag håller med dig om att valfrihet är bra, till en viss gräns. De förbund med friast regler och billigast avgifter är INTE de framgångsrikaste. Snarare tvärtom.

Jisses vilka långa inlägg det blir :o

Bara den hingstvisning vi arrangerar i Tyskland kostar ca 180 000 kr att genomföra! Att producera en dvd (och vi har ca 5-10 min per hingst vilket uppskattas väldigt mycket av de svenska stoägarna som inte har mycket mer än det och mina ord att gå på), kataloger, reklamblad, annonsering i tidningar där till kostar mer. Men det är bara marknadsföring.

För ett par år sedan diskuterade vi gällande en hingst om den skulle stå halva säsongen (januari - april) i Tyskland och resterande i Sverige. För att hingstägaren överhuvudtaget skulle tjäna in vad det skulle kostra att ha den på station i Tyskland var hingsten tvungen att få 50 ston. Alltså för att täcka faktiska kostnaderna, och då menar jag allt för stall, skötsel, foder, ryttare, visningar, kataloger, dvd, labbtester, personalkostnader, pappersarbete osv. Allt över 50 ston blev vinst för hingstägaren, inget innan! I Tyskland är det än mer än kamp om stona är här och att ha hingststation med full bemanning och tillräckligt bra ryttare kostar.

Jag betalar inget av ovanstående och jag är glad att jag inte har någon egen hingst, för det är rätt stora kostnader som man som stoägare inte tänker på. Framförallt inte svenska stoägare som aldrig ser de tyska hingstvisningarna och allt vad det innebär!

Jag reggade mina ston och föl i Hannover i år, det blev betydligt billigare än i ASVH. (Kostnaderna var dock inte anledningen till det.)

Och att de med krångelston drar sig för importhingstar är tyvärr inte sant. Vissa bryr sig inte om kostnader över huvudtaget medans andra inte låtsas om (eller vet) att de har krångelston...

Nu halkar jag iväg åt annat håll igen. Det jag håller med om är att mina hingstar ofta får väldigt bra ston. Jag var ju ganska dåligt insatt i svensk avel efter många år i Tyskland och har baxnat när jag ibland sett hur bra ston det finns! Och som du säger tillsammans med bra hingstar produceras det bra föl! :)

Var det inte någon själv på Flyinge som sa att de skulle rikta in sig mer på riktigt bra spermaimporter än egna hingstar, eller har jag drömt det?

Senast ändrad:

Och det känns som om vi tappat ämnet (jag har väl avreagerat mig) men intressant är det i vilket fall... ;)

Sen en sak till, priset för skicken på spermaimporterna varierar ganska mycket. Mina har de senaste åren legat mellan 80-150 €. Bor man i Skåne nära seminstation kostar det sällan mer än 80-90 €. Döm om min förvåning i år när jag betäckte med svensk hingst för första gången och frakten kostade typ 350 och det var en packavgift på det på 350 kr. Då blev inte skillnaden så stor...

Fast kostnaden på hingstvisningen i Tyskland kan knappast ASVH lastas för. Den kostnaden finns ju kvar vare sig du importerar semin eller inte till Sverige. En DVD kostar inte mycket att tillverka (men det klart lejer man bort allting till superproffs så blir allt dyrt och det kan inte heller ASVH lastas för). Ett tips till dig angående film; lägg ut film på hemsidan istället så slipper ni krångla med DVDer :p

Så, alla kostnader som du räknar upp är inga kostnader som blir högre för att hingsthållaren i Tyskland väljer att lösa licens i ASVH. Från första betäckningen här i Sverige så har den kostnaden tjänats in, vare sig det kostar 5000 kr eller 8000 kr (speciellt som de 3000 kr är en engångskostnad).

Angående fina föl så har många ston lämnat ungefär lika fina avkommor, eller t o m finare med andra, svenskstationerade hingstar, som de lämnar med importseminhingstar. Så, njaa, allt har flera sidor.

Jag reggade mina ston och föl i Hannover i år, det blev betydligt billigare än i ASVH. (Kostnaderna var dock inte anledningen till det.)
Då spelar det ju ingen om ASVH höjer avgifterna om det ändå inte är det som det hänger på ;)

Och att de med krångelston drar sig för importhingstar är tyvärr inte sant. Vissa bryr sig inte om kostnader över huvudtaget medans andra inte låtsas om (eller vet) att de har krångelston...
De kanske aldrig krånglat innan när de betäckts med andra hingstar.

Var det inte någon själv på Flyinge som sa att de skulle rikta in sig mer på riktigt bra spermaimporter än egna hingstar, eller har jag drömt det?
Kan säkert stämma, det borde vara mycket lönsammare att importera semin än att hålla hingsten, därav blir det lite fånigt att klaga på 3000 kr :idea:

Mina svar är fetade. Kul att diskutera :laugh:

Fungerar det? Då får den alltså grå papper hos ASVH?
Men kostar inte det massor?

Beror på stammen. De gör samma prövning där som om den är tex tyskreggad.
Dock får den väl gråa papper om man själv tagit hit seminen och inte seminerat utomlands, oavsett stam.
Det blir väl dessutom billigare att först regga SH och tilläggs regga i ASVH än att regga ASVH direkt, oavsett om man måste lösa språngrullan eller ej, har jag för mig.

Svar igen:

Då spelar det ju ingen om ASVH höjer avgifterna om det ändå inte är det som det hänger på.
För min del när det handlade om vart jag skulle regga fölen avgjorde inte ekonomin i år, men för mina hingstägare kanske det är avgörande om de ska lägga ut 800 € för att få hingsten godkänd i Sverige där det finns så få ston. Det är inte kopplat till mina egna utgifter som stoägare

De kanske aldrig krånglat innan när de betäckts med andra hingstar.
De som krånglar mest är de som aldrig betäckt innan alls faktiskt, och har de inte strulat med andra hingstar så lär de inte strula med mina heller, som sagt var - fertiliteten är AO i min verksamhet. Å andra sidan så är det ju ingen garanti att ett sto är fertilt hundra år på raken, det händer saker med dem också på samma sätt som spermakvalitet inte är konstant.

Kan säkert stämma, det borde vara mycket lönsammare att importera semin än att hålla hingsten, därav blir det lite fånigt att klaga på 3000 kr.
Jag betalar som sagt var inte licenserna utan det gör hingstägaren, se ovan, och jag tar en avgift för förmedlingen av sperma. Det täcker knappt mina utgifter i form av annonsering, hemsida och telefonkostnader, så som sagt var - vi är många som håller på med hästavel och lägger sjukt mycket tid på det för att det är kul och inte för att bli rika på det!

Nu ska jag försöka ge mig på en kalkon! God jul och lycka till med nästa avelssäsong allihop, både ni som skriver och ni som bara läser! ;)

Senast ändrad:

Corrado I var det löst licens på 1998 (?) och är alltså redan "godkänd" av ASVH.
De 5000 kr för licensen behöver alla hingstägare betala.

Det är möjligt att det fanns en licens på Corrado 98 men man kommer ju iaf inte ifrån dessa 5000 kr per hingst.Detta måste jag som stoägare betala eftersom i det här fallet Holsteinerförbundet inte har något intresse av att lösa licens för sina hingstar i Sverige.Dom flesta brukar vara fullbokade ändå.

**KL**
Jag kommer som vanligt med dagens dummaste fråga, men kostar det alltid 350 för pack och 350 för skick varje gång en dos ska skickas inom landet?
Gissar att det oftast ska till minst 2 skick/brunst på ett normalsto med normalstation under en bra brunst?
/U

Nej,det är olika mellan stationerna men oftast.
En bra vet.seminerar bara 1/brunst. Samma som utlands skicken.

Det var någon i tråden som undrade över priset på skick från Tyskland bla
jag betalade 55 euro i år,vilket alltså blir billigare än den inhemska sperman :)

Nej,det är olika mellan stationerna men oftast.
En bra vet.seminerar bara 1/brunst. Samma som utlands skicken.

Det var någon i tråden som undrade över priset på skick från Tyskland bla
jag betalade 55 euro i år,vilket alltså blir billigare än den inhemska sperman :)

Det låter väldigt billigt med 55euro.Har alltid betalat minst 85euro om jag inte delat med någon.Tyvärr händer det rätt ofta att transportfirman slarvar bort en försändelse och eftersom man står där med ett sto som måste semineras måste man be hingsthållaren att skicka en ny dos och be dom skicka den med över-dagen-frakt.Denna kostar dock minst 200 euro.Blir sen inte stoet dräktigt och man måste göra om hela proceduren så är det lätt att hålla sig för skratt:mad:

Oj, det var ju inte illa. Vad beror skillnaden i skick-kostnader på?Ärdet HUR det skickas eller vart det skickas ifrån (om vi nu säger att det handlar om ett och samma land, ex. Tyskland som nämnts tidigare).
/U

Det låter väldigt billigt med 55euro.Har alltid betalat minst 85euro om jag inte delat med någon.Tyvärr händer det rätt ofta att transportfirman slarvar bort en försändelse och eftersom man står där med ett sto som måste semineras måste man be hingsthållaren att skicka en ny dos och be dom skicka den med över-dagen-frakt.Denna kostar dock minst 200 euro.Blir sen inte stoet dräktigt och man måste göra om hela proceduren så är det lätt att hålla sig för skratt:mad:

Det kan jag förstå, händer detta även när det skickas inom Sverige?
/U

Jag tyckte själv det var billigt men vem klagar ;) ,skickat från södra tyskland till Örebro med DHL.
2 skick gick klockrent ,ett kom bort pga DHL slarv och självklart var det fredagsskick så att ta ett överdagen skick var inte att tänka på då DHL inte kunde få fram skicket en lördag oavsett vad jag betalade.

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland... 2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: chap13
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 462
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp... 2
Svar
30
· Visningar
3 187
Senast: Caspadia
·
Avel Jag har ett sto som är registrerad i Oldenburg samt även stambokförd i Hannover. Hon ska inte betäckas i år, men jag kom ändå att...
Svar
3
· Visningar
780
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur