Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Sv: Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Är väl alltid vänstertrafik för gångare? har jag lärt mig iaf

Jag håller mig alltid till vänster när jag går med hundarna. Hittade detta på wikipedia ang vänstertrafik för gångare:

Fotgängare är till exempel inte bundna av att följa regeln om högertrafik, i Sverige är det tvärtom så, att en fotgängare som rör sig på en väg som saknar särskild gångbana rekommenderas att hålla sig på vänster sida, för att på så sätt lättare kunna uppmärksamma den fordonstrafik som kommer på samma sida (eftersom den då alltså kommer emot fotgängaren framifrån i stället för att närma sig bakifrån) För enkelhetens skull rekommenderas bibehållen vänstertrafik för gående även på gångbanor och gångbroar. Finns gångbana endast på den ena sidan av vägbanan, bör fotgängaren använda den oavsett på vilken sida av vägen den ligger.

KL

Jag går på den sida som blir smidigast, brukar ha en hund på varje sida om mig i vilket fall så det spelar ju ingen roll. Mallen "kan bara" gå på vänster sida, har ännu inte lärt honom högeralternativet, min lapske kan däremot gå på vilken som. Även om jag bara går med mallen (som ännu bara kan gå på en sida) så kan jag ha honom närmast mötande hundar/folk.

Vissa hundfolk här har en tendens att låta sina kopplade hundar gå fram till mina. När jag möter dessa tar jag alltid hundarna på sidan från mötande och tar en liten omväg. Mina hundar är snälla, men dom ska hälsa när JAG vill det och inte annars. Tycker det är direkt ohyfsat att bara släppa fram sin hund till främmande på det viset.

Du får väl lära dina hundar att gå fot på bägge sidor så slipper du irritera dig på andras sätt att ta sig fram på gångvägar :idea:

Jag går alltid högertrafik, det sitter liksom inpräntat :) Dock brukar jag anpassa mig efter den andra men det brukar sluta i högertrafik :)

Men en sak jag finner lustig, du blev irriterad på att den andra personen vägrade flytta på sig, men du vägrade ju lika mycket ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller mig alltid till vänster när jag går med hundarna. Hittade detta på wikipedia ang vänstertrafik för gångare:

För enkelhetens skull rekommenderas bibehållen vänstertrafik för gående även på gångbanor och gångbroar.

Och så här säger dock NTF: :D

Beträffande gångbana (trottoar) och övergångsställe rekommenderar NTF att gående vid möte med annan gående håller till höger.

Du får väl lära dina hundar att gå fot på bägge sidor så slipper du irritera dig på andras sätt att ta sig fram på gångvägar :idea:
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte äger några hundar utan var ute och rastade svärmors hund för första gången
;)

Men en sak jag finner lustig, du blev irriterad på att den andra personen vägrade flytta på sig, men du vägrade ju lika mycket ;)

Och om även du läser mitt inlägg (;)) så står det att även om jag hade kommit på i mina ögon ""rätt" sida och mötte ett hund- eller barnvagnsekipage så hade jag flyttat på mig. När jag är ute och promenerar ensam så håller jag inte stenhårt på vänstersidan utan visar hänsyn och släpper fram andra människor. Håller man på att krocka så tycker jag det är vanligt hyfs att den som har lättast för det flyttar på sig.

Fast där pratar MosterMia om gångvägar och du om trottoarer och övergångställen. På trottoarer har jag lärt mig att det är högertrafik för att den som går närmast vägbanan ska möta trafiken.

på gångbanor finna inga generella regler för vilken sida man ska gå, det är bara om det finns lokala föreskrifter och skyltar uppsatta som det är något bestämt. Därför undrar jag varför så många väljer högertrafik när jag inte kan komma på en enda anledning till dess fördelar :confused:

Tja, för att det kan finnas fler som mig som faktiskt föredrar att ha hunden på höger sida om sig själv.

Fast där pratar MosterMia om gångvägar och du om trottoarer och övergångställen. På trottoarer har jag lärt mig att det är högertrafik för att den som går närmast vägbanan ska möta trafiken.

"Beträffande gångbana ..."

Tja, för att det kan finnas fler som mig som faktiskt föredrar att ha hunden på höger sida om sig själv.

Men du måste väl hålla med om att det vanligaste är att man har hunden på vänster sida? Iaf när den ska gå fot eller när man är ute och "vardagstränar" längs promenaden. Nog har jag hunden på höger sida ibland också men inte när det är mycket tajta möten med folk, då vill jag ha den på vänster sida där jag har mer ""koll" på den.

Så även om du föredrar att ha hunden på höger sida kan du väl hålla med om att det inte är "standardläget". Annars skulle det ju inte vara vänster sida som man lär ut på lydnadskurser och annat? Precis som det är standard att leda hästar pch sitta upp/av från vänster sida även om man självklart kan göra det från andra hållet med.

vänstertrafik för gående (inkl hund, på vänster sida om föraren), flyttar mig självklart vid behov, men som grundprincip är det vänster som gäller

Så gör jag också.
Alltid hunden på vänster sida också. Ser att några vill ha sin hund på höger sida. Varför??

Jag går på den sida som blir smidigast. Min hund kan gå vardagsfot (sidan kallar jag det) på båda sidor utan problem. Så jag gör det som blir smidigast beroende på situationen.

Som jag tolkar det bör du om det finns gångbana/trottoar på båda sidor om vägen välja den som är på vänster sida, tanken verkar alltså vara att man får enkelriktade trottoarer om det inte enbart finns en för vägen.

Men du måste väl hålla med om att det vanligaste är att man har hunden på vänster sida? Iaf när den ska gå fot eller när man är ute och "vardagstränar" längs promenaden. Nog har jag hunden på höger sida ibland också men inte när det är mycket tajta möten med folk, då vill jag ha den på vänster sida där jag har mer ""koll" på den.

Så även om du föredrar att ha hunden på höger sida kan du väl hålla med om att det inte är "standardläget". Annars skulle det ju inte vara vänster sida som man lär ut på lydnadskurser och annat? Precis som det är standard att leda hästar pch sitta upp/av från vänster sida även om man självklart kan göra det från andra hållet med.

Kom och gör studiebesök i området där jag bor vetja :angel:
Jag har nog aldrig sett en hund här som inte går framför ägaren. Hundarna går sedan vid gräskanten, och beroende på väg och håll man går åt så varierar det ju om hunden går på höger eller vänster sida. Ibland finns det gräs på båda sidorna och då är hunden ibland på höger, ibland på vänster sida. Vid hundmöten kortas kopplen upp och man möts med hunden "utåt". Vilken sida det blir varierar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur