Högskoleprovet 2013!

Sv: Högskoleprovet 2013!

Lajke: Vad roligt med en annan som också vill komma in på veterinär :D Hoppas att vi blir framtida klasskamrater! :bump: Nej, jag bor nere i skåne så det blir en flytt på några mil om allt blir som planerat. Vad har du fått för resultat innan? :)

As_vegas: Vad har du sökt till? :)

Cherie: Tack så mycket! Börjar faktiskt lugna ner mig nu, borde greja detta alltså! ;)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Så skönt att du känner så! Lugn är viktigt ;) Men tänk bara på att det inte ör hela världen om du inte klarar det just denna gång, det kommer fler chanser.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Det bästa jag fått tidigare är 1.5, helt utan att plugga dock. Denna gången har jag ju pluggat lite i alla fall, haha. Vi får väl se. Kan säga att Uppsala är jättemysigt i all fall! Flyttade hit från GBG i januari (eller ja, jag bor 25 min utanför Uppsala...) MEN vi har fortfarande 1-2 dm snö här! :crazy:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag har sökt civilingenjör på Chalmers. Flera olika program, svårt att välja men lutar åt något mekanik. Enligt statistiken krävdes bara 1.4-1.5 förra året om jag minns rätt, ja har redan 1.8 på HP men vill ändå göra om det för att försöka få 2.0 och vara i stort sett garanterad en plats. Jag är lite nojig över att det ska bli ett sånt år då massor söker med jättebra betyg och HP-resultat.
Betygen från gymnasiet borde också räcka, men man vet ju aldrig...
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag känner mig mest omotiverad och att det kommer gå dåligt.
Har så mycket annat i huvudet, har precis köpt lägenhet och dagen efter HP kommer en ponny jag köpt :crazy: Kommer vara svårt att koncentrera sig alltså.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Plus att jag är VANSINNIGT trött. Min pollenallergi har dragit igång rejält. Blir trött av medicinen också.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Åh nej vad tråkigt :( Hoppas du kan stänga ute allt för en dag, och få ett bra resultat! :)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

KL

Jag ska också göra provet imorgon och är hur nervös som helst.
Har gjort provet för länge sedan och fick då 0,8, matte är verkligen inte min starka sida.
Har pluggat lite matte nu inför, men får ändå stora problem på övningsproven.
Mitt största problem är att jag behöver fundera på och testa olika räknesätt och det har man ju inte direkt tid med.

Jag hoppas på 1,0 denna gång, skulle jag få 1,3 skulle det vara osannolikt och fantastiskt, men det finns nog inte en möjlighet.

Fy fan vad nervös jag är!:cry:
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Nu kör vi igen! :D

Vad har vi för folk här som ska skriva högskoleprovet nu till våren? Berätta om vad ni har för mål, hur ni pluggar och tidigare erfarenheter av högskoleprovet :)

Tänkte att detta kan vara en tråd där vi hjälper, stöttar och tipsar varandra. The more the merrier!

Ska bara göra högskoleprovet för skojs skull och för att det är bra att bära med sig det om man vill in på något i framtiden. Har gått 1/3 av socionomutbildningen har även kock, reception och undersköterska mot psykatri i bagaget sedan tidigare. Så har en del utbildningar. Vill ha eget företag i framtiden och bli en duktig författare.:):)
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Men det kanske är bra med lite distraktion så du inte är så nervös! Tror nerver kan sabba rätt mycket, i alla fall mitt huvud fungerar inte ordentligt när jag är stressad.

Till alla er som är jättenervösa: det kommer fler chanser! Jag skriver HP för typ.. femte gången nu. Det går att skriva om! "Det spelar ingen roll i långa loppet om du kommer in nu, om ett halvår eller om ett och ett halvt, du kommer komma in förr eller senare om du vill, det kanske är meningen att du ska stanna här ett tag till", sa en väldigt klok person till mig i höstas när jag var ledsen för att jag inte skulle komma in på läkarlinjen. Jag tycker i alla fall att det hjälper, att tänka att om 10, 15, 20 år kommer det inte märkas eller spela någon roll att jag kom in på min drömutbildning några år senare än jag velat.

Det kommer fler chanser!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag kommer till 100% börja plugga till hösten.
Om jag inte kommer in på det program jag hoppas på, så kommer jag plugga enstaka kurser fram tills att jag kommer in på den utbildning jag önskar eller tills att jag pluggat tillräckligt många kurser för att kunna få de jobb jag önskar.

Så tidsbegränsningen är de 6 år man får ta CSN-lån.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Det finns inget sätt för dig att fortsätta jobba (antar bara att du gör det nu) och samtidigt läsa strökurser men i mindre hastighet? Tänkte så du slipper slösa på CSN.

Jag har ju i och för sig turen att ha en bra arbetsplats som jag trivs väldigt bra på och som jag nästan helt säkert får stanna på även om jag inte kommer in på någon utbildning. Jag har nästan helt bestämt mig för att inte börja plugga något alls eftersom det är läkare jag vill bli.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Nej, syftet med att plugga är att jag är trött på att jobba just nu.
Tanken var först att plugga deltid och jobba resten, men nu känner jag att jag måste verkligen ta en paus ifrån jobbandet.

Jag avundas er som trivs så bra på jobbet att ni gärna stannar kvar!

Och jag har jobbat 100% och pluggat på distans och kvällstid ett tag nu, så jag längtar verkligen efter att få fokusera helt på studierna.
 
Senast ändrad:
Sv: Högskoleprovet 2013!

Aha då förstår jag! Ja då låter det klokt att få plugga ett tag.
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Jag ska ta med knäckebrödsmackor i färdiga packen (vet inte vad de heter), frukt samt lite godis. Det är ju tre raster förutom lunchen om jag kommer ihåg rätt så tre omgångar mellanmål blir det. Sen kör jag vatten till och även en termos kaffe så jag kan ta mig en liten slurk emellanåt.

Lunchen blir sushi med mamma :d
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

Till alla er som är jättenervösa: det kommer fler chanser! Jag skriver HP för typ.. femte gången nu. Det går att skriva om! "Det spelar ingen roll i långa loppet om du kommer in nu, om ett halvår eller om ett och ett halvt, du kommer komma in förr eller senare om du vill, det kanske är meningen att du ska stanna här ett tag till", sa en väldigt klok person till mig i höstas när jag var ledsen för att jag inte skulle komma in på läkarlinjen. Jag tycker i alla fall att det hjälper, att tänka att om 10, 15, 20 år kommer det inte märkas eller spela någon roll att jag kom in på min drömutbildning några år senare än jag velat.

Det kommer fler chanser!

Så sant! :) Och nervositeten kan ha en förödande inverkan. Mitt hösta resultat på HP på plats var när det nya provet infördes och jag bara "skulle prova på det nya formet och se hur det går". Inte presterat högre än så efter det resultat, trots oändligt mycket mer (!) plugg och höga resultat hemma. Nervositeten som satte käppar i hjulet för min del, definitivt. Det kan en helt otrolig inverkan på prestation - tyvärr!
 
Sv: Högskoleprovet 2013!

KL

Tips på hur man ska planera i matväg?

Ät en rejäl frukost och ät lika mycket på alla pauser, inklusive lunchen. Dvs stora mellanmål och lite lunch. När jag skrev högskoleprovet såg jag så många som fick soppatorsk efter halva förmiddagen och sedan led av matkoma efter lunchen.
 

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 116
Senast: Masqueradee
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp