Högt blodtryck efter graviditet

Ravishing

Trådstartare
Jag har en bebis på 6v, blev igångsatt pga högt blodtryck och havandeskapsförgiftning. Var idag på besiktning hos MVC och mitt blodtryck är fortfarande högt. Ska ringa vårdcentralen imorgon.

Har någon erfarenhet av högt blodtryck EFTER grav?

Jag har en bebis på 6v, blev igångsatt pga högt blodtryck och havandeskapsförgiftning. Var idag på besiktning hos MVC och mitt blodtryck är fortfarande högt. Ska ringa vårdcentralen imorgon.

Inte personligen men min kusin fick äta medicin efter förlossningen då hon hade högt blodtryck. Hon hade inte havandeskapsförgiftning eller högt blodtryck under graviditeten utan fick det efter förlossningen. Ver ej hur länge hon fick äta medicinerna för att sänka blodtrycket dock, kan fråga om det är av intresse? :)

Inte personligen men min kusin fick äta medicin efter förlossningen då hon hade högt blodtryck. Hon hade inte havandeskapsförgiftning eller högt blodtryck under graviditeten utan fick det efter förlossningen. Ver ej hur länge hon fick äta medicinerna för att sänka blodtrycket dock, kan fråga om det är av intresse? :)

Vore jättegulligt om du vill kolla! Fick en chock idag när det låg kvar på samma tryck som under grav.

Jag åt trandate ca 3 veckor efter förlossningen pga blodtrycket. De satte igång mig pga havandeskapsförgiftning på 40+0. De trappade sedan ner det under 3-4 veckor tills det var helt borta. På återbesöket hade jag normalt tryck, så då sa de att det inte var nödvändigt med medicinering, men att jag skulle vara vaksam eftersom det kan sticka iväg igen och toppa efter förlossningen om man har otur. Jag slapp, men detta som sagt inte helt ovanligt enligt läkarna på ackis i Uppsala.

Ta det lugnt, det ger sig med tiden troligen. :) <3

Jag blev igångsatt i v 36 pga havandeskapsförgiftning m högt blodtryck. Mitt var högt i nån månad efter förlossningen men gick sen ner av sig själv. Jag behövde inte äta medicin.

Jag hade högt blodtryck och havandeskapsförgiftning vid min andra graviditet. Åt Trandate under graviditeten men det hjälpte inte speciellt bra.
Efter förlossningen höll det höga blodtrycket i sig ca 9 månader. Vi (min läkare på VC) testade olika blodtryckssänkande mediciner, först Trandate vilket inte fungerade efter heller, sen Enalapril vilket jag fick biverkningar av. Till sist hittade vi en (kommer nu inte ihåg vilken) som funkade och som sänkte blodtrycket till 120/70. Innan låg det mellan 140-150/80-85. Men som sagt efter ca 9 månader kunde jag sluta med medicinen och har idag normalt blodtryck (sonen född feb -14).

Jag fick högt blodtryck under graviditeten, slapp dock havandeskapsförgiftning. Fick fortsätta med Transdate ca 6 v efter förlossning, sen gick det ner och jag klarade mig utan.

Fick havandeskapsförgiftning sista veckan och blev igångsatt direkt. Åt blodtryckssänkande typ 5 månader efteråt.

Tack för alla svar! Ska ringa VC och se vad de säger, om jag behöver medicin el inte. Låg på 140/90 hos bm, för högt för att det ska vara riktigt nyttigt. Skönt att höra att det inte är konstigt att trycket inte går ner igen!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 893
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Hur mycket ska jag känna bebisen i vecka 20 och hur mycket måste jag ”hålla koll”? Jag har sedan ungefär en vecka känt bebisen dagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 554
Senast: gulakatten
·
R
Hästvård Köpte en ponny (född 05) i god form i augusti förra året, och någon gång i vinter och under vinterpälsen så har han blivit ohyggligt...
Svar
11
· Visningar
1 390
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka