Sv: Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..
Hur folk väljer att gå med sina hundar är väl egentligen irrelevant men längs en gång- och cykelväg som kanske är 1,5 m bred på vintern och där man möter andra hundar och människor var tioende till femtionde meter kanske, så känns det rätt opraktiskt att gå på båda sidor och ha hunden lite varstans och för varje möte för det första välja sida, sedan ta in hunden på utsidan och för det tredje se till att man inte kliver ut rakt framför en omkörande cykel/moped.
Vi kan väl förenkla diskussionen lite så här, det finns egentligen tre alternativ
1. På gång- och cykelvägar bör man företrädesvis hålla till vänster, dels för att underlätta möten när man har hunden på vänster sida och dels för att underlätta samspelet med cyklar och mopeder. En tredje anledning borde väl vara att det är mer konsekvent att gå på samma sida av vägen oavsett om det är en bilväg eller gång- och cykelväg.
2. På gång- och cykelvägar bör man företrädesvis hålla till höger eftersom ? Ja, det har jag ju inte hittat någon bra anledning till ännu.
eller
3. Som många verkar vara inne på här på slutet, det spelar ingen roll var man går utan man väljer sida lite som man vill och kryssar mellan dom man möter på den sida man finner lämpligast.
Måste även tilläggas att jag anar vissa regionala skillnader i den här frågan när man googlar. Folk söderöver verkar i större utsträckning förespråka strikt högertrafik medan folk norröver ser det som självklart med vänster. Om man generaliserar, kan det vara så att stockholmare är mer vana att ta sig fram på rena gångbanor medan norrlänningar i större utsträckning promenerar efter vägar och därmed har vänstertänket mer i ryggraden så att säga?
Nåja, av dom tre alternativen jag radar upp så röstar jag på 1:an iaf