Tinkywinky
Trådstartare
Nja, vill helst bo kvar där jag bor. Blir så besvärligt att flytta hemifrån och leta ny stallplats och allt när jag trivs så bra här!Det är ingen möjlighet att flytta närmare studieorten? Jag tycker 2h enkel väg är bra långt att pendla dagligen. Det är klart att det går men även utan häst är det krävande om utbildningen är sådan att man behöver vara i skolan mer eller mindre varje dag och även långa dagar.
Det går absolut att nyttja tiden på tåget till att studera men det är ibland inte lika enkelt i praktiken som i teorin är min erfarenhet! Jag tror att med långa dagar, en krävande utbildning med en del självstudier utöver de långa skoldagarna och med två timmar enkel väg så blir det tufft att ha häst. Självklart inte omöjligt beroende på hur man är som person, men tufft och risken är att lite glädje med att ha häst försvinner.
Jag studerade en mindre krävande utbildning och även om det krävdes en hel del studietid och att vi hade en hel del schemalagd tid så var det ändå en mer flexibel studietid om jag jämför med de vänner jag har som läste ingenjörsutbildning under samma period. Det innebar att jag kunde jobba några pass i månaden och hade tid för hästen även om det bitvis var ansträngt med ekonomin. Jag missade däremot mycket av det sociala vilket ibland kändes jobbigt men jag upplevde det som värt det i slutändan ändå