Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Igår var det en intervju med en på radion nyheter som sa att det med att stanna hemma för minsta lilla var dags att ändra på..
Jag tycker att det är viktigt att man skiljer på arbetsrelaterad sjukfrånvaro och annan. Den första får inte vara för hög!
Om du hostat i ett halvår hoppas jag du sett till att gå till läkare och blivit utredd!Är mycket sällan sjuk, ja alltså sjuk så jag är hemma. Är jag småförkyld jobbar jag ändå. Så gör vi där jag jobbar, ingen är hemma för förkylning. Jag stänger åtminstone in mig på mitt kontor och använder inte gemensamma ytor som lunchrum eller toalett. Jag har hostat i typ ett halvår och hade såklart inte kunnat vara hemma hela den tiden, stör sig någon på att jag hostar och är på jobbet så får den väl göra det. Jag skulle tro att jag snittar på typ en dag per år som jag är hemma från jobbet.
Finns vissa som är sjukare oftare, men jag tycker inte det är min ensak. Ingen annan har att göra med varför någon kollega är sjuk. Ingen ska känna sig tvingad att förklara varför man är hemma för sina kollegor.
Klart jag har, men det är inget jag är skyldig redovisa för mina kollegor och inget de har rätt att veta om heller.Om du hostat i ett halvår hoppas jag du sett till att gå till läkare och blivit utredd!
Det får mig att tänka på när jag hamnade i samtal med chefen pga hög sjukfrånvaro, som i det fallet berodde enbart(!) på överbelastning från jobbet. Chefen frågade såklart vad som skulle kunna ändras osv. Jag förklarade att den höga belastningen gjorde att jag fick för ont i kroppen för att jobba och att jag inte "kunde" vara hemma tills jag faktiskt blev helt bra pga ledningen, så det blev många, korta sjukfrånvarotillfällen istället. Chefens svar? "Men sluta skylla ifrån dig! Vad ska DU göra för att det här inte ska fortsätta?!"Såna kollegor har jag kanske haft en fem stycken på alla år, och då har jag oftast jobbat i arbetsgrupper med 5-10 pers.
Anställda reagerar olika på dåligt ledarskap, och det beror säkert på vad man jobbar med. Den arbetsplats som jag främst tänker på där sjuktalet gick ner drastiskt vid chefsbyte försökte utreda men lyssnade inte på oss anställda. Istället för att ta till sig det vi sa blev vi beskyllda för olika saker, så att det blev till vårt eget fel att vi mådde dåligt på arbetsplatsen. Så gör man en sådan utredning måste man också ta till sig vad de anställda säger. Sättet som det bemöttes på denna arbetsplats blev istället något som ytterligare bekräftade det dåliga ledarskapet.
Jag tänkte mest i termer som i att du kollat upp det för egen räkningKlart jag har, men det är inget jag är skyldig redovisa för mina kollegor och inget de har rätt att veta om heller.
Jaha ja men det har jag. Och det finns ingen förklaring/hjälp utan jag hostar på. Men det är bara då och då under dagen numera. Hostan har typ blivit en del av min personlighet, letar man efter mig på jobbet är det bara att lyssna efter hostan så hittar man migJag tänkte mest i termer som i att du kollat upp det för egen räkning