Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Sv: Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Jag vill ha mig själv mellan hunden och den/det vi möter, sedan spelar det mindre roll på vilken sida vi går på (min hund kan gå på bägge sidor om mig). Ögonkontakt och lite uppmärksamhet så brukar det aldrig vara några problem. :)

Så ser det nog ut i mitt område och alla de områden jag brukar gå i.
Kanske beror det på att jag själv går så.
Min hund är oftast lös om vi inte går längst trafikerade vägar. När vi har möten av människor med eller utan hundar kallar jag in honom och håller honom i halsbandet tills vi gått förbi. Då hamnar han på den sida som passar bäst vid just det tillfället. Jag har nog aldrig tänkt på om det är höger eller vänster, jag tar bara den sidan som passar bäst helt enkelt och har aldrig haft några problem som resultat av detta.

KL
Bara ett tillägg: På en ridbana vet alla som rider att det är högertrafik som gäller. Detta underlättar mycket och problem undviks. Det borde ju vara lika självklart att man har samma tanke när det gäller hundpromenader. Om alla vet vad som gäller uppstår heller inga krockar och problem. Det blir ju så mycket lättare. Är inte det vad de flesta vill? Ha det smidigt alltså.

Hur folk väljer att gå med sina hundar är väl egentligen irrelevant men längs en gång- och cykelväg som kanske är 1,5 m bred på vintern och där man möter andra hundar och människor var tioende till femtionde meter kanske, så känns det rätt opraktiskt att gå på båda sidor och ha hunden lite varstans och för varje möte för det första välja sida, sedan ta in hunden på utsidan och för det tredje se till att man inte kliver ut rakt framför en omkörande cykel/moped.

Vi kan väl förenkla diskussionen lite så här, det finns egentligen tre alternativ :D

1. På gång- och cykelvägar bör man företrädesvis hålla till vänster, dels för att underlätta möten när man har hunden på vänster sida och dels för att underlätta samspelet med cyklar och mopeder. En tredje anledning borde väl vara att det är mer konsekvent att gå på samma sida av vägen oavsett om det är en bilväg eller gång- och cykelväg.

2. På gång- och cykelvägar bör man företrädesvis hålla till höger eftersom ? Ja, det har jag ju inte hittat någon bra anledning till ännu.

eller

3. Som många verkar vara inne på här på slutet, det spelar ingen roll var man går utan man väljer sida lite som man vill och kryssar mellan dom man möter på den sida man finner lämpligast.

Måste även tilläggas att jag anar vissa regionala skillnader i den här frågan när man googlar. Folk söderöver verkar i större utsträckning förespråka strikt högertrafik medan folk norröver ser det som självklart med vänster. Om man generaliserar, kan det vara så att stockholmare är mer vana att ta sig fram på rena gångbanor medan norrlänningar i större utsträckning promenerar efter vägar och därmed har vänstertänket mer i ryggraden så att säga?

Nåja, av dom tre alternativen jag radar upp så röstar jag på 1:an iaf :angel:

KL
Bara ett tillägg: På en ridbana vet alla som rider att det är högertrafik som gäller. Detta underlättar mycket och problem undviks. Det borde ju vara lika självklart att man har samma tanke när det gäller hundpromenader. Om alla vet vad som gäller uppstår heller inga krockar och problem. Det blir ju så mycket lättare. Är inte det vad de flesta vill? Ha det smidigt alltså.

Det där sammanfattar väl ungefär hela, eller iaf stora delar av min poäng. Jag struntar fullständigt vilken sida jag går på när jag är ute och knatar på skogsvägar (där det inte kör bilar alltså) eller på andra mer folktomma ställen. Men på vältrafikerade och förhållandevis smala gång- och cykelvägar måste det väl ändå underlätta om man har något slags system?

Fast det finns faktiskt ett tillfälle när jag själv brukar strunta i vänstersidan, det var där jag bodde förut och dom bara grusade halva gångvägen för att man skulle kunna ta sig fram med spark på andra halvan. Då höll jag mig ofta på den grusade delen när det var halkigt för att inte dratta omkull :D

Och om även du läser mitt inlägg (;)) så står det att även om jag hade kommit på i mina ögon ""rätt" sida och mötte ett hund- eller barnvagnsekipage så hade jag flyttat på mig. När jag är ute och promenerar ensam så håller jag inte stenhårt på vänstersidan utan visar hänsyn och släpper fram andra människor. Håller man på att krocka så tycker jag det är vanligt hyfs att den som har lättast för det flyttar på sig.
Det där håller jag med om, ex. när vi möter barnvagnar på trottoaren brukar jag gå ut i körbanan (kollar såklart först om det kommer några bilister) eller byta gångbana eftersom det känns lättare för mig än för personen med barnvagn att köra den upp och ner för trottoarkanten även fast jag har hundarna med mig. Men om någon kommer ensam och möter mig och 3-4 hundar känns det faktiskt som att de har lättare att flytta på sig, oavsett vem som har "rätt".

kl
Finns de som förespråkar höger för att vi har högertrafik.

Vänster känns enklast för min del men jag gör nog lite olika.

Det mest relevanta i att bestämma hur alla människor ska gå på gångbanor är nog inte att gå efter var man "ska" ha hunden. Alla är inte hundmänniskor eller har ens koll på vilken sida det är vanligast att hunden är på.

kl
Finns de som förespråkar höger för att vi har högertrafik.

Vänster känns enklast för min del men jag gör nog lite olika.

Det mest relevanta i att bestämma hur alla människor ska gå på gångbanor är nog inte att gå efter var man "ska" ha hunden. Alla är inte hundmänniskor eller har ens koll på vilken sida det är vanligast att hunden är på.

Tycker fortfarande inte det är något vettigt argument för att gå på höger. Varför jämföra fotgängare med bilar? Särskilt när man på alla vägar ska promenera på vänster sida? :)

Det är klart jag förstår att alla inte har koll på att hundar oftast förs på vänster sida, men det är åtminstone en vettig anledning till att man borde gå på vänster sida eftersom det är till stor fördel för många. Att gå på höger sida har inte en enda fördel vad jag vet?

Men du har rätt i att det inte är den mest relevanta anledning. Den mest relevanta anledning torde vara att gå på vänster sida oavsett bredd eller definition på väg. Plättlätt :D

*kl*

Ett förtydligande bara. Jag VET att det inte finns några regler för hur man ska gå på gångbanor, därför lägger jag mig heller inte i om folk går på "fel" sida även om jag tycker det blir bökigt. För jag vet att det är min personliga åsikt att man ska gå på vänster.

Det som störde mig var att denna kvinna fann det så självklart och viktigt att gå på höger sida att hon till och med läxar upp helt okända människor längs sina promenader. Trots att det inte finns några som helst regler för att man ska gå på höger sida heller. När hon sa att "hääär går vi faktiskt på höger sida!" så borde jag ha frågat vem "vi" är, för jag var långt ifrån den enda på min promenad som gick på vänster sida iaf. Finns inte heller några skyltar eller lokala föreskrifter om att man ska gå på höger så jag blev faktiskt rätt irriterad på henne. Men det kanske märks :devil:

Kl
Hundjäkeln ska gå på vänster sida för jag har geväret i höger hand. :-)

Precis :) När jag googlade så läste jag att det är en av anledningarna till att man har hunden på just vänster sida.

"Det naturliga är att hunden följer sin förare gåendes till vänster om denne, och där får hunden aldrig utsättas för obehag! Där är hundens trygghetssida.

Hundens plats vid förarens vänstra sida har historiska rötter.

För säkerhets skull har jägaren hunden på sin vänstra sida, med bössan hängande över sin högra arm och pipan pekande mot marken. På så sätt går hunden trygg om ett skott skulle råka brinna av.

Förmodligen höll sig hunden på husses vänstra sida även långt innan det fanns eldvapen. Med hunden på vänster sida, hade husse fritt spelrum att slåss med vapen i höger hand. Om hundens förare var till häst, möttes ekipagen alltid i vänstertrafik av samma skäl - för att ha höger hand fri till strid. Högertrafiken är alltså ett sent påfund. "

Källa

Största anledningen till att jag går på vänster sida är för att jag som cyklist blir vansinnig på alla som går på höger sida, men ryggen mot mig, gärna tre i bredd. :p

kl

Jag har lärt min hund att alltid vara på min vänstersida vid "trafik". Jag går ofta på vandringsleder/slingor med folk i krokarna ofta,och möter ofta människor,hundar,barnvagnar,motionärer. Jag blir faktiskt riktigt irriterad när jag kallar in min hund (i flexikoppel) till vänstersidan,och sen får "byta plats" på både henne och mig för att folk ska gå på "fel" sida om oss.

Hunden blir förvirrad över vad jag lärt henne,jag blir sur över okunskapen från de som "trilskas" med att möta oss på "fel sida". Varför kan folk inte bara följa några enkla regler för att allt ska bli enkelt och smidigt vid både hundmöten och barnvagnsmöten tex?? Jag kanske är en "bitch",men jag visar gärna med både min och besvärande "hundsidebyte" att jag inte gillar mötet på fel sida om oss......

Fast man kan ju inte bli sur på folk när det egentligen inte finns några regler om hur det ska vara.

Fast man kan ju inte bli sur på folk när det egentligen inte finns några regler om hur det ska vara.

Nä,du har säkert rätt,men i mina fall så ser jag oftast en mötande person(barnvagn ,motionärer eller hundägare) på ca 100 meters håll. Jag kallar in min hund,jag håller mig själv till vänstersidan, och har min hund på gränsen nere vid diket på min vänstra sida. Varför kan/ska då de mötande krångla sig in där i mellan istället för att gå ut 1 meter till höger om mig? .

Jag kanske är extremt känslig(och jag bryr mig inte vid dessa tillfällen),men jag tycker att om man har en hund eller andra "saker" (barnvagn),så kan man styra den någon meter åt motsatt håll för att slippa en konfrantation som ingen vill ha.

Även om det inte finns en lag om detta,så har ialafall jag fått lära mig att som hundägare går man med hunden på vänstersidan om sig, för att vara "skölden" mellan andra hundägare där hundarna inte ska träffas för nära. Vid ett möte gör vi likadant,vilket underlättar för alla parter...

Senast ändrad:

Men hur ska folk som aldrig sett en hund i "träning" osv veta att den ska vara på förarens vänstra sida? Det är nog mest självklart för folk som på ngt vis har varit i kontakt med en hund som kursats via SBK på ngt vis.

Lättast är att anpassa sig :D

KL

Har inte läst hela tråden men svarar ändå.
Det är så tokigt att folk funderar på sånthär!
Jag använder alltid högertrafik överallt för det sitter i ryggmärgen iom bilkörningen och cyklandet. MEN vilken sida av vägen jag än går på så har jag hunden på den sidan som är längst ifrån trafiken. Även vid möte halar jag runt honom till den sida där inte den mötande är. Jag försöker alltid underlätta möten och då hamnar man på den sida man hamnar, även om det vanligtvis är höger (och hunden hamnar också på höger) och alla andra jag möter verkar också bruka högertrafik.

Hade ingen aning om att det var någon sorts kutym att gående ska ha vänstertrafik.

Kom på en sak: På alla välanvända motionsspår i naturområderna runtom stan så är det så att man joggar och går i högertrafik. På eftermiddagen efter jobbet kan det vara högtrafik och då går alla hägertrafik och joggarna "joggar om" precis som bilar gör, mot mitten på vägen. Här i Göteborg verkar det vara befäst med riktig högertrafik även i gångsituationer.

Senast ändrad:

Men hur ska folk som aldrig sett en hund i "träning" osv veta att den ska vara på förarens vänstra sida? Det är nog mest självklart för folk som på ngt vis har varit i kontakt med en hund som kursats via SBK på ngt vis.

Lättast är att anpassa sig :D

Säkert sant och riktigt,men om vägen är,vi kan säga 2 meter. Jag går nästan ner i diket på vänster sida för att markera min poäng med att ha hunden på vänstersidan om mig. Varför ska då folk "krångla" sig in emellan mig, istället för att flytta sig 1 meter ut?. Jag (som bitch) vägrar att flytta mig för mötande när det blir såhär....

Jag är lika mycket värd på gatan som en barnvagn eller en ensam motionär som inte kan flytta sig några centimetrar från min sida,varför är det min sak att flytta mig när jag kontrollerat har min hund på min vänstra sida och allt hade vart perfekt från mötande att flytta sig någon meter ifrån oss?.....

Fast så kanske även den du möter tänker. :D Jag kan mycket väl tänka mig att liknande diskussioner utspelar sig på andra forum, fast från den andra personens sida.

"- Jag visade med hela mitt kroppsspråk att jag inte tänkte vika undan en tum, men ändå envisades den jäkeln att gå kvar på min sida av vägen. Jag fick krångla mig förbi på yttersidan av hennes hund för att markera min poäng!
Jag är lika mycket värd på gatan som en människa med hund eller en ensam motionär, så varför är det min sak att flytta mig?"

;)

Tänkte på det när jag var ute och promenerade på gångväg som jag mötte en hel del folk på.

Själv spelar det ingen roll för min del vilken sida jag går på. Har helst båda hundarna på min vänstra sida. Så rent naturligt så känns det ju som man då själv går på vänster sida av gångvägen, så slipper man möta andra hundar och människor jättenära.

Men just i dag var jag nog ensam om att tycka det :p Alla envisades med att vilja gå på höger sida, så jag fick ju flytta mig. Mina hundar går snällt vid min vänstra sida och fortsätter bara frammåt även om den mötande hunden är nära, men deras hundar hänger i kopplet och kommer nästan fram till mina fast jag har superkoll.

Så då undrar man ju, om man har en hund som inte kan uppföra sig i hundmöten, varför inte ha sig själv emellan sin hund och den mötande hunden :confused:
Men det lär vi inte få svar på :p
många släpper ju bara fram sina hundar i ett superlångt flexi med, utan att ens fråga om dom får hälsa. Så får vara glad så länge det inte är så tror jag.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur