Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Om en alvedon hjälper så har du mest troligt förhöjd temp (feber) och har man feber så har man oftast en virusinfektion i kroppen.

Good for you att div förkylningsvirus i kroppen inte påverkar dig mer, men för mig är såna som du mardrömskollegor pga att jag har nedsatt immunförsvar och ditt "lilla virus" gör mig rejält sjuk.
Eller också har jag huvudvärk eller lite allmän värk i kroppen. Känner jag att jag kan utföra mitt jobb till 100% kan jag helt enkelt inte ursäkta en sjukdag eller fem. Inte för mig själv och inte för min arbetsgivare.
Vi har inte särskilt markant sjukfrånvaro på vårt jobb - för tillfället tvärtom faktiskt. Folk är borta för vabbande men om inte något dramatiskt hänt är det vädigt sällan någon ringer in och är sjuk.

Sedan är det särskilt olika beroende på arbetsplats också. Mitt jobb är fysiskt ansträngande men mina kollegor träffar jag bara förbipasserande i korridoren, så jag är inte särskilt orolig för att smitta dem. Ingen av dem ringer in sjuk för en förkylning heller.
 
Nej, uppenbart stannar du inte hemma vid förkylning så tillvida du inte är sängliggande, utan en tanke på andra människors hälsa. Det står klart.

Jag tycker jag har beskrivit ganska tydligt att jag inte menar "minsta symptom" och har även beskrivit mina sjuka kollegor. Jag har även beskrivit att jag tycker att det borde vara något mellanting mellan minsta symptom som det var under pandemin och att gå uppenbart sjuk till jobbet.

Så himla svårt är det inte att veta när man är förkyld egentligen. Tar man Alvedon för att må bättre kanske det kan vara ett riktmärke på att man inte ska jobba just då eller något. Inte heller jag blir riktigt sjuk, men jag vet när jag behöver hålla mig från jobbet. Feber är för övrigt inte jättevanligt vid just förkylningar heller utan det är övriga symptom. Blir man inte heller riktigt förkyld så att det är tydligt, så är det inte heller något större problem kanske? Jag skrev ju trots allt om mina sjuka, tydligt sjuka kollegor som exempel på människor som går till jobbet när de inte borde. Känner man inte igen sig i den beskrivningen så varför ens reagera?

Var och en gör som den vill och helt klart är det olika hur man känner sin kropp. Måste vara tufft att vara krasslig och småsjuk större delen av året eller att inte kunna skilja trötthet eller mens från sjukdom tex.
Klart jag bryr mig om mina arbetskamrater, men till syvende och sist är det allra viktigast för mig att kunna betala mina räkningar.
Det kan hända att jag huggit dina knappar för att du varit mest aktiv i tråden, men faktum kvarstår att det inte är plättlätt för alla att avgöra när en kommer att bli rejält sjuk och när det bara är allmän "hängighet". Jag kan känna mig riktigt krasslig på morgonen och tänka ett "åh nej!" men efter ett par timmar på benen är det så gott som bortblåst.
Sedan beskriver du ju samtidigt att småförkylningarna är ett förtret eftersom de orsakar rundgång på jobbet - alltså inte bara dina toksjuka kollegor.

Jag är inte småsjuk större delen av året, men en nästäppa hit och dit är liksom norm för mig. Jag tycker inte att en vanlig förkylning är särskilt krassligt heller, det är väl bland annat där det skiljer. :)
 
Klart jag bryr mig om mina arbetskamrater, men till syvende och sist är det allra viktigast för mig att kunna betala mina räkningar.
Det kan hända att jag huggit dina knappar för att du varit mest aktiv i tråden, men faktum kvarstår att det inte är plättlätt för alla att avgöra när en kommer att bli rejält sjuk och när det bara är allmän "hängighet". Jag kan känna mig riktigt krasslig på morgonen och tänka ett "åh nej!" men efter ett par timmar på benen är det så gott som bortblåst.
Sedan beskriver du ju samtidigt att småförkylningarna är ett förtret eftersom de orsakar rundgång på jobbet - alltså inte bara dina toksjuka kollegor.

Jag är inte småsjuk större delen av året, men en nästäppa hit och dit är liksom norm för mig. Jag tycker inte att en vanlig förkylning är särskilt krassligt heller, det är väl bland annat där det skiljer. :)
Det är inte småfökylningar som blir rundgång på jobbet? Det är förkylda människor som kommer till jobbet som smittar andra som kommer till jobbet, alltså inte bara snuva på någon av dem?

Om man inte ser förkylning som sjukdom förstår jag att man inte bryr sig om att stanna hemma elelr tänker att det kan vara något som stör andra.
 
Det är inte småfökylningar som blir rundgång på jobbet? Det är förkylda människor som kommer till jobbet som smittar andra som kommer till jobbet, alltså inte bara snuva på någon av dem?

Om man inte ser förkylning som sjukdom förstår jag att man inte bryr sig om att stanna hemma elelr tänker att det kan vara något som stör andra.
Fast det är ju uppenbart i tråden att det som är snuva/förkyld för mig kan bli en katastrofinfluensa för en annan. Det betyder inte att jag med rätta kan stanna hemma bara för att jag är snuvig och någon annan eventuellt kan drabbas värre.
 
Fascinerande hur många på buke som inte känner skillnad på trötthet, diverse normal värk och sjukdom 🤷‍♀️
Jag skriver som i inlägget ovan - det som är förkylning för mig är ingen katastrof. Det är lite snor och lite halsont och kanske hosta, give or take det ena eller det andra. Ingenting att stanna hemma från jobbet för, och de första dagarna är det definitivt jämförbart med vilken dålig morgon som helst.
Ibland vaknar jag och undrar om jag har begynnande halsont eller om jag helt enkelt snarkat den natten.

Jag blir alltså inte SJUK av en förkylning, enligt min kompass.
 
Fascinerande hur många på buke som inte känner skillnad på trötthet, diverse normal värk och sjukdom 🤷‍♀️

Är symptomen exakt samma är det inte så himla lätt att känna skillnad 🙃
Okej om man har influensa, hög feber, halsfluss från helvetet osv.
Men de förkylningar jag brukar få är dock lätta med lätt huvudvärk, seghet, snorighet och ibland lätt ont i halsen, dvs exakt samma som när jag är allergisk eller har sovit för lite.
 
Fast det är ju uppenbart i tråden att det som är snuva/förkyld för mig är en katastrofinfluensa för en annan. Det betyder inte att jag med rätta kan stanna hemma bara för att jag är snuvig och någon annan eventuellt kan drabbas värre.
Nej, för all del, gå och jobba.
 
Nej, för all del, gå och jobba.

Jag kommer absolut fortsätta jobba med lätta symptom.
Det påverkar inte mitt arbete.
Jag vill kunna betala hyran.
Jag vill inte få sparken, man får inte ha hur många sjuktillfällen som helst, speciellt inte när man är på bemanning vilket jag är. Där räknas närvaro och prestation.
Det är dessutom inga konstigheter på mitt företag. Såhär års går mer eller mindre alla runt och småsnorar.
 
Vad menar du med att rekommendationerna inte gäller "här"? Vart är " Här"?

I Sverige gäller folkhälsomyndigheternas rekomendationer:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...a-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/

Gäller i högsta grad överallt i Sverige.
Fast det står såhär:
Stanna hemma från arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter om du är sjuk, och har symtom som kan bero på covid-19. Exempel på symtom är halsont, feber eller hosta.
Vilket är en ganska stor skillnad från tidigare under pandemin då det var formulerat som att man skulle stanna hemma för minsta lilla.
Så som det är formulerat nu så ska man stanna hemma om man känner sig sjuk, dvs om ens allmäntillstånd är påverkat. Det står ingenting om att man ska stanna hemma om man har lindriga symptom (tex lite småsnorig) men känner sig i övrigt opåverkad.

Hosta, feber och halsont är ju ganska ”rejäla” symptom.
 
Jag har varit sjuk till och från sedan i höstas nu ( gissa vad jag jobbar när jag extra jobbar - jo förskola ). Hinner knappt bli frisk så är det dags igen och det värsta för mig är dels att jag blir skit dålig varje gång det händer, sen sitter det i upp till två månader efteråt. Hosta och små snuvig till dö dagar, likadant nu fortfarande snuvig på morgonen och kvällen. Och ja det är många barn som aldrig hade fått vara på förskolan under pandemin som är där nu som inte borde vara där nu heller. Det var rätt skönt när det var strängare regler folk gick inte till sina jobb och skickade heller inte sina uppenbart sjuka barn till förskolan.

Hög igenkänningsfaktor på det du skriver. Jag har själv under mina år som arbetande haft låg frånvaro bortsett från vab när barnen va mindre. Vi delar lika på vab jag och min man vilket underlättar en del. Just nu är läget på min arbetsplats överjävligt då vi är inne på tredje veckan med ca 4-6 medarbetare borta pga sjukdom/vab. Vi har med andra ord hög frånvaro på min arbetsplats (förskola).
 
Den här tråden är bra. Jag vet nu att jag måste kolla av hur chefen ser på sjuknärvaro när jag går på intervju. Har chefen samma hänsynslösa attityd som många i tråden så blir det helt enkelt nej tack till den anställningen.
Det tråkiga är väl att då blir du antagligen bortsorterad?

Jag har blivit av med en bemanningsanställning pga sjukdom 5 dagar. Så länge man är provanställd sitter man väldigt löst.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det tråkiga är väl att då blir du antagligen bortsorterad?

Jag har blivit av med en bemanningsanställning pga sjukdom 5 dagar. Så länge man är provanställd sitter man väldigt löst.
Jag kan inte bli bortsorterad om jag redan har tackat nej. Jag vill absolut inte hamna på en arbetsplats där kulturen är att man sitter på jobbet och snörvlar, hostar och nyser bara för att ens allmäntillstånd är hyffsat. Aldrig i livet.
 
Den här tråden är bra. Jag vet nu att jag måste kolla av hur chefen ser på sjuknärvaro när jag går på intervju. Har chefen samma hänsynslösa attityd som många i tråden så blir det helt enkelt nej tack till den anställningen.

Jag tror inte det finns särskilt många ag som vill att personalen ska komma om de är sjuka 😅
Däremot är det få som har samma restriktioner som under pandemin, att alla ska stanna hemma vid minsta lilla symptom.
 
Jag tror inte det finns särskilt många ag som vill att personalen ska komma om de är sjuka 😅
Däremot är det få som har samma restriktioner som under pandemin, att alla ska stanna hemma vid minsta lilla symptom.
Precis. Det är ju inte så att de kan tvinga hem folk😅
 
Jag tror inte det finns särskilt många ag som vill att personalen ska komma om de är sjuka 😅
Däremot är det få som har samma restriktioner som under pandemin, att alla ska stanna hemma vid minsta lilla symptom.
Igen. Ingen har pratat om minsta lilla symptom. Att sitta och nysa, hosta och snörvla mer eller mindre konstant är inte "vid minsta lilla symptom". Då är man sjuk.

Nej men det sociala trycket får folk att ändra hur de beter sig. Om man har en chef som blir sur när man är hemma för att man är sjuk så ökar givetvis benägenheten för att man har sjuknärvaro. Men har man en chef som är stöttande, och som kanske tillomed frågar - borde inte du vara hemma egentligen? Så är chansen stor att sjuknärvaron är låg.
 
Igen. Ingen har pratat om minsta lilla symptom. Att sitta och nysa, hosta och snörvla mer eller mindre konstant är inte "vid minsta lilla symptom". Då är man sjuk.

Nej men det sociala trycket får folk att ändra hur de beter sig. Om man har en chef som blir sur när man är hemma för att man är sjuk så ökar givetvis benägenheten för att man har sjuknärvaro. Men har man en chef som är stöttande, och som kanske tillomed frågar - borde inte du vara hemma egentligen? Så är chansen stor att sjuknärvaron är låg.

Hosta kan dock sitta i i flera veckor, det är ingen som får sjukintyg för det.
Vem har skrivit att man ska vara på jobbet när man är sjuk?
Snörvlar och nyser gör jag i princip året runt 🤷
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 048
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: seahawk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp