Varför tror du att jag inte har någon halvdassig dag? Självklart reagerar jag på om jag sover för lite eller om jag har huvudvärk osv. Men då får jag inte ont i halsen och blir snuvig som vid förkylning. Inte heller nyser och hostar jag hela tiden. Sover för lite gör jag fler dagar i veckan än sover lagom, vanligt är 3-4 timmars total sömn per natt, en gång i veckan tar jag sömntablett och sover i alla fall 5, ibland 6 timmar och på helgen kan jag styra sömnen och få ihop 4-7 timmars sömn. Men det är ju ändå inte förkylningssymptom jag får. Jag är trött, inte speciellt pigg men jag känner mig inte sjuk för det.
Jag har de senaste åren varit konstant täppt i näsan hemma... men inte när jag varit hemifrån, jag är dessutom allergisk mot både det ena och det andra. Jag får inte ont i halsen när jag träffar hamstrar och andra smådjur jag inte tål, då kliar det i ögonen, jag nyser, näsan rinner, det kliar i halsen och slutligen får jag utslag och svårt att andas. Kännetecknet för mig vid allergi är faktiskt klåda på utsidan av halsen först av allt, märkligt nog, sedan det andra, men riktig förkylning som ont i halsen osv finns ju inte där.
Jag blir inte väldigt sjuk av en förkylning, däremot har jag många kortidsfrånvarodagar som det är redan pga migränen, jag behöver inte kollegor som kommer sjuka till jobbet gång på gång och smittar ner alla andra också så att det går runt i personalen. Vi behöver dels inte bli sjuka själv och dels behöver vi inte göra alla andras jobb eftersom personal kommer sjuka och så är någon till slut hemma ändå. DET är förbaskat slitigt att täcka upp för andra. Dels för att de känner sig halvdassiga pga sjukdom och ändå jobbar men inte orkar med så man får hjälpa dem och dels när det gått så långt att de är hemma/någon annan samtidigt är hemma och man får täcka upp för den personen med.