Högskoleprovet 2013!

Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag gjorde högskoleprovet för en del år sedan. Hade då slutat gymnasiet 27 år tidigare och inte pluggat sedan dess. Jag tog fram en del gamla prov och körde igenom dem med äggklockan ställd. Det hela gick bra och jag skrev 1,7.

Sedan - för skojs skull - läste jag 10 poäng juridik och efter det 60 poäng engelska. Fick dela upp kurserna eftersom jag hade ett vanligt jobb vid sidan om. Får skryta lite nu, men skulle inte våga göra om provet för då hade det väl inte gått så bra.

A
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Har förresten börjat med podomoro(?), någon annan som kör det systemet?

Jag testade det idag! :D Tycker det verkar bra, man hinner inte "tröttna" och om man tar flera längre pauser och kör typ 8-10 pass varje dag kan det nog bli bra! :D Alltså typ 25-5-25-5-25 sen några timmar med annat (tvätta, rida, mat osv) sen samma igen en stund och så. Tror det funkar bra för mig för min hjärna är så opluggad så den blir trött snabbt haha!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Hej!
Jag har också anmält mig för att skriva högskoleprovet! Jag har aldrig skrivit provet förut. Så nu är det bara att börja hårdplugga!
Jag provade att skriva ett gammalt prov häromdagen vilket inte gick så bra, haha. Kunde kanske hälften av uppgifterna. Det märks att man varit ifrån skolan i nästan två år nu. Men det betyder att det kan bara bli bättre! :)
Mitt mål är att få 1.5 på provet. Eftersom det är första gången jag skriver det så är jag ganska så osäker på att jag kommer klara det, men jag ska absolut göra mitt bästa!

Ni som har skrivit högskoleprovet innan, har ni några bra tips till nybörjare som mig? :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Oh bästa tipset är att inte ta det på för stort allvar... Ofta får man ju bättre andra-tredje gången just för att man insett att man inte måste få 2.0 på första försöket :D Dessutom vet man hur allt går till.

Annars - läs in dig just på hur dagen går till så du slipper oroa dig för tider, lunch etc. Ät bra! Sov bra, plugga inte för mycket dagen innan för huvudet blir sååå mosigt den lördagen... ;)

Lycka till! :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

kl
Hur har det gått för alla under veckan?

Själv var jag sjuk så missade en hel del viktiga pluggdagar (!!), nu håller jag på att ta igen det. Orddelen är fortfarande ett helvete med 50-60% rätt per gång :mad:, de kvantativa delarna ligger ungefär på 75% och ELF stadigt på 100%:banana:

Övar mycket snabbläsning, inte för att egentligen öka hastigheten så mycket utan effektiviteten. Hoppar mycket i texter när jag läser
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Är VIP på Hpguiden så jag går igenom ordlistor där, och så kompletterar jag med att lägga in vissa ord i glosbokenoch öva extra mycket på dem :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

kl.
Blåser liv i denna gamla tråden :p

DENNA veckan är det Högskoleprov!! :eek: Hur känner ni er? Nervösa eller kolugna? Vad är ert mål? Vad tror ni att ni hamnar på? Har i fått kallelsen och hur känner ni inför lokalen?

Själv håller jag på att döööö av nervositet här hemma!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag är kolugn, även om jag knappt kommer hinna plugga något pga mycket i skolan just nu. Har inte pluggat något alls hittills. Men känner inte att jag behöver ett toppenresultat heller. Fick kallelsen förra veckan och är jättenöjd över lokalen, 700 meter från mitt hus!;) Passar bra eftersom jag måste hem och promenera hunden på lunchen. Mest känner jag bara att det kommer bli så tråååååkigt.:(
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Åhh önskar att jag kunde känna så! För mig hänger typ hela min framtid på detta provet :D Nästan iaf...
Vad hoppas du på för resultat?

Men gjorde precis två delprov från förra året och fick 1,9 på båda delarna :banana: Så det BORDE verkligen gå!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Då förstår jag att du är nervös! Jag hade nog brytt mig mer om jag kände att det var min enda chans att komma in på programmet jag har sökt, men enligt statistiken de senaste tre åren borde jag komma in på mitt förstahandsval ändå så det är skönt. Blir nöjd bara jag får 1,0:D

Låter ju himla lovande!:laugh:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Ja men det klara du säkert! :laugh:Vad är det du har sökt till?

kl.
Är det bara jag och yodadog som ska skriva HP iår? :grin:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Usch jag har halvångest faktiskt. Har haft en tung vinter och vår, har jobbat mycket och inte pluggat alls.

Ska skippa TVn helt i veckan, plugga matte på HP-guiden och läsa i min bok som sömnmedicin.

Förväntar mig inget bra resultat alls :(
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Gud vad spännande! Hur lång är den?

Har sökt veterinärprogrammet, så måste verkligen få bra på detta provet :D

wysiwyg: Vad synd! :( Men än är inget omöjligt :idea:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag kommer också skriva provet nu till helgen, för andra gången.
Förra gången pluggade jag inte alls, inför denna gången har jag iaf läst en del så jag hoppas att det går bättre. Jag tror att jag kommer in på det jag sökt till hösten ändå, men är lite osäker och vill ha högskoleprovet att komplettera med.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

KL

Åh ångestladdat här med! Fy! :( Som du sa Fia, hela min framtid hänger på provet... Också veterinärprogrammet då. Bor du här i Uppsala-trakten? :)

Har pluggat en del, men känns inte som jag kommer genomföra några stordåd ändå. Har massor med ångest och nervositet redan nu, är så rädd för att det ska vara svårt och att jag ska få ännu sämre än tidigare. Dessutom startar ju bara veterinärlinjen på HT så annars måste jag vänta ett år, och var ska jag då få pengar ifrån!? Åhhh :( Nervöst. Fortsätter i alla fall plugga på HP-guiden och hoppas på lätta ord och lätt matte så det går vägen och jag åtminstone kan få 1,7...

Vad satsar ni på för resultat? :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Men poängen kvoteras ju, så att hoppas på lätta frågor är ingen ide. Om många svarar rätt behövs fler rätta svar för en högre poäng än om många svarar fel. Man mäts liksom mot de andra som också tar provet.
Bättre hoppas på att få ord bara man själv kan och ingen annan för höga poäng :P

Jag satsar på 2.0, men tror inte jag når dit....
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Delvis KL

Pepp till er alla som ska skriva provet nästa helg! Håller tummarna att ni når era mål, och om inte, så håller jag tummarna att ni fortsätter försöka så ni kan nå dem i framtiden :bump:
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 116
Senast: Masqueradee
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp