Uttagna till riksföl

Sv: Uttagna till riksföl

Jag har dessutom konstaterat att flera högt bedömda föl gjort bra ifrån sig som unghästar, exempelvis Parma (unghäst-VM) och Sandro Hit-stoet som vann som föl och vann som 3-åring regionalt

Jag hävdar nog mer på att de fölen som går i topp köps upp av toppryttare eller satsas på av uppfödarna till att sättas i utbildning och träning hos kompetenta människor.Det är nog mer anledningen till varför just de fölen återses i toppen senare på testerna.Självklart kan 3-4 åringar ha växtperioder.Jag anser bara att man vet egentligen inte vad man har-förrän man testat vart alla knapparna sitter. ;)

Visst kan man väl göra statestik som en kul grej bara...ursäkta.Det var inte min mening att ni skulle känna er dumma på nåt vis. Jag var nog bara på lite dåligt humör vid tillfället inlägget skrevs.

Nej, det är inte längre "tillåtet" med gårdsbedömningar, fölet måste ha fått lägst 48 p på en officiell besiktning, dvs en där det varit mimst 10 föl, det har tryckts katalog etc.

Alladin ! är statistiken över hingstarnas alla avkommor färdig ännu :angel: :D

Helen

Nej, jag är inte färdig, blev lite lat ;) . Du kanske är färdig så man kan få ta del av din statistik :) ?

Nej den är inte riktigt färdig ännu - men nästan...Jag saknar resultaten från Norbottens Haf´s fölmönstringar. Kanske du eller någon annan här har dom ? Dom finns varken på ASVH´s hemsida eller norbottens- hemsida :mad:

Skulle vara ytterst tacksam om någon har dessa siffror och kan dela med sig av dom :p

Helen

Donauschwalbe skrev:
Visning hemma är inte längre en officiell bedömning inom ASVH, nu måste det vara minst 10 föl samt katalog för att det ska vara en officiell bedömning.

Efter senaste ridsport så fick jag ännu bättr klarhet.
Iom att Halland visade sina utan katalog och ändå gick de vidare till Riksföl.

(det förvånade mig för ett par veckor sedan,)

Nu (inte lite sent) finns resultat från Norra Älvsborgs hästavelsförening på ASVHs hemsida!

Nu (lite sent) finns resultat N:a Älvsborgs hästavelförening på ASVHs hemsida!

*puttar upp*
Detta handlar ju om precis det som finns med i senaste Ridsport, till och med med delpoäng för olika bedömningspunkter! Skrämmande dåligt tycker jag för övrigt, förutom Don Romantic då. Är vi på rätt väg i svensk dressyravel när de främsta hingstarna nedärver sig så dåligt? :eek:

Men hallå. Man kan väl inte uttala sig om kvalitetsnivån på en grupp föl, utan att veta vad normalfölet i snitt får för betyg? De s k Gångartsfölen i Ridsportartikeln kanske ändå var klart över snittet ändå?

Fölbedömningar bör fortsätta att sortera under genren Småstjärnorna. Det är ett trevligt inslag i uppfödarens tillvaro. Fräschaste fölen för dagen vinner och några blir lyckligare än andra. Man får sin eye-catcher såld, men kan väl inte dra slutsatser om fädernas nedärvningsförmåga och gångartsnedärvningens utveckling i det svenska beståndet på detta - mer än att några hingstar lämnar käckare föl än andra... Avelsmålet är ju ändå en vuxen ridhäst.

Att ASVH valt att inte sammanställa fölbesiktnigsresultaten är säkert ett välgrundat beslut av en seriös avelsorganisation. (Så fort något publiceras som statistik blir det en sanning, oavsett vad siffrorna egentligen står för).

Eftersom jag är av den åsikten att pengar och politik styr världen så är jag inte så godtrogen. Det kanske är så att de är mycket väl medvetna om hur dålig förärvning hingstarna har och DÄRFÖR valt att inte officiellt sammanställa resultaten för då kanske de skulle gå miste om en stor inkomstkälla. (Läser man ordförandes senaste brev till medlemmarna framgår det att fölbesiktningarna är den i särklass populäraste unghästaktiviteten och följdaktligen den som drar in mest pengar till ASVH:s medlemsföreningar)

Bra föl blir bra hästar, det finns det massor av exempel på.

Du nämner att pengar och politik styr världen - men glömmer den tredje starka faktorn - nämligen media...

Jag tror inte att media styr världen, däremot kan den säkert påverka. Menar du att tidningen skulle ha några ekonomiska eller politiska skäl att sammanställa resultaten? Fast vem vet, den kanske är delägare i DR! :rofl:

Donauschwalbe skrev:
Jag tror inte att media styr världen, däremot kan den säkert påverka. Menar du att tidningen skulle ha några ekonomiska eller politiska skäl att sammanställa resultaten? Fast vem vet, den kanske är delägare i DR! :rofl:

Jag tror att media - både radio, TV, intenet och tidningar påverkar marknaden väldigt mycket...Däremot så menar jag inte att tidningen skulle ha ekonomiska eller politiska skäl att sammanställa resultaten - utan det var mer än reflektion på att du skrev att " pengar och politik styr världen ". Jag ser det mer som att pengar, politik och media styr världen. Många saker skulle vi aldrig få reda på om vi inte hade media tex...

Skulle inte tro att tidningen är delägare i DR :D

Helen

Donauschwalbe skrev:
*puttar upp*
Detta handlar ju om precis det som finns med i senaste Ridsport, till och med med delpoäng för olika bedömningspunkter! Skrämmande dåligt tycker jag för övrigt, förutom Don Romantic då. Är vi på rätt väg i svensk dressyravel när de främsta hingstarna nedärver sig så dåligt? :eek:

Ja jag skulle tro att det ligger till så att författaren till artikeln i Rid... är med här på Buke.
Det är andra gången vi diskuterar saker här som 1-2 veckor senare är med som artikel i den tidningen.
Klockrent, kommer definitivt härifrån.
Förra gången ställdes det en fråga och bad folk komma med åsikter.
Tycker kanske att man ska upplysa folk här om det innan man skriver artikeln.
Och eftersom många är anonyma här vet jag inte om jag tycker det är så seriöst att ta med det i en artikel.

(OBS jag menar inte att det är trådskaparen i den här tråden. )

Senast ändrad av en moderator:

kima skrev:
Ja jag skulle tro att det ligger till så att författaren till artikeln i Rid... är med här på Buke.
Det är andra gången vi diskuterar saker här som 1-2 veckor senare är med som artikel i den tidningen.
Klockrent, kommer definitivt härifrån.
Förra gången ställdes det en fråga och bad folk komma med åsikter.
Tycker kanske att man ska upplysa folk här om det innan man skriver artikeln.
Och eftersom många är anonyma här vet jag inte om jag tycker det är så seriöst att ta med det i en artikel.

(OBS jag menar inte att det är trådskaparen i den här tråden. )

Lugn Kima...Det var jag som räknade ut en del statistik i den artikeln :D och jag har aldrig försökt att vara anonym vare sig här eller i artikeln...Från början så satt jag och räknade statistik hemma åt mig själv efter att jag räknat färdigt så berättade jag för min vännina som jobbar på tidningen vad jag hade gjort och hon tyckte att det var intressant och att vi skulle skriva en artikel om det...

Helen

Jo, det hade jag redan räknat ut ang föl-statestiken.
Men några andra pusselbitar föll på plats. ;)
Men det är vid fler tillfällen vi har diskuterat saker här som det går att läsa om i nästa nummer av Ridsport.
Det som jag vänder mig lite emot är att man diskuterar och frågar om folks åsikter anonymt och sen får man läsa om det i en rikstäckande tidning. Jag tycker att man av press-etiska skäl upplyser dem man diskuterar med om att man håller på med en artikel i ämnet.
Det kan ju också vara så att den som skriver inte är med i debatten utan bara läser här. Och även där undrar jag faktiskt lite om hur man kan bygga artiklar grundade på anonyma "källor" som man inte vet något om, kunskap, erfarenhet, sanningshalt m.m.

Men det är en annan diskussion och hör inte till denna tråden.
Men kan ju vara intressant för alla som skriver här att veta.

Menar du att jag skulle vara orsaken till allt detta du skriver :confused:

Helen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka