Höjd avgift för spermaimporterna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 247

Cyllene

Trådstartare
Idag kom information om nästa år säsong från ASVH. Om jag tolkar det hela rätt så kostar det från och med nästa år 7000 kr för att ta in semin från en hingst stationerad i utlandet. 3000 kr ska ASVH ha för att värdera den och sen tillkommer 5000 kr för licensen. Det är en höjning på 3000 kr från tidigare år då avgiften varit 5000 totalt inkl licens vid ev godkännande!

Är det här rätt tänkt av ASVH nu när de utländska förbunden etablerar sig mer och mer i Sverige? Jag är tveksam... :crazy:

Kan tillägga att mina hingstägare tidigare ifrågasatt de 5000 kr som måste betalas för licens för samma hingst år efter år, jag tror inte de jublar om jag säger att de måste betala 7000 kr nästa år för att få hingsten godkänd i Sverige. Har en känsla av att de snart skiter i de svenska stona om det fortsätter så här, och de stoägare som ändå vill använda hingstarna får helt enkelt regga i annat förbund eller köra stona utomlands.

Jag har hela tiden hävdat att hingstar som inte är godkända av ASVH och som inte ger gröna papper inte är aktuella för mig, men nu vetefasen!

Sv: Höjd avgift för spermaimporterna?

Ett effektivt sätt att få dom svenska hingsthållarna att tänka som dig och dina hingstägare och ett ännu effektivare sätt att få dom svenska stoägarna att raskt byta förbund.
Grattis ASVH !!!! :angel:

PS.3000+5000 blir 8000 inte 7000 så någonstanns har du räknat fel ;)

Läste på hemsidan och det är väl bara ej tidigare avelsvärderade i Sverige du måste betala extra för, de gamla vanliga som man gör återansökan för kostar 5000 som förut. Får hingsten 10 ston är det bara 500 per sto. Bra konsumentupplysning för svenska uppfödare att hingstarna avelsvärderas här också tycker jag, hoppas på omdömen och användningsråd också.

Ja, de som redan är värderade behöver "bara licensen". Avelsvärdering har ju alltid gjorts på spermaimporterna och funnits tillgänglig? Däremot inga användningsråd men det vet jag inte om jag tycker ASVH kan ge utifrån att bara titta på hingstens papper och röntgenbilder.

Mina hingstar är inte så dyra, de flesta kostar 480 € i språngavgift och får de inte så många ston är det knappt det täcker licenskostnaden. Resterande omkostnader för att hålla hingst, skicka semin, marknadasföring osv blir rena sponsringen!

Jag kan väl tycka det är motiverat att de tar en summa för den ska avelsvärdering de gör (kolla så resultaten räcker samt ha veterinär kolla röntgenplåtar) men jag tycker det här var att ta i.

Ett effektivt sätt att få dom svenska hingsthållarna att tänka som dig och dina hingstägare och ett ännu effektivare sätt att få dom svenska stoägarna att raskt byta förbund.
Grattis ASVH !!!! :angel:

Verkligen smart drag :angel:

Hur har de tänkt här egentligen?:confused:

Läste på hemsidan och det är väl bara ej tidigare avelsvärderade i Sverige du måste betala extra för, de gamla vanliga som man gör återansökan för kostar 5000 som förut. Får hingsten 10 ston är det bara 500 per sto. Bra konsumentupplysning för svenska uppfödare att hingstarna avelsvärderas här också tycker jag, hoppas på omdömen och användningsråd också.
Vart på ASVH:s hemsida hittade du texten om det här? Jag har letat men ej hittat?

Vi har faktiskt reggat en av våra (e."import spermahingst") i SH........

5000 kr kostar licensen även för de hingstar som står i Sverige.

De 3000 kr extra för avelsvärdering som det kostar hingstägaren den första gången hingsten godkänds i ASVH bör vara försumbar.

Få ston kan ju även hingstar som står i Sverige få = är det värt att betala in licensen?

Mina hingstar är inte så dyra, de flesta kostar 480 € i språngavgift och får de inte så många ston är det knappt det täcker licenskostnaden. Resterande omkostnader för att hålla hingst, skicka semin, marknadasföring osv blir rena sponsringen!

Det är ju samma fråga som stoägarna behöver ta ställning till vid varje betäckning - är det värt att lägga 480 euro i språngavgift (ca 5000 kr).

Sedan tillkommer stations-, veterinär- och uppstallningsavgifter.
Allt innan stoet kanske är dräktigt.
Även ev avkomma måste marknadsföras, via hemsida, annonser, utbildas, tävlas o s v.

Det är otroligt att det ändå är så många som väljer att sätta sina ston i avel varje år :angel:

Och att folk gör sig besväret med att faktiskt försöka få fram godkända hingstar som håller måttet. Fullt förståeligt att folk just nu säljer sina avelsston och att hingstägarna låter dem stå på stationer i andra länder istället för att krångla med ASVH, brist på stationer, ryttare och ston.

Vad kan då vi göra och vad kan ASVH göra?

Eller så är det helt enkelt så att den svenska marknaden på hästar är mättad och många av oss rent krasst bör sluta föda upp hästar och försöka få fram nya bra hingstar. Många kämpar på i motvind och gör rejäla ekonomiska förluster bara för att det är så roligt och det kanske är läge att sluta med det nu...

Att en del hingstägare ställer sina hingstar utomlands har många förklaringar.

Vill man ha sin hingst tävlad - mer meriter, högre försäljningspris o s v är det ju naturligt att ställa den i t ex Tyskland eller Holland (fler ryttare på högre nivå, fler tävlingstillfällen o s v).

Av samma anledningar väljer många svenska uppfödare att ha sina ston i Tyskland, betäcka med hingstar där och att regga i andra förbund. (Fler hingstar att välja på, fler förbund att regga i och fler ryttare som kan utbilda avkommor osv.)

Det är just det jag vill ha fram - möjligheterna är många gånger större och bättre i andra länder oavsett man är stoägare eller hingsthållare. Vad kan då göra för att förbättra det för svenska uppfödare som varken kan eller vill köra sina hästar över Europa? Gör ASVH på rätt sätt när de höjer avgifterna så här? (Som en parentes i det hela, det är mindre viktigt men trots det vad som fick mig att reagera.) Det är ju inte de sämsta uppfödarna med de sämsta stona som betäcker med de billigaste hingstarna som väljer att hålla sig utanför landets gränser. Inte heller är det de hingsthållare med halvdana hingstar som vill ha bättre möjligheter för sina hingstar...

Senast ändrad:

Vi har faktiskt reggat en av våra (e."import spermahingst") i SH........

Det har jag också funderat på! Kollade dessutom med ASVH och vill man tilläggs registrera hästen sedan så går det utmärkt och då indelas hästen i register efter stam.

Det är otroligt att det ändå är så många som väljer att sätta sina ston i avel varje år :angel:

Visst är det!
:grin:

Tycker också att högre avgifter bromsar möjligheten att få in bra utländska hingstar i Sverige.Detta är en av anledningarna till att jag valt att regga mina uppfödningar i Holsteinerförbundet i stället.Om jag vill använda en av kanske Holsteins bästa hingstar ska ASVH godkänna den först och jag ska betala 5000kr extra(nu blir det 8000kr extra).:mad:Har dräktigt med Cornet Obolensky och Corrado och det känns som om dom är tillräckligt prövade utan att ASVH ska ta beslut om godkännande och jag ska betala 10000kr för det.Sen är det alltid krångel när ASVH är inblandade.När en av mina uppfödningar skulle visas på bruksprovet vägrade ASVH att godta att hans mamma var stamboksförd i Holstein och menade att hon måste stambokföras i Sverige pga att hon är född i Sverige.Läser man deras egna bestämmelser står klart och tydligt att det räcker om mor och far är stamboksförda i en av ASVH godkänd stambok.Jag fick krångla massor innan dom slutligen gav med sig och erkände att dom hade fel.

Om jag vill använda en av kanske Holsteins bästa hingstar ska ASVH godkänna den först och jag ska betala 5000kr extra(nu blir det 8000kr extra).Har dräktigt med Cornet Obolensky och Corrado och det känns som om dom är tillräckligt prövade utan att ASVH ska ta beslut om godkännande och jag ska betala 10000kr för det.

Corrado I var det löst licens på 1998 (?) och är alltså redan "godkänd" av ASVH.
De 5000 kr för licensen behöver alla hingstägare betala.

Hingstlicenser får man ju betala i de allra flesta förbund, inget konstigt med det. Om dina hingstar inte får tillräckligt många ston här i Sverige för att det ska bli lönsamt för dig som importör, ja, då var dina hingstar helt enkelt inte tillräckligt intressanta för stoägarna. Du får väl leta på andra hingstar som har mer meriter, intressantare stam och därmed ger fler ston. Det är inte värre för seminimportörerna än för "vanliga" hingstägare. Om det nu är så olönsamt med seminimport, undrar varför det bara blir fler och fler importseminhingstar inom ASVH?

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland... 2
Svar
24
· Visningar
3 411
Senast: chap13
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 462
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp... 2
Svar
30
· Visningar
3 187
Senast: Caspadia
·
Avel Jag har ett sto som är registrerad i Oldenburg samt även stambokförd i Hannover. Hon ska inte betäckas i år, men jag kom ändå att...
Svar
3
· Visningar
780
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur