höhäck/begränsande foderautomat

I

IngaLill

Hej jag undrar om det är några som har erfarenheter av höhäckar/begränsande foderautomater för att fodra hö/hösilage till sina hästar?

Sv: höhäck/begränsande foderautomat

Vi har byggt en egen begränsad foderautomat för rundbal, att ha i hagen.
Är du intresserad av hur den fungerar får du gärna höra av dig till mig.

hur tycker du att den fungerar? Vi har byggt en som vi har hö i. Den fungerar bra tycker jag hästarna äter och verkar nöjda och vad jag har mätt upp så äter de i lagom mängd och takt. Ska nu hålla kolla på deras hull över vintern.
Har du någon längre erfarenhet av din variant? Och hur har dina hästar hållit hull?

Vi byggde några (för hö) nu i höstas. de ser ut såhär: http://www.horseawareness.se/sidor/ny/hohack.html

De funkar riktigt bra, men hästarna äter väldigt ojämnt. Vissa dagar har de ätit upp den tilldelade givan långt innan de ska få nytt och ibland har de kvar när man fodrar mer. De får på 4 hästar 32-40 kg per dag beroende av väder och vind (pga värdena i höet, där energin är skyhög). Vi ser till att fodra ungefär vid samma tidpunkt varje dag (mellan kl 12 och 18).

Vi har haft hö-huset i två år nu, utfodrar med hösilage-rundbal (eller tillfälligt med småbalar med hö beroende på temperatur ute), det är ett halvblod och en arab som går i hagen. Lösdrift.
Tycker det fungerar väldigt bra, man behöver inte bära omkring fodret utan bonden ställer in hela balen i huset, så får man putta ner efter åtgång, inget spill, och fodret är skyddat för väder och vind.
Dom har fri tillgång, vilket kanske är lite för mycket för tillfället, då dom inte rids så mycket pga småbarn. Araben vill gärna bli lite rund om magen.

Puttar igång tråden eftersom jag är i stort behov av att fixa begränsad men fri tillgång till min nordisvalack som får kolik av att inte ha fri tillgång, men som inte får bli tjock igen (fick fång i våras)

psychogrrl
Dina foderautomater såg mkt bra ut. Har ni minskat hålen nu? Hur mycket blir de att äta ungefär per häst och dag?

Vi har minskat hålen, men de verkade bli lite för små då, vilket gjorde att de inte fick upp allt hö. Vi löste problemet genom att ställa hökakorna på "högkant", då det alltid sticker ut höstrån ur hålen då. Tyvärr lärde de sig då snabbt tekniken och det gick lite snabbt för dom att äta upp. Vi håller just nu på och provar lite olika sätt för att få det att funka. Vi har tex gjort så att vi ställt på högkant i tre häckar och lagt ner i två häckar och sen på morgonen bara vänder någon på höet i de häckar där det finns hö kvar. Detta har funkat rätt ok, men vi vill helst slippa vara uppbokade att fixa där även på morgonen. Vi har därför tänkt ta bort ungefär var tredje pinne i två av gallren (i de häckar där vi lägger hökakorna ner), så att det blir några hål som är större, men att de ändå inte får i sig lika snabbt som om alla hål är stora.
Vi får se hur det funkar!

Annars är jag jättenöjd, då det inte blir något spill alls och bara man hittar en bra balans i storlek på hålen så att de får i sig precis så mycket de behöver i varje tugga för att höet ska räcka ett helt dygn.

På grund av värdena i höet (höga energi-värden och låga protein-värden) kan vi inte ge mer än 10 kg/häst/dag. Hade vi kunnat ge 5 kg mer hade det inte varit några problem alls att få höet att räcka ett dygn, men nu har vi som sagt lite bekymmer med att få äthastigheten att bli lagom.

Ja det är svårt att få hålen att vara tillräckligt små/stora.
Jag har en gallerbur som de får hö i. Modellen med små hål. Men jag hade velat haft ännu mindre hål, och helst att de äter ur "naturlig" ställning, därför känns modellen som du har bäst tycker jag.

Även fast min höbur har "små" hål så äter han på tok för snabbt, han drar ur stora tuggor!! Och 6 kg hö försvinner på några timmar. Inte bra alls.

Vart köper man armeringsgaller?

Vi har köpt på Byggmax, men det finns nog på alla byggvaruhus. Så har vi tagit armeringsgaller och sen svetsat dit armeringsjärn (först bara på ena ledden, och sen i andra ledden, mitt emellan pinnarna som redan fanns där i gallret). Frågan om det är att armeringsjärnen är så tjocka och det är därför de inte kommer åt när hålen är mindre. Samtidigt vet jag inte hur bra det skulle hålla med klenare galler, då de tidigare böjde till dom en del.

Våra hästar har vinterhagen intill ladugården så vi har löst det genom att såga ut en länga längs hela kortsidan på ladugården. Satt dit armeringsjärn (små hål) och fyller på så sätt i höt inifrån ladugården och hästarna står på utsidan och äter.
Vi tycker detta är ett bra sätt för vi slipper böka med att köra ut höt i hagen samt att höt håller sig bättre eftersom det ligger "inomhus" och blir inte blött på samma sätt.
Vi har byggt som en krubba på insidan där vi lägger höt.
Hmm, svårt att förklara och jag har ingen bild på det heller tyvärr.

Hos de två hästarna som går på lösdrift har vi satt upp ett stort målvaktsnät (hockeynät = små hål) inne i lösdriften. Detta fungerar som ett jätte stort hönät. Detta fungerar utmärkt, de äter strå för strå. :)

Mvh
ND

din lösning är kanon bra för oskodda hästar. för skodda hästar är den livsfarlig.

Sant, men det stämmer nog för alla lösningar där ett galler eller nät är inblandat!

Våra hästar är oskodda, och de är också ponny-storlek, vilket gör att det ska mycket till innan de stoppar i ett ben/hov då kanterna på höhäckarna ju går upp till bringan.

Hej på er! Sätter min fråga hit också :)

Har någon erfarenhet av följande höhäck?
Matreducerare nere på sidan.

http://www.bruksbalken.se/Avdelning2...inredning.html

Stockar den sig lätt? De själbyggda varianterna jag använt har fungerat med slaget gräs, men inte med torrare silage eller tort hö.
Har använt en hel del nätsäckar, allt från 3cm-5cm, med dubbla o enkla beroende på häst, men har en häst som skulle behöva metallnät för att det skulle begränsa tillräckligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 831
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 943
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 733
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18