Höhäck. Vad har ni??

L

Larnqvist

Vi har fri till gång på hösilage till våra hästar. Nu är det så att de sprider allt om kring sig så mycket gå till spillo.

Hur har ni i era hagar ni som har hösilage på ca 300kg bunt?
Tips och ideér??

Vill att det ska komma upp en bit från maken pga lera och snö.

Lägg in gärna in bilder och ev. beskrivning hur ni har gjort. Vi vill börja så fort som möjligt men vet aldrig när snön kommer här uppe i Norrland :grin:

Sv: Höhäck. Vad har ni??

Höhäcken tom
hohack3.jpg

Höhäck med hö i
hohack2.jpg

Hölåda som jag fyller manuellt
holada.jpg

Jag har skruvat fast ribbor i botten för att så lite som möjligt ska rinna igenom pallen, men ändå släppa igenom regn
pallkrage1.jpg

Vi ha en "vanlig" foder-ring som vi köpt från något lantbruksföretag. Finns speciella för häst...

Faaast dom drällde då ut ändå. Såg vid ett flertal gånger hur det buffades, bökades och kastades foder i vida bågar runt dom. De såg ut att ha någon form av samarbete:mad:

Antar att det är godast i mitten längst ner eller nått :grin:

Mvh Lena

Tack så mycket för alla tips. Kul att det finns så många varianter.

Jag har beställt en foderring till vår lödrift (finns länk i inlägget ovan). Tycker att den verkar säkrast då vi har fölungar som ju gillar att klättra och greja, och den kan dom inte fastna eller skada sig på/i.

Angående "klättra och greja"
Den enkla höhäcken jag snickrat ihop brukar fyllas ut åt sidorna runt höbalen så att det är "fullt" överallt.
Jag har hittills inte haft någon enda häst som försökt klättra på den. Den har funkat två hela vintrar och somrar, med både föl, unghästar, vuxna hästar och en fårflock (tillsammans med hästarna).

Dina ser det inte ut som om de kan skada sig på, jag tänker mer på såna färdiga foderhäckar som man kan köpa (jag kan inte snickra:angel:). På vissa ser det ut som små ben lätt kan fastna i, tex:

foderhack_2x2_tak_bage1.jpg

Det finns ju andra varianter också, men jag tycker foderring verkar smidig eftersom den är lätt att flytta runt då det gärna blir upptrampat där de äter. Så en sån får det bli tillsvidare;)

Fast just såna foderhäckar finns ju även hästvariant av, med täckta bogstöd som de inte ska fastna i...
FHBT.jpg

Jag suktade länge efter en sådan.
Ända tills jag insåg att det inte alls var vad jag behöver....
Dels måste man ha en traktor för att få dit balen - nu rullar jag (med viss hjälp av maken, ibland) ut balarna i hagen för hand och trär ramen över.
Och eftersom det går åt 2 balar i veckan till mina djur, så hinner det aldrig bli förstört av regn eller snö heller, så taket var också överkurs.
Så nu ska jag bara snickra ihop en till likadan hösilagehäck till den andra hagen, som i år ska delas av 21 får och 3 shettisar.

Har sett traktordäck hos andra, har funkat jättebra, speciellt om de lagt något i botten (singel eller trä) som hindrat leran..

Har själv en halmhäck i hagen, som ett skjul..

Det som är mindre kul med traktordäck är att de är ganska cancerogena....

Den gummiringen har jag. Fungerar jättebra, framförallt är de lätt att flytta för hand, och inget som hästarna kan fastna i.

en fråga till....

jag vill gärna ha tips på foderhäckar med tak över.....som man kan flytta runt utan att bryta ryggen och de skall ju helst inte riskera att ramla och hugga hästen mitt i tu...
har ingen traktor heller.

mycket intressant tråd... jag har samma problem med min höbal.
har ingen traktor o just nu väldigt stora höbalar, de blir så nertrampade.
rullar ut i hagen med mycket hjälp...!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar