Högställd hopphingst..

myfairlady91

Trådstartare
jag ska ev låna ett sto som jag ska avla på. Hon är efter Electro-Urbino, 163 cm hög, proportionelig, har korrekta ben. Ägaren har visat henne på en avelsbedömning, där hon fick goda vitsord från Lars Bilock. Han tyckte att hon skulle betäckas med en något högställd hingst, annars var det fritt fram.. Har tyvärr inga bilder på henne, men det kommer ev.

Jag vill iaf betäcka henne med en hoppehingst, är det någon som har några förslag (trots att ni inte vet mer)? Jag själv gillar: Cortus, Last Liberty, Crelido, Aerline H, Akribori, Camiell-Flamingo Z, Emmerton, Etrusco, Quite Easy.

Jag är ute efter att få en avkomma som ska användas främst till hoppning, ska starta unghästtesterna och sedan tävlas. Ev. ska den säljas när den är 4 eller 5 år. Men troligen så kommer jag att behålla den..

Såg Cortus på SM för några år sedan (då han blev 3:a med Assarson) och blev imponerad av hans hoppning.
Samma sak med Cardento som jag såg hoppad av Peter Eriksson på en hingstvisning för jnågra år sedan.

Hur de passar din häst exteriört är ju svårt att säga....

Quite Easy är ganska högställd tror jag. Ger fina långbenta föl även om stoet är lite långt (har två st hemma..) Kanontemperament, bra gång, mycket sociala och orädda. Fast en del kanske beror på stoet? :D
Å andra sidan är han så otroligt populär att fölen antagligen inte kommer ha så stort värde.. för det finns så pass många så de blir så vanliga.. :smirk:

Jag blev väldigt förtjust i Cagliostro när jag såg honom på GLoben i höstas. Fast jag vet inte om han egentligen är högställd. Det är väl inte i första hand högställdhet man satsar på när det gäller hoppehingstarna ? :confused:

Jovisst är Cagliostro högställd!

Beskrivs såhär:
"Maskulin, stor, högställd hingst med vackert huvud, lång väl ansatt hals, bra bog och överlinje. Välbenad fram men marktrång och vinklad bak. Avspänd skritt med svag elasticitet och framåtgripning. Ej taktmässig trav med svag balans och bakbensaktivitet. Avspänd galopp med ganska bra elasticitet och balans. Poäng: 887778=45"

Är 175 cm hög! :eek: och URLÄCKER. :d

Hade en Cagliostro avkomma på utbildning .. och det var en av de trevligasta unghästar jag har jobbat med!
kanon psyke... och den var samarbetsvillig och frammåt, hoppade mycket bra också! :)

Vi fick ett föl efter Elmshorn, ett högställd sto.
Vet att quite Easy lämnar fina högställda avkommer.
Cortus har jag sätt, och han är väldigt trevlig, såg även en ygre hingst från hästtak, men har glömt namnet, även den så mkt trevlig ut!

Hörde en fågel som sjöng att Cortus inte var hingströntgad trots påstötningar

Landlord och Lasandos har lämnat högställda hästar, många med 9 på typen! Äger själv en Landlord - Electro häst som vann talangjakten 2000. Har väldigt trevligt psyke och hoppar mycket bra!
Cardento och Quite Easy har också lämnat trevliga modeller på hästarna och Cardento avkommorna hoppar otroligt bra!
Lycka till med ditt hingstval! :banana:

en tjej här har två hästak-hästar, jättenälla och lättridna båda två. eller dom var det när hon fick dom iaf.... :crazy:

Jag tycker att QE är en jättefin hingst, men det är precis som du säger.. Det finns så många efter honom! Lite tråkigt tycker jag! Har hört en del negativa saker om QE oxå, eller rättare sagt om hans avkommor så han är nog inte med på min lista längre!

Elmshorn har jag tittat på, men han går på fryst och det är jag inte intresserad av.. Synd för det är en jättefin hingst som borde användas mer!
Cortus är min favorit, har en 6-åring efter honom som jag älskar över allt annat!

Tycker med att Elmshorn borde anvädas mer, och hade han gjort det så hade han stannat i Sverige.
Dock är han väldigt populär i Holland!!
Men Svenskarna gillar att gå emot strömmen (på gott och ont).
Synd bara att de inte kan uppskatta de bra hingstarna vi har i sverige, och pga det så försvinner en del utomlands och berikar andra länders avel, vilket avspeglar sig på alla fina hästar de får!
Vi har dock stora förhoppningar på vårat stoföl, som har än så länge bara ärvt det bästa av sina föräldrar, hur hon hoppar får vi se om något år....

jag håller med dig.
Har alltid haft ett gott öga till den herren.
Poppis i Holland har han ju varit hela tiden,
så det är ju kul att han används på ett bra sätt.

Men vi har ju ett flertal hingstar som liksom Elmshorn har ett gott internationellt rykte, internationell stam, samt bra resultat upp till svår klass. - Men som inte används...
Man kan ju spekulera i varför?
Har de "fel" uppfödare?
Har de "fel" ägare?

Hoppa kan din lilla säkert!
Själv har jag så'n tur att jag har ett flertal stenmurar i sommarhagen.
Så jag vet att alla småttingar hoppar murar på <110 cm.
Och det gör det glatt ifrån tre månaders ålder.
Går fortare att ta sig över, än att gå runt! ;)

Lycka till!

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 576
Senast: SeagirlM
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 100
Senast: furioso
·
Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 184
Senast: ancan
·
Avel Här kommer en helt ickevetenskaplig undersökning! Procentuell andel föl som kvalat till riks jämfört med antalet betäckningar 2004...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 882
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar