Högställd hopphingst..

Hej

Har en bekant som fick 2 Quite Easy avkommor i somras och när hon satte ut annons på dessa såldes de omgående.

:D :D
Det är bra att de lär sig att hoppa i tid!

Jag tycker det är synd att uppfödare bara ser sig blinda och tar de gammla vanliga hingstarna som många andra med annvänder. Hade uppfödarna vågat använda de lite mer "okända", men merriterade hingstarna så tror jag att det hade kommit upp fler intressantare härstamningar, vilket kanske i sin tur leder till bättre hästar!

Nä jag tror många känner sig trygga med de "äldre" hingstarna, och använder dem av den sakens skull. De vågar helt enkelt inte pröva med något nytt. Tyvärr.

Själv tycker jag det är roligt om man kan hitta den maximala hingsten till sitt sto! Oavsätt om hingsten är känd eller okänd!
För det finns ju som sagt många fina hingstar att välja mellan!

Men jösses! Bara efter att ha kollat avel + hingstsidor här på buke så är det ju UPPENBART att de som sysslar med seriös avel verkligen kollar upp såväl gamla beprövade hingsat som nya moderna hingstar med bra blod.

I riktlinjerna för ASVH´s arbete kan man även läsa att man just tycker att både gamla och nya oberövade hingsat ska användas!

Däremot kan man misstänka att det även är de som inte har så stor erfarenhet av avel som fastnar för mode-hingstarna... :angel:

ASVH's standard är väl gamla beprövade hingstar till unga ston som man inte vet vad de ger och nya unga hingstar på äldre ston som man tidigare sett vad de lämnat!?? ;)

Ofta blir det väl så att de med bara ett oprävat sto följer den stora massan och använder "innehingstarna" - oavsett vad de presterat. Flertalet av de som betäcker mest just nu har ju inte ens lyckats visa några avkommor på tävlingsbanan...

Eller nu svammlar jag. Vet inte riktigt vart jag ville komma... :confused:

/C

Tjena,

Har själv ett Electro-sto som vi betäckte med Quite Easy under hans första säsong. Avkomman är nu 5 år och mycket trevlig, har varit lite kaxig hela tiden men aldrig dum eller bråkig. Modellen är trevlig med långa ben och fin överlinje. Kan således varmt rekomendera denna hingst :) Självklart finns det avkommor som inte blir enligt önskemål men detta beror nog ofta på dålig planering/hantering.

Flertalet av de som betäcker mest just nu har ju inte ens lyckats visa några avkommor på tävlingsbanan...

Den som betäcker mest just nu har en älsta årgång som är 5 år i år, denna årgången är också den minsta av hans årgångar så det är kanske inte så konstigt att avkommorna inte visat sig på tävlingbanorna ännu, och det är knappast hingstens fel heller, dock har de hållit sig mycket väl framme i unghästtesterna och fölchampionat.

Jag tycker att dina egna förslag låter bra. Själv tycker jag att Etrusco är väldigt fin, och dessutom välstammad.

Last Liberty har vi en avkomma efter. Mamman till denna avkomma är ganska snygg, med bra poäng. Kanske man kunde önskat lite längre ben, bättre galopp och mindre djup bål. Vi valde LL för att han hade de egenskaper där stoet var svag, och för att han har prestationsstam och dessutom är av väldigt trevlig typ. Så här långt är vi nöjda med avkomman, hon är snygg och högställd. Kanske kunde röra sig bättre i galoppen, men å andra sidan är hon f. -02, så det kan ju bli bättre med tilltagande ålder.

Kan också tipsa om Jeopardy, som inte varit så mycket använd. Jag har sett ganska många Jeopardy-avkommor och de var överlag långbenta och av trevlig typ. Har själv en Jeopardy-avkomma som hoppar väldigt bra. Hon blir sex i år och har gått bra i årgångstävlingarna. Köpare från USA har hört av sig efter att ha sett henne.

Bilder på de ovan nämnda hästarna finns på hemsidan nedan.

Kommer nog inte att låna detta sto, det lutar i så fall åt att jag betäcker mitt egna sto i stället. Hade varit kanonskoj, men jag har börjat plugga nu och borde inte skaffa fler hästar i stallet..
Vill höra vad ni tycker om hingstförslag till mitt sto, gör en ny tråd om det!

Jag har en hingst efter Feliciano. Hans mamma är efter Elektro.
Jag kan bara säga att han är en mycket trevlig kille. Lugn och snäll. Men tar för sig i hagen utan att vara elak. Trevlig gång har han också.
Du kan gå in och kolla på följande hemsida om du vill se bilder på honom. Jag har bara bilder sen han var liten men jag ska sätta in fler så fort jag får tillfälle. Han är 1½år nu. Han finns under namnet Felix. http://medlem.spray.se/lukasrita
Ha d
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 576
Senast: SeagirlM
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 100
Senast: furioso
·
Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 184
Senast: ancan
·
Avel Här kommer en helt ickevetenskaplig undersökning! Procentuell andel föl som kvalat till riks jämfört med antalet betäckningar 2004...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 882
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar