Hogwarts 2098 (Ulvlek)

Vill man ha några riktigt typiska första dags-teorier baserat på vinkningar så är det väl tre särskilt jag tycker sticker ut:

@Hedinn som sticker ut, som vill kunna laga saker med reparo, låter som något en vaktmästare bryr sig mer om än en 11-åring, kanske en vink om att hon är Filch?

Och sen kommer @Sasse och vill ha disillusionment för att kunna smyga om kring. Det hjälper ju inte mycket om man redan är i en duell, men låter väldigt ulvigt, eller kanske till och med Delfin-igt att vilja smyga runt obemärkt.

@qitis verkar inte heller bry sig om hur duellen går, så länge hon kan laga sina glasögon, kanske en Filch som surar över att inte kunna använda magi och vinner dueller genom andra metoder än magi?
Fast frågan bestod ju av två delar. Frågan om formeln var ju inte knuten till dueller.

Tycker alla röster så här långt är typiska första dags-röster, även i det att de spritts ut, då folk brukar vilja undvika att lägga den sortens röster på någon som redan har en röst. Dock är det ju ett fantastiskt sätt för onda att inte granskas så hårt att lägga den typen av röst, särskilt tidigt dag1 när inte så mycket skrivits, för de rösterna är ofta lätta att försvara i efterhand.

Fast frågan bestod ju av två delar. Frågan om formeln var ju inte knuten till dueller.
I och med att frågan började med att specificera just duell-trollformler tolkade jag att hela frågan var om trollformel just för dueller, men kan när jag läser den igen förstå att det också kan tolkas som två olika frågor.

I och med att frågan började med att specificera just duell-trollformler tolkade jag att hela frågan var om trollformel just för dueller, men kan när jag läser den igen förstå att det också kan tolkas som två olika frågor.
Ah ja, det stod visst duell-trollformler. Jag missade nog den biten och fokuserade mest på nästa mening ”vilken trollformel tycker du vore bäst” och tänkte att man har lite mer användning för vardagsformler än duell-formler. Så jag tolkade det som två olika frågor och jag verkar ju inte ha varit ensam. :D För nej, jag skulle nog inte behöva laga något i en duell. :rofl:

DL 1
16.27 Lobelia röstar på bumpo
16.28 Blacksmithfarm röstar på LenaH
16.58 Heffaklumpen röstar på Elo

Bumpo 1
LenaH 1
Elo 1
Tar sista knappen med röstlistan.

Såhär vill vi i LL-lyan att röstlistor ska se ut! Ja, klockslagen är för spelarnas skull. Men TACK för såhär tydliga listor. Då blir uppdateringarna snabbare!

Ah ja, det stod visst duell-trollformler. Jag missade nog den biten och fokuserade mest på nästa mening ”vilken trollformel tycker du vore bäst” och tänkte att man har lite mer användning för vardagsformler än duell-formler. Så jag tolkade det som två olika frågor och jag verkar ju inte ha varit ensam. :D För nej, jag skulle nog inte behöva laga något i en duell. :rofl:
Jag tolkade den också som två frågor, fick inte riktigt ihop det. Vet inte riktigt vart min formel som gör trappa till rutschkana skulle ge nytta i en duell, men kanske duellen är i en trappa nån gång :p.

Tycker det känns ovanligt att ingen gjort en uträkning att det borde finnas si och så många onda. Sett en person som nämnt det bara. Nu minns jag dock inte vem...Får gå tillbaka och kolla efter jag gett ungarna macka.

Jag tolkade det också som två frågor. En för mer vardagligt liv på Hogwarts, alt. som man rent av skulle vilja ha i verkliga livet. Och en som är behändig för dueller.
Tycker det känns ovanligt att ingen gjort en uträkning att det borde finnas si och så många onda. Sett en person som nämnt det bara. Nu minns jag dock inte vem...Får gå tillbaka och kolla efter jag gett ungarna macka.
Det är väl två som gjort uträckningar? @Blacksmithfarm och en annan, som jag inte minns namnet på, men som jag gissar är samma som du tänker på? :p

Jag tolkade det också som två frågor. En för mer vardagligt liv på Hogwarts, alt. som man rent av skulle vilja ha i verkliga livet. Och en som är behändig för dueller.

Det är väl två som gjort uträckningar? @Blacksmithfarm och en annan, som jag inte minns namnet på, men som jag gissar är samma som du tänker på? :p

Ehhhh....

17 deltagare, 1/3 onda ger 5-6 onda. Man kan ju fundera på om de är 6 iom att 2 är utanför lyan, varav en av dem riskerar att dra med sig en annan ond med sin specialförmåga. Å andra sidan inte särskilt mycket specialförmågor eller tillgång till info på goda sidan. Föremålen riskerar ju att försvinna tidigt eller spendera mycket tid hos onda, så skulle nog säga att de är mindre kraftfulla än vad en specialroll med samma förmåga hade varit.

Det står i Filchs rollbeskrivning att Slytherin är 1/4 av studenterna, vilket ju då skulle bli 4 Slytherin's plus Filch som onda, alltså 5 totalt, men tveksamt att LL skulle röja antalet på det sättet

Noterar också att goda bara behöver bli av med lyan för att vinna, men alla onda räknas i ondas vinstvillkor. Så om onda inte får extra käk från svärdet kan de vinna tidigast natt 3 ens om de är 6 st. Om de är 5 med 3 i lyan hade goda teoretiskt sätt kunna vinna redan Lynch 2 om första käket träffar personen som börjar med svärdet och denne valt att använda det och träffar en ulv, så kanske 6 onda med 4 i lyan ändå?

Harrysens kommentar är OT-färgad :)

Ang mängd onda: vi är 17. Såå... jag tänker kanske 4? Lite beroende på hur special-grwjjprna har balanserats för. Skulle kunna vara 5, men känns mycket...🫣

Missade mig, jag valde Expelliarmus

Fast nu blandar du väl ihop obligatoriska frågan och utslagsduellerna vid lyncher. I de senare väljer man en av tre strategier, inte en speciell formel, de utspelar sig som sten sax påse. Specifika formler var bara den obligatoriska frågan.

Fast 4 onda skulle betyda bara 2 i lyan, och med vinstvillkoren som de är och att ingen i lyan vet vem som är ond utanför och ingen av de onda utanför känner till lyan i början så känns det osannolikt, risken är att leken skulle ta slut redan Lynch 2 då.

@Myrten är det korrekt att Filch inte heller känner till vilka som är i lyan? Dvs att vid lekstart är de enda onda som är säkra på någon annans identitet de som sitter tillsammans i lyan?

Haha.... jag räknade på 1/4. Är visst lite mer ringrostig än jag trodde...😆

Och trött...

@Sasse du kanske ska dubbelkolla att du inte har mig på ignore, först missar du mitt inlägg när du sammanställer svar på obligatoriska frågan, och sen glömmer du att det var jag som gjort de andra inläggen om antal onda :cautious::rofl:

Madalitso har mycket frågor och hjälper till att få förståelse i leken. Tänker att det kan vara en strategi för någon i lyan för att verka oskyldig, men känns inte så i detta fallet.
Reagerar också (precis som någon före mig) på att LenaH ”uppfinner” expelliarmus, och Harrysens felstavning på ”uhll”, men då det var flerfärgat så får man ju förbise det..
Sen att Hedinn i sitt inlägg med svaret på den första frågan faktiskt ger en duelltrollformell men i senare inlägg skriver att hon inte förstod det. Det förklarades dock i ett ännu senare inlägg, och ser inte hur det skulle vara en hint heller 😅
Tycker det är lite märkligt att Hemlig vill få det till att det inte skrivits något om uträkningar av goda eller onda, när ändå två användare skrivit en handfull inlägg om det på tidigare sida. Ett sett att lägga uppmärksamheten åt ett annat håll?

Baserat på detta - Ceta röstar på Hemlig

DL 1
18:31 Ceta röstar på Hemlig

Bumpo 1
LenaH 1
Elo 1
Hemlig 1

Sen att Hedinn i sitt inlägg med svaret på den första frågan faktiskt ger en duelltrollformell men i senare inlägg skriver att hon inte förstod det. Det förklarades dock i ett ännu senare inlägg, och ser inte hur det skulle vara en hint heller 😅
Huh? Är accio eller reparo duelltrollformler? Hurdå?
Att incendio är det vet jag, men det var ju mitt svar på andra frågan. Eller hur menar du?

Jag fattar inte Lobelias röst hon röstar på bumpo för att hon letar efter Slyhtherins...det är väl det som är grejen att försöka hitta just dom? Första rösten första dagen iofs...

Jag har lite brådis att få iväg en röst (pga IRL åtaganden) och har svårt att inte vilja rösta på Hedinn - Delfin - har hon fått rollen Ulvehedin en gång kan hon ju fått den passande rollen Delfin den här gången.

cirkus röstar på Hedinn pga hon är den enda Delfin jag vet

Vet att det är viktigare att jaga ulv egentligen men första dagen är det ju typ helt omöjligt ändå

DL 1
18:31 Ceta röstar på Hemlig
18:42 cirkus röstar på Hedinn

Bumpo 1
LenaH 1
Elo 1
Hemlig 1
Hedinn 1

Ehhhh....

@Sasse du kanske ska dubbelkolla att du inte har mig på ignore, först missar du mitt inlägg när du sammanställer svar på obligatoriska frågan, och sen glömmer du att det var jag som gjort de andra inläggen om antal onda :cautious::rofl:
Jag hade för mig att det var du, men var inte helt säker och ville inte gissa ;)

Jag tror jag fått med vad alla valt i ett och samma inlägg?
Jag vet inte om det är strul med att få med många i samma inlägg eller om du väljer att bortse från en hel del? Jag har också svarat på den obligatoriska frågan.
Accio (locka-till-sig besvärjelse)
Typ: Besvärjelse
Uttal: ['ɑkkio] - Latinska uttalet (film, spel) ['æsio]
Beskrivning: Får objekt att komma till frammanaren. Det är möjligt att locka till sig objekt både inom synhåll men även utom synhåll, genom att säga namnet på objektet man vill kalla till sig efter att man har uttalat besvärjelsen (om man inte kastar besvärjelsen utan att uttala den).
Den här tycker jag verkar vara den helt klart bästa, att kunna locka till sig allt man behöver, då kan man lösa det mesta.
Vad jag skulle göra med mina magiska förmågor i en duell mot fienden? Jag skulle försöka locka till mig trollstaven och striden skulle vara över ganska snabbt.

Jag trodde verkligen (just då iaf...) att jag uppfann en egen trollformel men jag gav den iaf ett eget namn! :D

Huh? Är accio eller reparo duelltrollformler? Hurdå?
Att incendio är det vet jag, men det var ju mitt svar på andra frågan. Eller hur menar du?
Syftade till att du svarade på frågan så som den var tänkt, med incendio (utöver de andra två). Men att du ändå sen sa att du inte förstått att det var så frågan var tänkt. Men jag köper din förklaring i inlägget efter det. Och du var ju långt ifrån ensam om att göra en egen tolkning av frågan, så det säger kanske mer om syftningen i frågan än dig 😅

F ö fattar jag väldigt lite men det är första dagen så då är det iaf inte så mycket konstigheter i spel än.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar