Är det någon här som hävdar att du ska vara hemma när du är trött? När du har huvudvärk? För mig är det ganska tydligt, har jag sovit kasst och jag är trött så tänker inte jag genast lunginflammation och död utan att jag har sovit dåligt och är trött pga sömnbrist. Är det pollensäsong och jag utsätts för mycket pollen är det också pollen det första jag tänker på snarare än influensa, har jag huvudvärk gissar jag på att all de intryck jag utsatts för tar ut sin rätt med huvudvärk som vanligt, inte att det är covid.Jag tycker att det är flera i tråden som argumenterar att "det som är LITE symptom för dig kan leda till svår sjukdom för mig och döden för mina föräldrar". Dvs att man hellre ska vara försiktig än att avvakta och se vad det blir av symtomen.
Som sagt, du kan vara glad att det är så tydligt för dig om din trötthet, huvudvärk, tjockhet i halsen osv beror på en begynnande förkylning eller inte, men för alla andra så är det inte så. Vi behöver vänta några timmar eller något dygn innan det visar sig. Samt att när har har sömnbrist så är det också mer sannolikt att jag faktiskt blir sjuk, även om det bara var trötthet från början. Och tvärtom, när jag känner att nånting nog är på gång så kan det räcka med ett par nätter med god sömn och bra mat, låg stress och vila efter jobbet istället för aktiviteter, så bryter det inte ut något och jag känner mig fräsch igen.
+ @SiZo
Det verkar vara väldigt olika för olika personer hur svart-vitt och hur mycket gråskala man har vid sjukdom, och det måste finnas med när man sätter upp regler för när man måste vara hemma.
Får jag däremot ont i halsen, feber, snuva, nyser och hosta samtidigt som trött, huvudvärk och dassighet så är det mest troligt sjukdom på gång, inte allergi för det ter sig inte så på mig. Det är liksom kombinationen av symptom och hur det sett ut innan som faktiskt är avgörande för vad jag tror. Hör jag hovslag ropar jag inte båt....
Trist sätt du diskuterar på. "Alla andra är det inte så", tänker att du får tala för dig själv istället, jag verkar inte vara ensam om att tycka att sjuka människor inte ska gå till jobbet och att trötthet och huvudvärk pga trötthet och huvudvärk inte räknas som sjukdom. Sedan att ni är flera som inte kan känna skillnad må så vara, jag anser inte att jag är en sämre människa för att jag inte går till jobbet sjuk, inte tycker att man går uppenbart sjuk till jobbet, inte är sjuk alls ofta, och förstår vad som orsakar huvudvärk och trötthet hos mig osv.