Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fotgängare är till exempel inte bundna av att följa regeln om högertrafik, i Sverige är det tvärtom så, att en fotgängare som rör sig på en väg som saknar särskild gångbana rekommenderas att hålla sig på vänster sida, för att på så sätt lättare kunna uppmärksamma den fordonstrafik som kommer på samma sida (eftersom den då alltså kommer emot fotgängaren framifrån i stället för att närma sig bakifrån) För enkelhetens skull rekommenderas bibehållen vänstertrafik för gående även på gångbanor och gångbroar. Finns gångbana endast på den ena sidan av vägbanan, bör fotgängaren använda den oavsett på vilken sida av vägen den ligger.
Ja detta är sverige
Typiskt svenskt , dålig attityd mot medmänniskor,hävda sin rätt =D
Jag håller mig alltid till vänster när jag går med hundarna. Hittade detta på wikipedia ang vänstertrafik för gångare:
För enkelhetens skull rekommenderas bibehållen vänstertrafik för gående även på gångbanor och gångbroar.
Beträffande gångbana (trottoar) och övergångsställe rekommenderar NTF att gående vid möte med annan gående håller till höger.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte äger några hundar utan var ute och rastade svärmors hund för första gångenDu får väl lära dina hundar att gå fot på bägge sidor så slipper du irritera dig på andras sätt att ta sig fram på gångvägar
Men en sak jag finner lustig, du blev irriterad på att den andra personen vägrade flytta på sig, men du vägrade ju lika mycket
Fast där pratar MosterMia om gångvägar och du om trottoarer och övergångställen. På trottoarer har jag lärt mig att det är högertrafik för att den som går närmast vägbanan ska möta trafiken.
Tja, för att det kan finnas fler som mig som faktiskt föredrar att ha hunden på höger sida om sig själv.
"Beträffande gångbana ..."
vänstertrafik för gående (inkl hund, på vänster sida om föraren), flyttar mig självklart vid behov, men som grundprincip är det vänster som gäller
Men du måste väl hålla med om att det vanligaste är att man har hunden på vänster sida? Iaf när den ska gå fot eller när man är ute och "vardagstränar" längs promenaden. Nog har jag hunden på höger sida ibland också men inte när det är mycket tajta möten med folk, då vill jag ha den på vänster sida där jag har mer ""koll" på den.
Så även om du föredrar att ha hunden på höger sida kan du väl hålla med om att det inte är "standardläget". Annars skulle det ju inte vara vänster sida som man lär ut på lydnadskurser och annat? Precis som det är standard att leda hästar pch sitta upp/av från vänster sida även om man självklart kan göra det från andra hållet med.