Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Sv: Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Fast så kanske även den du möter tänker. :D Jag kan mycket väl tänka mig att liknande diskussioner utspelar sig på andra forum, fast från den andra personens sida.

"- Jag visade med hela mitt kroppsspråk att jag inte tänkte vika undan en tum, men ändå envisades den jäkeln att gå kvar på min sida av vägen. Jag fick krångla mig förbi på yttersidan av hennes hund för att markera min poäng!
Jag är lika mycket värd på gatan som en människa med hund eller en ensam motionär, så varför är det min sak att flytta mig?"

;)

Säger det igen och påstår inte att jag har "rätt"...Jag anser att det är lättare att flytta en barnvagn,eller en hund,till rätt sida,än att krångla sig in emmellan oss och "störa" ett fint möte när vi går tätt ihop på vänster sida..

Senast igår var jag ute med min löpande tik och mötte en hanhund. Ägaren (som försöker krångla sig in med sin hormonviljïga hanhund mellan oss) säger till sin hund: Alla vill inte hälsa på dig...Jag går på min vänstersidakant och bara drar vidare. Hans hanhund slänger sig efter min,vilket jag nochalerar och bara går vidare. Hade han haft sin hund på "rätt" sida,hade hans hund inte behövt hänga i kopplet och min kunde passera förbi obemärkt. Nu uppstod en konflikt mellan hans hanhund och min hormonstinta tik..Så onödigt istället för att hålla sig på sin kant,istället för att krångla sig in mellan hundarna...

Det är så tokigt att folk funderar på sånthär!
Jag använder alltid högertrafik överallt för det sitter i ryggmärgen iom bilkörningen och cyklandet.

Det är väl inte så tokigt. Om du väljer högertrafik för att det sitter i ryggmärgen på dig efter bilkörande och cyklande, får du inte problem på vägar där du ska gå på vänster sida då?
För mig sitter det i ryggmärgen att alltid gå på vänster sida eftersom det är just det man ska göra på alla bilvägar, varför ändra liksom?

MEN vilken sida av vägen jag än går på så har jag hunden på den sidan som är längst ifrån trafiken. Även vid möte halar jag runt honom till den sida där inte den mötande är.

Blir ett väldans massa "halande" fram och tillbaka om man alltid ska ha hunden på utsidan samtidigt som man kryssar fram mellan folk :D

Lånade för övrigt hund idag igen och gick på promenad, skulle jag inte gjort ;) Haha, nä men lite irriterad lyckades jag allt bli igen. Först mötte vi en till sån där person som liksom bara släpper fram sina hundar när man passerar samtidigt som dom börjar prata med en. Är det verkligen så svårt att fråga först om dom får hälsa?

Sen kom jag gående på vänster sida på en gång- och cykelbana (drygt en meter bred kanske) med hunden på sidan vid mitt vänsterben. Framför oss på samma sida (deras högra sidan av vägen alltså) står en hundägare med sin lilla hund en meter framför i kopplet. Dom står stilla där och hunden spänner upp sig och stirrar ut oss där vi kommer. Antingen passerar jag henne på högersida och låter hundarna i princip stryka sig mot varandra, alternativt (som jag gjorde) får jag stanna till, ta över min hund på höger sida, ta oss förbi och sedan ta tillbaka hunden på vänster sida. Vilket var lite intressant för då upptäckte jag hur betydligt svårare det var för min "lånehund" att göra hundmöten på min högersida, allt blir bara bakvänt och konstigt :)

Fast promenaden avslutades med ett hundmöte som fick mig på bättre humör också. Mötte en ägare med sin lösa rottweiler, så fort hon får syn på att en annan hund närmar sig kallade hon in hunden på sin vänster sida och vi passerade varandra smärtfritt och utan minsta problem innan hon släppte "iväg" hunden igen.

Först mötte vi en till sån där person som liksom bara släpper fram sina hundar när man passerar samtidigt som dom börjar prata med en. Är det verkligen så svårt att fråga först om dom får hälsa?

Jag förstår inte att folk inte är mer rädda om sina hundar. Jag har också råkat ut för detta vid några tillfällen. Kunde lika gärna slutat med att mina slet sönder deras. Ägaren vet ju inte att mina är snälla. Oftast är det dessutom mindre hundar som släpps fram.

Det är väl inte så tokigt. Om du väljer högertrafik för att det sitter i ryggmärgen på dig efter bilkörande och cyklande, får du inte problem på vägar där du ska gå på vänster sida då?
För mig sitter det i ryggmärgen att alltid gå på vänster sida eftersom det är just det man ska göra på alla bilvägar, varför ändra liksom?

Blir ett väldans massa "halande" fram och tillbaka om man alltid ska ha hunden på utsidan samtidigt som man kryssar fram mellan folk :D

Halande kanske var fel ord. Han är helt van vid att byta sida fram och tillbaka så är det inget vi ens funderar över. Sen vad gäller att jag får problem när man ska gå på vänster sida så får jag ju inga, då alla går i högertrafik! Det var ju lite hårddraget men i regel går alla precis som jag i högertrafik. Och skulle det hända så byter jag ju ändå sida på honom en del så då är det inga problem? Jag förstår inte hela diskussionen, man får ju vara lite smidig och visa hänsyn, jag gör det utan att fundera så mycket på det. Kanske är det för man vänjer sig när man faktiskt har hund och går med den varje dag, folk har oftast noll koll och är hunden lös har de inte en suck att stoppa den innan den kommer fram. Kan tänka mig att det är stor kontrast om man bara går men hund någon enstaka gång, jag har mött folk som hade försatt mig i svår chock ifall jag inte hade varit så luttrad ;).

Sen tillbaka till höger/vänster trafik:
Om man ser på Nordstan (stort shoppingställe inne i GBG centrum) tex där är det högertrafik så det skriker om det på lördag lunch tex, massa folk, hamnar man åt fel håll kommer man inte fram helt enkelt.

Sen kan jag inte föreställa mig en hund som är så stenhårt intränad på en enda sida, men uppenbarligen finns de ju ;).

Senast ändrad:

Halande kanske var fel ord. Han är helt van vid att byta sida fram och tillbaka så är det inget vi ens funderar över. Sen vad gäller att jag får problem när man ska gå på vänster sida så får jag ju inga, då alla går i högertrafik! Det var ju lite hårddraget men i regel går alla precis som jag i högertrafik.

Nu pratade jag om vanliga vägar där det kör bilar och där går man på vänster sida. För du går väl inte på höger sida även på bilvägar? :)

Men det är väl inte så konstigt att man möts i högertrafik? Världen är ju inte uppbyggd utefter vilken sida hundar tränas i att gå utan den är uppbyggd på om landet har höger eller vänstertrafik. Även om man går på vänster sida på en väg så möts man ju ändå som gående precis som bilar i högertrafik om man skulle få möte. Jag förstår absolut att hon blev irriterad på dej även om jag inte hade försökt uppfostra dej som hon gjorde så hade jag undrat vilket land du var ifrån och tänkt att du uppenbarligen var någonstans ifrån där det är vänstertrafik.

Lär hunden att gå på både höger och vänster sida. Så svårt är det inte då till och med jag klarade av det och jag ser mej verkligen inte som något proffs på att träna hundar. Eller så lär man sin hund att inte bry sig om andra hundar även om man passerar med dem närmast, något som givetvis kan vara betydligt svårare beroende på hund.

Se bara på en rulltrappa, inte står du på vänster sida i den bara för att du är gående utan du står ju på höger sida och de som vill "köra om" gör det på vänster sida.

..om man inte är Stockholmare för här går vi till höger och springer till vänster i rulltrappan.

Lånade för övrigt hund idag igen och gick på promenad, skulle jag inte gjort ;) Haha, nä men lite irriterad lyckades jag allt bli igen. Först mötte vi en till sån där person som liksom bara släpper fram sina hundar när man passerar samtidigt som dom börjar prata med en. Är det verkligen så svårt att fråga först om dom får hälsa?

Jag har konstaterat att folk är idioter, så är det bara.

Höromkvällen var jag ute med mina 2, ser en 30-40 meter framför mig en kvinna med en cockerspaniel som går i samma riktning som mig, på en 3 meter bred grusgång. Inget konstigt med det, jag går på, men hennes hund stannar när den får syn på oss. Jag ignorerar det hela och fortsätter gå mot dem, men lägger såklart märke till att hennes hund ser ganska spänd ut och självklart börjar en skälla och dra i kopplet mot oss, hon skrattar...:cool:
Jag suckar för mig själv och säger åt mina hundar att gå vid min sida och siktar in mig på att gå förbi henne på vänster sida, så att hundarna inte möts.
-"Hon är inte farlig, bara rädd och osäker" säger då kvinnar precis innan jag passerar. Som för att avväpna och liksom tycker att jag är konstig som inte släpper fram mina hundar till hennes hund.
-"Det är möjligt, men det är ett ganska triggande beteende av en hund" svarar jag då och har passerat hunden med mina 2, utan några större bekymmer.
Då halvskriker hon efter mig
-"Ja, det gäller ju att man har koll på SIN EGEN HUND! Speciellt om man har TVÅ!"
:eek::crazy::mad:

Ja, just det... Tur för henne att jag nu hade koll på mina TVÅ hundar, annars hade kanske hennes golvmopp varit ett minne blott.

Fast på bilvägar får man ju aldrig möte eftersom alla går på vänster sida. Och det är absolut inget ovanligt med vänstertrafik för fotgängare på gång- och cykelbanor här i Sverige. Måste säga att den absoluta majoriteten av dom jag möter när jag är ute går på vänster sida och här uppe ser dom flesta det som en självklarhet. Tror som sagt det är vanligare med högertrafik söderut, inte i Sverige generellt.

Och varför bli irriteradd på att någon kommer med hund på vänster sida när det inte ens finns några regler för vilken sida man ska gå på? Som sagt, när jag går ensam så reflekterar jag inte ens över det här för då flyttar jag mig innan jag ens hinner upptäcka att mötande är en rabiat högergångare som tänker skälla ut mig.

Nu pratade jag om vanliga vägar där det kör bilar och där går man på vänster sida. För du går väl inte på höger sida även på bilvägar? :)

Jo, visst går jag på hö sida på bilvägar. Aldrig varit några problem. jag har inte tänkt på att någon går på vänster sida, istället när jag tänker efter så går faktiskt folk på höger sida där med. Det kanske överlag är så att i de större städerna så det är högertrafik för gående?

Senast ändrad:

En sak till, du tycker inte det är säkrare med vänstertrafik när man ska samsas med cyklar? :)

kl

Jag går på höger sida eftersom det alltid är högertrafik på alla andra ställen. Försök gå till vänster på Ge-Kås så märker du vad jag menar. ;) Jag kör bil till höger, jag cyklar till höger och jag håller till höger vid möten med andra människor. Om du ska åka rulltrappa är det den till höger som tar dig dit du vill, tar du den till vänster får du springa ;)
Men givetvis anpassar jag mig vid hundmöten, så det blir smidigast för båda. Det är väl rätt självklart? Om det sen är till höger eller vänster kvittar, men jag utgår från höger sas.

Jo, visst går jag på hö sida på bilvägar. Aldrig varit några problem. jag har inte tänkt på att någon går på vänster sida, istället när jag tänker efter så går faktiskt folk på höger sida där med. Det kanske överlag är så att i de större städerna så det är högertrafik för gående?

Oj, då förstår jag om du inte förstår resonemanget. På bilvägar SKA man gå på vänster sida. Det är sånna där basic trafikregler som iaf vi lärde oss redan på lågstadiet.

Från Trafikverkets hemsida;

"Om du använder vägrenen eller körbanan ska du om det är möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. "

Fast du blir ju irriterad på folk som går på "fel" sida!? Det är ju samma sak som när den där människan blev sur på dig.

Jag förstår verkligen inte ditt problem. Hur svårt kan det vara att anpassa sig efter situationen?

Folk är ute och promenerar med eller utan hund troligen för att det är en trevlig sysselsättning. Det finns ingen anledning att börja ha en massa regler och tvinga folk till att gå på det ena eller det andra sättet.

Har du öht läst vad jag har skrivit? :(

Jag har skrivit att när jag är ute utan hund så reflekterar jag knappt över det här eftersom jag då flyttar mig för mötande utan att tänka så mycket mer på det (så rabiat är jag..)

När jag hade hund med mig och ville hålla mig på vänster sida så upptäckte jag dock hur vissa ansåg det så viktigt med högertrafik att dom till och med måste "läxa upp" mig för att jag var på fel sida i deras ögon.

Jag vet att det inte finns några regler för varken höger- eller vänstertrafik på gångbanor därför säger jag inte heller åt folk att dom inte får gå på höger sida.

Men om man ska diskutera vad som vore lämpligast så anser jag att det borde vara vänster sida. Jag anser även att om man möts på samma sida så borde den som har lättast för att flytta på sig göra det, i det här fallet en ensam fotgängare istället för ett hundekipage. Är det verkligen så konstigt?

Fast du blir ju irriterad på folk som går på "fel" sida!? Det är ju samma sak som när den där människan blev sur på dig.

Skillnaden är att jag håller det för mig själv eftersom det är min personliga åsikt och det inte finns några regler för att man ska gå på varken höger eller vänster sida. Det är en jävla skillnad mot att börja läxa upp totala främlingar för att dom går på fel sida, när det inte ens finns någon fel sida, när man är ute, tycker du inte det?

Oj, då förstår jag om du inte förstår resonemanget. På bilvägar SKA man gå på vänster sida. Det är sånna där basic trafikregler som iaf vi lärde oss redan på lågstadiet.

Från Trafikverkets hemsida;

"Om du använder vägrenen eller körbanan ska du om det är möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. "

Ja men det är ju ingen som sätter böter på oss som skippar att gå enligt Trafikverket. Jag går där det är smidigast och där det passar och iaf här i stan så är det vanligast att man har högertrafik när man går, överallt. Jag måste säga att jag aldrig sett någon gå på vänster sida när jag kör bil? Vi har mycket trottoarer, även ute på landsbygnden, men om man inte har det så går de allra flesta på höger.

Sen kan jag verkligen inte se varför det skulle vara krångligare att flytta på sig "som helt hundekipage" än som ensam fotgängare. Hundar brukar ju vara ganska snabba i svängarna så för de är det inga problem? Kanske om man går med ett helt hunddags: 3 hundar och uppåt kan jag se att det börjar bli lite tokigt. Jag och min hund propsar inte på att gå ivägen även för en ensam människa bara för att det eventuellt skulle vara krångligt för oss att flytta på oss (vilket det inte är).

Överhuvud taget märker jag att folk ser mig och hunden inte som "mig och hunden" utan ser mig och hunden som bara mig. Och går iprincip på oss precis som om jag hade varit ensam (om jag nu inte varit förutseende och sett till att hunden går på en passande sida).

Ja men det är ju ingen som sätter böter på oss som skippar att gå enligt Trafikverket. Jag går där det är smidigast och där det passar och iaf här i stan så är det vanligast att man har högertrafik när man går, överallt. Jag måste säga att jag aldrig sett någon gå på vänster sida när jag kör bil? Vi har mycket trottoarer, även ute på landsbygnden, men om man inte har det så går de allra flesta på höger.

Hm, ja då är det väl så i Göteborg då :) Här uppe går i princip alla på vänster sida. Ytterst obehagligt att ha bilar "i ryggen" när man är ute i mörkret och går längs vägrenen, eller ja, det är inte så optimalt i dagsljus heller. Handlar väl troligtvis om man i vissa delar av landet har större vana av att promenera längs vägar och inte har trottoarer och gångbanor i samma utsträckning.

Sen kan jag verkligen inte se varför det skulle vara krångligare att flytta på sig "som helt hundekipage" än som ensam fotgängare. Hundar brukar ju vara ganska snabba i svängarna så för de är det inga problem?

Om man vill ha hunden på utsidan vid möte så blir det krångligare.

Nu hade du ju lånehund. Så då blir det väl en viss skillnad.

Men annars förstår jag inte alls vad som är så krångligt med att byta sida på hundarna. Jag har två hundar och byta sida, flytta på sig osv gör vi av bara farten, inget jag ser som krångligt. Behövs ju ofta i vardagslivet öht.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 096
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 727
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈