Högpresterande hästar-lyckliga hästar?????

Sv: Högpresterande hästar-lyckliga hästar?????

Det klart att en häst som mår bra och är glad presterar bättre än en häst som inte mår så bra och som kanske är grinig. Hästar kan med ha dåliga dagar. Hästar är inte likadana varje dag. De har med känslor, som styr hur de presterar.

Det kanske var ett dumt uttryck, med lycka. Det jag menar är kanske mer "må bra". Kan en häst som inte mår bra ändå nå oanade höjder inom sin sport?
En häst kan fås till oanade höjder via massor av olika metoder. Vi har på senare tid fått ta del av en dressyrtränares tortyrmetoder på hästar som ändå presterar, kunderna har ju varit nöjda:crazy:

Inom gångartssporten ser vi också hur hästar jagas upp, flashas upp, har överlånga hovar med diverse påhäng för bättre knälyft och som inte får gå ute i hage o.s.v. De presterar bra för sin gren:cool:

Barrering inom hoppning är också ett exempel på hur man tillfogar hästar smärta (det mår dom inte bra av) och hästarna presterar ändå...

Det är fantastiska djur vi håller på med och de ska bemötas med respekt och värdighet, är min åsikt. Enda sättet att komma åt idiotmetoder är att visa öppet hur man inte behöver använda sig av det och få fram hästar med goda prestationer ändå. Jag tjatar rätt ofta om att var och en har ett ansvar att titta på de som inte behöver ta till suspekta metoder och ta lärdom av dessa...;)

*KL*

Kanske en häst kan tas till en viss nivå av sin kapacitet utan att "må bra" dvs vara harmonisk och allmänt nöjd? En häst med super-kapacitet och talang kan ju komma en bra bit enbart på detta. Däremot tror jag inte att en häst kan prestera -över- sin kapacitet om den inte är nöjd, dvs kämpa järnet trots att det inte är lätt för den. Vissa hästar (framför allt inom hopp-grenar men även dressyr) tycker att det som de gör är så otroligt roligt att de försöker, trots att de egentligen kanske inte har den exteriör eller muskulatur som krävs.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 844
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar