Hogwarts 2098 (Ulvlek)

Ja, vid lika röstning. Inte i obligatoriska frågan-scenariot, där står det duellera mot fiende:
”Vad skulle du vilja göra med dina magiska förmågor om du plötsligt ska duellera mot en fiende?”
Jag har nog kopplat mer än nödvändigt verkar det som.

Jag kommer vara ganska upptagen i eftermiddag kväll så tänkte ta mig an lite teoriande nu. Jag tycker egentligen inte om att göra det så här tidigt (när inte många andra har teoriat än, det är lätt att bli utsedd till offer då och så blir man lynchad direkt). Men behöver göra det ändå.

Harrysen - kan vara ulven i fårakläder. Skrev att hon var med i leken med Uhll och hår. Och vi vet att får har ull (eller uhll)! Eventuellt en oskyldig felskrivning men kan också vara en hint?
Lobelia - vill använda samma besvärjelse som mig? är det en hint? På vad i så fall? Jag valde ju medvetet en besvärjelse som inte var så vanlig och så kommer hon och väljer samma?
Sasse - lite onödigt aggressiv i sitt val av besvärjelse. Det står bara 'duell' inte att man nödvändigtvis slåss på riktigt och så vill Sasse börja spränga folk! Väldigt ulvigt! Eventuellt Argus? Som självmordsbombare?
Hedinn - väljer också en onödigt aggressiv (om än antagligen effektiv) besvärjelse. Att tända eld på någon. Men vem skulle vilja göra det, egentligen? Jo! En ulv! Ingen vanlig, osyldig liten Hogwarts newbie skulle väl vilja sätta eld på andra elever?!?

Hur många elakingar har vi egentligen? 4? 5? (ÄNNU FLER?!?!)
Med tanke på hur många gånger jag läst böckerna så är alla spells vaniga för mig. Jag tror dessutom den används några gånger i böckerna. Så den är väl inte direkt ovanig.

Hedinn - väljer också en onödigt aggressiv (om än antagligen effektiv) besvärjelse. Att tända eld på någon. Men vem skulle vilja göra det, egentligen? Jo! En ulv! Ingen vanlig, osyldig liten Hogwarts newbie skulle väl vilja sätta eld på andra elever?!?
Jag vet inte om det är så svårt att tänka sig att en första års-elev ska sätta eld på någon, är rätt säker på att Hermione satt eld på en LÄRARE som första års-elev. Är kanske en grej för 11 åringar att vara små pyromaner? :rofl:

Jag har bara läst några inlägg här och där men ska läsa igenom tråden igen nu. Tänker dock att jag kan börja med att besvara den obligatoriska frågan.

Jag skulle välja: Rictusempra (Kittlings-besvärjelsen)
Uttal:
RIK-too-SEM-pra
Beskrivning: Kittlar mottagaren, vilket leder till okontrollerat skrattande.
Sedd/Omnämnd: Används av Harry PotterDraco Malfoy i Harry Potter och Hemligheternas kammare under deras duell i Duelleringsklubben.
Etymologi: Latinska rictus, "munnen (vidöppen i skratt eller grimas)" och semper, "alltid".
Om jag skulle behöva duellera mot en fiende skulle jag använda denna formeln och hoppas på att motståndaren är kittlig. Om personen börjar skratta okontrollerat så försvinner nog fokuset från duellen ganska snabbt och duellen skulle ta slut.

Missade mig, jag valde Expelliarmus

Fast nu blandar du väl ihop obligatoriska frågan och utslagsduellerna vid lyncher. I de senare väljer man en av tre strategier, inte en speciell formel, de utspelar sig som sten sax påse. Specifika formler var bara den obligatoriska frågan.

Fast 4 onda skulle betyda bara 2 i lyan, och med vinstvillkoren som de är och att ingen i lyan vet vem som är ond utanför och ingen av de onda utanför känner till lyan i början så känns det osannolikt, risken är att leken skulle ta slut redan Lynch 2 då.

[B]@Myrten är det korrekt att Filch inte heller känner till vilka som är i lyan? Dvs att vid lekstart är de enda onda som är säkra på någon annans identitet de som sitter tillsammans i lyan?[/B]
Det fetstil är korrekt uppfattat. Delfin och Filch känner inte till lyan eller varandra och lyan känner inte till Delfin och Filch.

Detta är också en korrekt uppfattning av duellerna. Kombattanterna väljer i dessa dueller en av tre strategier. I spelet Hogwarts Mystery, som jag snott strategibilden ifrån, är strategierna endast ett sätt att avgöra vem som får "skjuta" först. Sedan kommer själva formeln. Detta kan kanske förvirra de som spelat HM, men här nöjer vi oss med att stanna vid att välja strategi.

Godric Gryffindors svärd (modifierad jägare): Med svärdet kan en Gryffindor-student som känner sig säker på att ha hittat en onding få denne att dö i sitt ställe vid lynch eller käk. Ravenclaw och Hufflepuff kan också ta någon av daga – men de dör själva på kuppen, dvs tar med sig någon. Slytherin får vid ett tillfälle möjlighet till ett extra käk (gäller även Delfin). Oavsett vem som har svärdet vägrar det döda en Gryffindor, då går går det i baklås och avsändaren dör (även om hen är Gryffindor – svärdet gillar inte förrädare). Svärdet förstörs när innehavaren dör.
En fråga angående det fetade. Slytherin (ulvarna) har ett extra käk, när infaller detta? Och är det bundet till någon DL?

Om (när) de väljer att käka en extra person, kommer det att framgå i uppdateringen?

Angående delfin, betyder detta att delfin (som är utanför lyan) också får möjlighet att käka en gång, så ett extra käk för lyan och ett för delfin? Får delfin själv bestämma när och är det bundet till någon DL?

Ok, då var det jag som missuppfattat denna delen från rollistan som att slytherin inte kan använda bägaren, men den är alltså ett skydd från käk för lyan/Delfin/Filch också?

Så kan varje medlem i lyan käka extra en gång med svärdet och Delfin en gång? Eller blir det vanligt svärd för alla slytherins efter att en av dem använt det?
Ja, den är skydd för käk.

Nej, det är totalt ett käk inom hela Slytherin, dvs lyan inklusive Delfin. Först till kvarn... Sen fungerar svärdet som vanligt.

En fråga angående det fetade. Slytherin (ulvarna) har ett extra käk, när infaller detta? Och är det bundet till någon DL?

Om (när) de väljer att käka en extra person, kommer det att framgå i uppdateringen?

Angående delfin, betyder detta att delfin (som är utanför lyan) också får möjlighet att käka en gång, så ett extra käk för lyan och ett för delfin? Får delfin själv bestämma när och är det bundet till någon DL?
Endast de som har rollerna vet vilka elevhem de tillhör.

Bortsett från Hufflepuff fungerar ägaren fungerar på samma sätt för samtliga elevhem + för Filch.

Innehav av svärdet hos Slytherin ger möjlighet till totalt ett (1) käk för hela elevhemmet. Detta medför inga konsekvenser för innehavaren. Käket genomförs vid natt-DL, då käk brukar genomföras. Det är ett "vanligt" käk så till vida att skyddade spelare är skyddade. Om offret skulle råka vara en oskyddad Gryffindor dör svärdsinnehavaren. Om det är en skyddad Gryffindor överlever såväl innehavaren som det tilltänkta offret.

Efter detta enda käk eller om någon Slytherin blir lynchad och har svärdet fungerar det på samma sätt för Slytherins och Filch som för Ravenclaws och Hufflepuffs - personen som lynchas dör men drar med sig någon annan. Om svärdsinnehavaren dör försvinner svärdet ur leken. Det går inte vidare till goda lyan,

Jag är på jobbet och därför kan det ta tid att besvara frågor som behöver längre, och (förhoppningsvis :p) mer välformulerade svar.
Se det inklippta svaret beträffande hur svärdet fungerar som extra käk. Det är alltså ETT käk för hela Slytherin om någon får svärdet, först till kvarn.

Uppdateringarna i denna lek är som vanliga i fråga om att där står vad som har hänt men inte hur eller varför om det är något speciellt. Om två personer dör efter natt-DL framgår just det. Inte exakt varför dessa två dog.

Som jag förstått svaren jag fått av myrten på liknande frågor så gäller att första gången en Slytherin får svärdet (dvs Delfin eller en i lyan) så får de ett käk, med nattDL, så om det är lyan som fått svärdet så har de två käk den natten. Kommer sedan svärdet tillbaka till en Slytherin så fungerar det som för övriga, att de kan dra med någon om de dör. Så om Delfin får svärdet efter att det redan varit hos någon i lyan får inte Delfin ett käk, och samma om lyan får svärdet efter att Delfin haft det, då får de inget extra käk, bara möjlighet att dra någon med sig om de dör.

Läst lite på reglerna och så nu är på väg till jobbet. Är helt obekant med Harry Potter också. Har hört talas om det så klart men inte läst någon bok eller sett en filmså känner inte alls till något av namnen. Ska fundera lite över dagen om detta känns som en övermäktig första lek att vara med då det känns som det kommer att ta extremt mycket tid för mig att bara sätta in mig in i allt. Är strax på jobbet och får kolla på detta i eftermiddag igen.
Jag är inte heller så bekant med Harry Potter, har bara sett filmerna för typ 10 år sedan Det är ofta tema på lekarna och det är mer vanligt än ovanligt att man inte är bekant med temat (i alla fall för mig, men det kanske bara är pga mina "udda" intressen :p) men jag skulle vilja påstå att temat mer är som ett komplement till själva leken, ett sätt att göra det lite roligare typ :)

Nu är det visserligen en del annat nytt i just denna leken och den är väl lite "extrem" på det sättet, men om jag kollat rätt så var senaste leken i Februari 2022, alltså 1,5 år sedan. Så jag tror att vi alla är mer eller mindre ringrostiga och förvirrade här. Själv är jag alltid mer eller mindre förvirrad i början av leken oavsett hur länge det är sen jag sist var med i en lek. Jag hoppas att du väljer att fortsätta leken, men förstår om det känns totalt övermäktigt <3

Jag vet inte om jag hinner rösta senare så slänger in min röst nu, förhoppningsvis har jag tid att ändr
Det åkte visst iväg innan jag var klar.

Lobelia röstar på @bumpo. @bumpo verkar desperat att hitta Slytherins, till den grad att hen väljer att tro på att Sasse vill använa använda tortyrspellen, crucio när @Sasse skriver att det är ett skämt.

Edit gick iväg förtidigt igen, fetade och ändrade typo

Haha, det räcker inte med att jag måste läsa igenom rollistan, jag måste också läsa 347 Harry Potter-trollformler?! :rofl:
Jag tänker att jag vill använda Unarma? Eller Avväpna på svenska kanske? Jag viftar med spöet och min motståndare tappar sitt vapen om det nu är ett spö eller något annat. :D

Obs att jag hittade på den själv. :cool:
Nog för att jag förstår att man kanske inte hinner sätta sig in i och scrolla igenom en lista med trollformler om man kminte känner till dem sen innan. Men att påstå att man hittar på en avväpningsformel känns ändå som en slytherin elev som vill glänsa med sin kunskap.

Blacksmithfarm röstar på LenaH

Se det inklippta svaret beträffande hur svärdet fungerar som extra käk. Det är alltså ETT käk för hela Slytherin om någon får svärdet, först till kvarn.

Uppdateringarna i denna lek är som vanliga i fråga om att där står vad som har hänt men inte hur eller varför om det är något speciellt. Om två personer dör efter natt-DL framgår just det. Inte exakt varför dessa två dog.
Som jag förstått svaren jag fått av myrten på liknande frågor så gäller att första gången en Slytherin får svärdet (dvs Delfin eller en i lyan) så får de ett käk, med nattDL, så om det är lyan som fått svärdet så har de två käk den natten. Kommer sedan svärdet tillbaka till en Slytherin så fungerar det som för övriga, att de kan dra med någon om de dör. Så om Delfin får svärdet efter att det redan varit hos någon i lyan får inte Delfin ett käk, och samma om lyan får svärdet efter att Delfin haft det, då får de inget extra käk, bara möjlighet att dra någon med sig om de dör.
Tack för förtydligande båda två! Jag var inte med på att käket var bundet till svärdet, men nu tror jag att jag fattar :)

Och som bakläxa till mig själv så borde jag läst hela tråden innan jag kastar ur mig mina frågor...

Det är som vanligt svårt att säga något/teoria om spelare dag 1, men lite tankar som jag fick när jag läste igenom tråden.

Madalitso har varit aktiv och ställt många frågor om roller och regler till LL. Att vara aktiv i början av leken gör att man lätt blir misstänkt eftersom det... eh... inte finns något annat att ta på. Tycker dock att det varit mycket bra frågor och många av frågorna undrade jag också över. Så det säger ingenting om hennes roll. Varken misstänkt eller icke-misstänkt för mig.
Elo skrev ett inlägg med tankar om olika deltagare tidigare idag. Nämner i inlägget en teori om att Harrysen skulle kunna vara fårulven pga ett (felstavat?) inlägg i OT färg. Reagerade också på det men reagerar nog mer på att hon nämner fårulven. Att innan DL1 nämna en viss person ihop med en viss roll tycker jag är väldigt tidigt och det får mig att fundera på varför hon gör det? Något där skaver i mig, men samtidigt har jag det jag skrev på Madalitso i bakhuvudet (att det är enklare att misstänka de som faktiskt skrivit något än tvärt om).

Sen är det ett gäng personer som inte har skrivit så mycket än, så förhoppningsvis trillar det in fler inlägg under eftermiddagen/kvällen :)

Nu måste jag göra lite annat. Hoppas att jag hinner in igen innan DL men tänker lägga en säkerhetsröst nu ifall att...
Det jag tyckt varit skummast hittills har varit Elos nämnande av fårulven ihop med Harrysen, så Heffaklumpen röstar på Elo.

Funderade på det där med vinkningar med svar på obligatoriska frågan mellan onda utanför och onda i lyan. Dock så iom att de inte känner till varandra lär en sådan vinkning om det finns en handla om någon typ av ordlek (typ som när @qitis skrev att hon sett Han Solo för att hinta om att hon var solo (ensam ond utanför lyan)). De kan ju inte vinka genom att följa och svara samma eller rösta på samma som ofta kommer upp som teorier, när ingen av dem känner till de andra.

Vill man ha några riktigt typiska första dags-teorier baserat på vinkningar så är det väl tre särskilt jag tycker sticker ut:

@Hedinn som sticker ut, som vill kunna laga saker med reparo, låter som något en vaktmästare bryr sig mer om än en 11-åring, kanske en vink om att hon är Filch?

Och sen kommer @Sasse och vill ha disillusionment för att kunna smyga om kring. Det hjälper ju inte mycket om man redan är i en duell, men låter väldigt ulvigt, eller kanske till och med Delfin-igt att vilja smyga runt obemärkt.

@qitis verkar inte heller bry sig om hur duellen går, så länge hon kan laga sina glasögon, kanske en Filch som surar över att inte kunna använda magi och vinner dueller genom andra metoder än magi?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 050
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar