Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Sv: Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Inser ju att det är något jag borde lära ev. framtida egen hund. Men hur gör ni rent praktiskt för att byta från "vänster fot" till "höger fot" i farten. Skickar ut hunden framför er och sedan ger kommando för att gå fot på höger sida istället?

Skickar dom framför eller bakom, säger ' här' visar med armen.

För mig spelar det ingen roll vilken sida man möts på,men möter jag någon med hund brukar jag tänka att man själv "ska" vara i mitten. Om den mötande inte verkar tänka på byter jag bara sida:)

Har du öht läst vad jag har skrivit? :(

Jag har skrivit att när jag är ute utan hund så reflekterar jag knappt över det här eftersom jag då flyttar mig för mötande utan att tänka så mycket mer på det (så rabiat är jag..)

När jag hade hund med mig och ville hålla mig på vänster sida så upptäckte jag dock hur vissa ansåg det så viktigt med högertrafik att dom till och med måste "läxa upp" mig för att jag var på fel sida i deras ögon.

Jag vet att det inte finns några regler för varken höger- eller vänstertrafik på gångbanor därför säger jag inte heller åt folk att dom inte får gå på höger sida.

Men om man ska diskutera vad som vore lämpligast så anser jag att det borde vara vänster sida. Jag anser även att om man möts på samma sida så borde den som har lättast för att flytta på sig göra det, i det här fallet en ensam fotgängare istället för ett hundekipage. Är det verkligen så konstigt?

Ja jag har läst vad du skrivit och jag tycker du överdriver.

Visst att du inte "läxar upp" någon, men du verkar göra en himla stor sak av att du minsann inte ska behöva flytta på dig och så vräker du ut all irritation här istället.

Jag har förstått att du tycker att det är lämpligast att alla ska gå på vänster sida men jag håller inte med.
Jag tycker inte heller att det är jobbigare att byta sida om jag går med hund än utan.
Förstår som sagt inte grejen.

Kanske är grundproblemet att du har svårt att kontrollera hunden?

Får jag bara fråga en sak, ser du (likt annakg) inte heller någon mening med att gå på vänster sida längs bilvägar?

På väg hem från stallet ikväll, på en 70väg utan vägrenar i skogen, så mötte jag en fotgängare. Självklart gick hon på vänster sida, allt annat hade varit idioti och fruktansvärt dumdristigt. Nu blir det inte lika allvarliga konsekvenser av att bli påkörd av en cykel men jag ser lite samma poäng där med gång- och cykelvägar.

Kanske är grundproblemet att du har svårt att kontrollera hunden?

Och för att svara på din fråga, det kan mycket väl handla om att "jag har svårt att kontrollera min hund". Han går snällt på vänster sida, drar inte i kopplet och varken skäller eller uppför sig illa på andra sätt när vi möter hundar. Men därifrån till att på kommando kunna byta sida för fot på det sätt fijja beskrev, efter att jag har träffat hunden två gånger, njaa ;)

Min vovve har inte riktigt lärt sig att uppföra sig än men följer kopplet till andra sidan bakom eller framför klarar han :D

Okej det kanske inte är kärnfysik direkt :D Men jag vill ju inte gärna "dra" över honom på andra sidan. Egentligen vill jag inte använda kopplet öht mer än som säkerhetslina så då krävs det ju att jag lyckas "prata över honom" på andra sidan ;)

Och för att svara på din fråga, det kan mycket väl handla om att "jag har svårt att kontrollera min hund". Han går snällt på vänster sida, drar inte i kopplet och varken skäller eller uppför sig illa på andra sätt när vi möter hundar. Men därifrån till att på kommando kunna byta sida för fot på det sätt fijja beskrev, efter att jag har träffat hunden två gånger, njaa ;)

Var bara en tanke. Men då kanske du gör det svårare än det behöver vara?
Nu har jag visserligen svårt för tanken att man överhuvudtaget har hunden i fotgående ute på promenader.. Sånt hör hemma på lydnadsplan/lydnadsträningarna ;)

Får jag bara fråga en sak, ser du (likt annakg) inte heller någon mening med att gå på vänster sida längs bilvägar?

På väg hem från stallet ikväll, på en 70väg utan vägrenar i skogen, så mötte jag en fotgängare. Självklart gick hon på vänster sida, allt annat hade varit idioti och fruktansvärt dumdristigt. Nu blir det inte lika allvarliga konsekvenser av att bli påkörd av en cykel men jag ser lite samma poäng där med gång- och cykelvägar.

Nej, om det inte finns trottoar så går jag på vänster sida.

Äh man kan väl träna lydnad på promenaden, det gör vi nästan jämt ;)

Men en hund som inte drar i kopplet följer kopplet när du byter hand. Annars har den ju inte lärt sig att inte dra i kopplet, utan den har lärt sig en position (och det är ju inget fel i det men det är ju praktiskt om de kan följa kopplet).

För att jämföra med häst så ska jag ju inte behöva dra fram en riktningsändring, jag förflyttar snöret och då följer hästen med eftersom att den vet att snöret alltid ska slaka. Och det ska den göra även om jag inte ändrar min position.

Det gör vi också, när ska jag annars träna? :D

Fast jag har en undantagen och det är den första på morgonen. Den sker innan alla andra har vaknat (förutom tidningsbudet) och då går vi med sele och flexi = fritt fram (fast dra får man ju inte göra).

Nu har jag visserligen svårt för tanken att man överhuvudtaget har hunden i fotgående ute på promenader.. Sånt hör hemma på lydnadsplan/lydnadsträningarna ;)

Nu menar jag väl kanske inte strikt fotgående utan mer "sida" eller vad man ska kalla det. Har gjort en liten bild för förståelsens skull ;)

scaled.php

Den gröna cirkeln visar var jag har hunden under större delen av tiden, den röda cirkeln var jag har hunden vid möten. Tycker majoriteten av alla hundägare man ser har hunden så men det kanske du inte räknar till fotgående riktigt :)

Och det här gäller "bland folk", är vi på mer avskiljda ställen så får hunden gå lite som den vill.

Men en hund som inte drar i kopplet följer kopplet när du byter hand. Annars har den ju inte lärt sig att inte dra i kopplet, utan den har lärt sig en position (och det är ju inget fel i det men det är ju praktiskt om de kan följa kopplet).

För att jämföra med häst så ska jag ju inte behöva dra fram en riktningsändring, jag förflyttar snöret och då följer hästen med eftersom att den vet att snöret alltid ska slaka. Och det ska den göra även om jag inte ändrar min position.

Det har du iofs rätt i :) Fast eftersom jag har kopplet i höger hand när hunden går på vänster sida så hänger ju redan kopplet "åt min andra sida". Nu blev jag osäker men när man går fot med koppel så lärde jag mig för måånga år sedan att man har kopplet i högerhanden, eller är det nåt jag själv hittat på? :D

Nåja jag förstår tanken med att hunden föjler kopplet, jag tänker bara ett par varv extra i onödan ;) Det spelar ju ingen roll vilken hand jag håller kopplet i, det är ju när det börjar sträckas som hunden ska följa efter.

Tja, för att det kan finnas fler som mig som faktiskt föredrar att ha hunden på höger sida om sig själv.

Här är en till. Har alltid ett par på högersidan och en bakom mig när de går i koppel. (Eller ja, Fridolf är högt och lågt än så länge...).

Går iofs ut till kanten och stannar oftast när jag möter hundar (1 gång i halvåret alltså).

Så gör jag också.
Alltid hunden på vänster sida också. Ser att några vill ha sin hund på höger sida. Varför??

Varför skulle jag inte ha hundarna på höger sida?:confused:

Alla sitter inte tvärfast i lydnadsträsket. Precis som jag går på lämplig sida när jag leder hästen så går jag med hunden på lämplig sida. Inte vänster för sakens skull.

Det är en sån hund jag möter de två gånger per år jag har chans att träna hundmöten i koppel. En totalt rabiat, hormonstinn vattenhund som saknar både uppfostran och grundläggande förståelse för andra hundar.

Hans matte burkar släppa fram kopplet och tycka det är gulligt att han vill hälsa.

(Ingen av mina som jag haft har förstått sig på den hunden. Gammelhanen hatade honom, Boss (som annars älskar alla) är jätterädd för honom, Ida ska rädda Boss från den attakerande idiothunden och Fridolf kissade på sig första gången han mötte den. (Vilket skedde på en skogsväg. Valpen åkte på min arm för att spara på krafterna, och grannkärringen släppte lös sin psykhund som självklart for rakt fram till mig, hoppade upp på mig och skulle hugga valpen. Kiss på hela jackan, en skiträdd nyväckt valp och en granntant som lyckligt utropade "men åh, har du en vaaaaalp, vad sööööt! och kastar sig fram för att klappa. Jag satte som tur var upp knät och stoppade hunden, och lyckades fräsa ifrån innan tanten hann hela vägen fram. Det är tur att Fritte har bra grundpsyke!)

Åh, sorry för OT...

Det var därför jag skrev /lydnadsträningarna. Jag menade alltså att jag inte har min hund i fotgående av ren automatik på promenad utan enbart om jag faktiskt vill träna. Sen vart man är spelar ju mindre roll :)

Fin bild :D
Jag förstår hur du menar. Men jag tror ändå att du krånglar till det för dig.
Min hund byter inte sida på kommando, jag leder/visar över henne lite smidigt och talar om att nu ska hon vara på den sidan istället.

I morse mötte jag dessutom en LÖS hund, som ägaren lät springa fram till mina hundar. Ångrar att jag inte släppte fram min lilla skarpa... Men jag blev skitirriterad, jag har för fan en löptik i snöre, jag vill inte ha fram massa hundar till mig! Som sagt, min slutsats är att 90% av hundägarna i denna staden är idioter.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben