Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Sv: Höger eller vänstertrafik, den eviga frågan..

Ja jag förstod det, men jag tycker att det är en rätt ypperlig situation för träning när man möter någon vilket gör att jag rätt ofta kommenderar fot när vi passerar :)

Jag är dock inte så principfast egentligen. Flyttar mig ofta, speciellt om den jag möter har uppenbart svårare att byta sida än mig. Ex: flera hundar, rullator m.m och då hoppas jag att man kan få samma bemötande tillbaks när jag kommer med barnvagn, hund och ICA-kassar, men det finns tydligen jäkla principfasta människor i min stad ;)

I morse mötte jag dessutom en LÖS hund, som ägaren lät springa fram till mina hundar. Ångrar att jag inte släppte fram min lilla skarpa... Men jag blev skitirriterad, jag har för fan en löptik i snöre, jag vill inte ha fram massa hundar till mig! Som sagt, min slutsats är att 90% av hundägarna i denna staden är idioter.

Inte bara i din stad!!! Hade min löptik i koppel för ett par dagar sedan,när en stor hane(sankt bernads) kommer rusande mot oss. Ägaren ropar: Ingen fara han är jättesnäll! Jag ropar tillbaka: Det skiter jag i,så ta gärna din hund eftersom min löper! Svaret blev :OJ,jag visste inte...

Nä,din "puckade" hundägare,håll reda på din hund,så behöver du inte få några "oj-upplevelser":mad:

Angående tråden i allmänt,inte till dig...

Jag har egentligen inga problem att flytta min hund,men vår ort/stad är rätt tätbefolkad med hundar,vilket,om du har otur, kan möta en 5-10 hundekipage på de populäraste gångslingorna på en timmes runda.

Visst KAN jag flytta min hund varje gång,men varför helt enkelt inte försöka hålla sig till att hunden går på vänster sida,med ägaren mitt i mellan den andre ägaren med sina hundar på hans/hennes vänstersida?

Det underlättar ju så mycket för mig (som har en hund som gärna muckar med andra tikar),men också för mötande som inte alltid har koll på sin hund (händer ofta). Jag VILL gå på vänster sida med min hund (även om vi kan flytta oss),så varför krångla in i mellan oss istället för att underlätta ett möte för alla parter?Jag ser ofta mina "mötande" en bra bit framför,kallar in min hund till vänstersidan,går tätt ihop för att just undvika dåliga möten. Flera gånger får jag byta sida,inga problem,men lite irriterat från min sida,då mötande borde sett min plan. För min skull,för deras skull,varför inte bara kalla in sin hund på liknande sätt för att slippa en konfrontation? Ingen vet ju hur hundarna reagerar mot varandra när de möts!

Senast ändrad:

Jag tycker det är lite intressant, för det spelar ju ingen roll hur snäll den lösa hunden är om min är ett aggressivt hundätande monster och det vet ju inte ägaren med den "lössläppta" hunden som rusar fram innan ägaren kollat av att det är ok.

(Min får gärna hälsa om vi gör det under ordnade former och han är snäll. Men det kan man ju inte veta om man inte frågar först...)

Men om hundägaren aldrig har varit i närheten av någon form av lydnadsträning hur ska den då veta att det är "självklart" att hunden ska vara på den vänstra sidan?

Det är lätt att tro att alla andra har lärt sig som man själv men så fungerar de ju inte :D

Men om hundägaren aldrig har varit i närheten av någon form av lydnadsträning hur ska den då veta att det är "självklart" att hunden ska vara på den vänstra sidan?

Det är lätt att tro att alla andra har lärt sig som man själv men så fungerar de ju inte :D

Får helt enkelt införa obligatorisk grundkurs på närmast brukshundsklubb för alla nyblivna hundägare så dom indoktrineras i "vänstertänket". Slipper jag och makarontanten irritera oss på folk som bryter mot mönstret :idea:;)

Jag tycker det är lite intressant, för det spelar ju ingen roll hur snäll den lösa hunden är om min är ett aggressivt hundätande monster och det vet ju inte ägaren med den "lössläppta" hunden som rusar fram innan ägaren kollat av att det är ok.

(Min får gärna hälsa om vi gör det under ordnade former och han är snäll. Men det kan man ju inte veta om man inte frågar först...)

Visst är det så. Nu är ju inte min hund aggressiv, det är ju skönt att veta, men hundar kan mycket väl bli utskällda om de trycker sig fram.

Kan ju säga så här, om en hund hade sprungit fram till min hund, som nu i morse, och på något vis blivit skadad hade jag bestridit kraftigt att betala någon som helst ersättning. Hunden i morse låg i 3-kgsklassen, behövs bara en tass på fel ställe så skadar mina 30-35 kgshundar den...

Fast jag tänker mer att när man går efter vägar vill man väl inte ha hunden ut mot bilar och andra fordon? Det vanligaste förfarandet som jag sett är att man har hunden till vänster rent allmänt ( nere i diket :D ).

Vägar? (Och för den delen så går inte alla på vänster sida av vägen och nej alla tänker inte att hunden ska vara längst bort från vägen).

Här går vi mest på trottoarer och gångbanor :D

Man ska inte förutsätta något alls, för då blir man bara besviken!

Det senaste jag var med om på det temat var logiken "han är jättesnäll och kastrerad, annars hade jag aldrig vågat ha honom lös".
Nu var jag på bra humör och orkade inte tjafsa, så jag lät de hälsa, släppte min och stod och pratade en stund :) Men bara för att hans hund är snäll betyder ju inte det att min automatiskt är varken snäll eller smittofri.

(eller ja, det allra senaste på temat var faktiskt en synbart nervös matte över att jag kom med min hund lös en bit bort. Som alltså inte sprang fram).

Och till trådens ämne varierar jag sida, standard är att ha hunden på vänstersidan även om det varierar. Vill jag att hunden byter sida använder jag antingen kommando (gå runt) eller visar med kopplet, utan att dra.
Fast sen har jag inte hunden på utsidan vid varenda möte heller faktiskt, förutsatt att det "bara" är en människa vi möter. Hundar och barn (intresserad av de förstnämnda, osäker på de sistnämnda) ser jag dock till att ha honom på yttersidan.

Vägar? (Och för den delen så går inte alla på vänster sida av vägen och nej alla tänker inte att hunden ska vara längst bort från vägen).

Här går vi mest på trottoarer och gångbanor :D

Man ska inte förutsätta något alls, för då blir man bara besviken!

Tänkte jag skulle ge upp den här diskussionen snart men jag kan inte låta bli.
Jag har lite svårt att förstå den här ovanan (=att man inte är van) med vägar men jag antar att det beror på att vi har helt olika referensramar eller vad man kallar det. Jag menar, bilvägar finns väl överallt? :confused: Jag kan inte gå någonstans utan att gå efter en bilväg, så länge det är villakvarter så är det ju ofta rätt låg hastighet men varje dag när jag promenerar till bussen så promenerar jag ett par kilometer efter åtminstone en 50-väg utan trottoar.

Har ni verkligen trottoarer och gångbanor överallt ni ska? Stadens mest populära promenadslinga löper ett antal kilometer efter en smal 70-väg utan trottoar den också. Att promenera längs vägar är liksom vardagsmat där jag bor, kanske därför folk här uppe (förutom damen jag mötte) är så vana vid att "promenera det gör man på vänster sida" helt enkelt för att man inte vill bli överkörd, det sitter i ryggmärgen.

Ja jag kan gå 15km minst åt vardera håll med gångbana och/eller trottoar.

Bor i utkanten av Uppsala. Till alla skogspartier på rimligt gångavstånd finns det gångväg/trottoar.

Likadant var det när jag bodde i Stockholm.

Det är ju det som är poängen, att man kan ha rakt motsatta referensramar och därför inte kan förvänta sig något.

Jag har även bott på landet utan en trottoar i sikte. Och för mig är det självklart att man går på vänster sida (och rider/leder häst på höger). Det är lika självklart att man har ordentligt med reflexer på sig, även inne i stan.

Men jag kan inte förvänta mig att det är självklart för alla jag möter i trafiken. Det finns spec en liten vägbit jag kör på i arbetet där många går på höger sida av vägen. Helt galet för mig men de verkar se det som självklart. Skrämmande många av de har dessutom inte ens reflexer.

Men jag vet ju det, så jag kör försiktigt.

Det är som med det mesta annat, man kan inte ändra någon annan än sig själv och då är det lättare om man själv är flexibel, så slipper man störa sig så mycket :D

Det jag beskrev är vad jag personligen upplevt och beskådat.

Eftersom det inte finns någon given sida (cykel- & gångväg) så gäller ( i min värld ) sunt förnuft och artighet, men det är väl som när man kör bil där kugghjulsprincipen inte existerar mer än i större städer ;)

Senast ändrad:

Men jag kan inte förvänta mig att det är självklart för alla jag möter i trafiken. Det finns spec en liten vägbit jag kör på i arbetet där många går på höger sida av vägen. Helt galet för mig men de verkar se det som självklart. Skrämmande många av de har dessutom inte ens reflexer.

Det är reglerat i trafikförordningens sjunde kapitel och således borde det vara självklart :)

Det är reglerat i trafikförordningens sjunde kapitel och således borde det vara självklart :)

Skummade igenom trafikförordningenoch där stod det lite intressanta saker.

För det första att cyklar ska föras på höger sida även på cykelvägar eller kombinerade gång- och cykelvägar.

"3 kap 7§ Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

Sedan beror det på hur man ska tolka det här. Men först står det att gående ska gå till vänster:

"7 kap 1§ Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. "

Och att enda stället där det inte gäller är där det inte finns fordonstrafik (alltså rena gångbanor):

"7 kap 2§ På en väg där fordonstrafik är förbjuden och i ett sådant gångfartsområde eller på en gågata som avses i 8 kap. 1 § gäller inte bestämmelserna i 1 §. Förordning (2007:101)."

Eller där fordon inte får föras med högre hastighet än gångfart:

"8 kap 1§ På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående."

Borde inte allt det sammantaget tolkas som att på kombinerade gång- och cykelbanor där fordon (cyklar och mopeder) framförs i högre hastighet än gångfart ska fotgängare om möjligt gå längst till vänster :idea::laugh:

Så länge ingen med vilje spriger in i dig som en löpare gjorde så man fick ont i ryggen i ett år så men då gick jag på höger sida.

Helt otroligt vederbörande såg mig och tittade upp hela tiden i mer än hundra meter. Liknande har hänt på breda gångbanor.

I Båstad igår var det en som skämde ut sig på cyckel in mot staden med at hojta låga saker baa för att man gick på vänster sida som de andra.

En del behöver någonting att försöka hävda sig på.

Bättre om de sökte vård istället när det erbjuds gratis för dem och allt i detta land.

Läst delar av träden och jisses. Jag förstår att det är insändare var och varannan vecka i vår lokaltidning. Hur svårt kan det vara att förstå att man cyklar till höger och går till vänster????

Jag har bara läst första inlägget men jag går på den sidan som känns mest "naturlig". Går det en gubbe långt in i buskarna så går jag ju såklart inte där utan längre ut mot vägen. Kvittar vilken sida min hund går på eller om jag går med eller utan hund. Jag tar inte alltid över min hund på den sida som är från den andra personen med hund. Jag kan hålla min hund och hon nosar inte eller "hoppar" mot/på den andra hunden. Men ser jag däremot att ägaren har problem med att hålla sin hund eller liknande så tar jag alltid över henne på andra sidan. Mycket enklare så.

Jag vill alltid ha min hund på vänster (som man ska) och även mötas på vänster så hundarna inte behöver hamna nos mot nos på smala gångvägar. Jag har även bättre kontakt med min hund och hinner mycket snabbare rätta den bakåt/åt sidan om den visar olämpligt beteende.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 091
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben