Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Jag har varit sjukskriven 4 dagar på de 4 år jag varit schemalagt anställd.
Småbarnsföräldrar är hemma oftare, antingen för att barnen eller de själva är sjuka.
Vissa arbetar hemma om de är lite förkylda, det tycker jag är bra.
 
Det får mig att tänka på när jag hamnade i samtal med chefen pga hög sjukfrånvaro, som i det fallet berodde enbart(!) på överbelastning från jobbet. Chefen frågade såklart vad som skulle kunna ändras osv. Jag förklarade att den höga belastningen gjorde att jag fick för ont i kroppen för att jobba och att jag inte "kunde" vara hemma tills jag faktiskt blev helt bra pga ledningen, så det blev många, korta sjukfrånvarotillfällen istället. Chefens svar? "Men sluta skylla ifrån dig! Vad ska DU göra för att det här inte ska fortsätta?!" :grin:
Som när en kollega försökte påpeka att närmsta arbetsledare hade dåligt omdöme (socialtjänsten där man ska bedöma orosanmälningar) och hon fick höra att det nog var på grund av hennes hemsituation som gjorde att hon reagerade så!
 
Min erfarenhet av folk som "skryter" med att de minsann inte har några sjukdagar på x antal år, är att de går till jobbet fastän de är sjuka..

Visst, några sjukdagar får man ju inte när man gör så och att smitta kollegor som kan bli avsevärt mer sjuka än en själv av samma virus, är uppenbart helt ok för såna människor.

Ja precis. Som att det är moraliskt överlägset att gå till jobbet fast man är sjuk.

Sen smittar dom mig, och jag kan absolut inte jobba när jag är sjuk. Det blir farligt för mig att ens köra bilen till jobbet, min reaktionsförmåga är ju sänkt. Jag vill inte heller smitta andra.

Så då sjukskriver jag mig, och så undrar chefen varför just jag är sjuk så ofta.

Ptja, för att jag bryr mig om min egen och andras hälsa och tycker det är moraliskt förkastligt att folk jobbar när dom är smittsamma?
 
Jag har jobbat heltid i typ 18 år och tror jag kan räkna sjukdagar på en hand ungefär. Förra jobbet jobbade man oavsett sjukdom, så var det bara. Annat jobb senaste 5,5 åren. Men är också väldigt sällan sjuk, max vartannat år och då förkylning/influensa. Vi får se hur det blir när dottern börjar förskola till hösten.. :nailbiting:

Nuvarande jobb har jag dålig koll på hur mycket folk sjukskriver sig då vi sällan är på samma ställe. (Lokförare)
 
Jag är väldigt sällan sjuk, trots små barn (äldsta är snart 14 år, yngsta 3år), nu är jag egen firma och jobbar hemifrån men om jag tänker senaste 10 åren hade jag nog inte haft mer än ett par sjukdagar/år. Samma sak med min man han har nog haft en handfull sjukdagar de 10 åren han jobbat där han jobbar nu.

Även som barn var jag sällan sjuk, hade kanske 2-3 sjukdagar per år under hela grundskolan.
 
Ja, när en person går hemma och förlorar pengar p.g.a. lite lätt snuva (ej förkylning) men känner sig fullt frisk i övrigt så förstår jag det! Inkomstförlusten måste kompenseras fullt ut om man tvingas vara hemma trots att man hade orkat jobba. Speciellt i såna här ekonomiska tider! Är man verkligen förkyld är det en annan sak. Men de där småsnuvorna är nåt annat och det tycker jag inte man ska behöva förlora inkomst för.
Fast det där med lätt snuva hos person X kan bli sängliggande i 1,5 vecka hos person A, B och C om man har oflyt. Man smittar ju oavsett liksom. Att man själv inte blir tvärsjuk av just den smittan säger väldigt lite om hur ens arbetskamrater hanterar den smittan.

Är det allergi eller sådär så är det såklart skillnad. Jag är varierande grad av snorig och täppt i näsan 24/7/365 och smittar inte. Men att anta att "lite snuva" inte smittar är felaktigt om man inte har någon annan orsak i grunden. Vet flera gånger som folk bara, nä jag är inte sjuk, bara lite snuvig. Och poff, 3 dagar senare är jag sängliggande.
 
Jag har som mest varit sjukskriven 13 gånger på ett år. Sökte sjukvård ofta för att jag helt enkelt inte mådde bra. Inga fel hittades. Jag var hos så många olika läkare. Inga fel på mig.

Efter många år så kom vi på att jag nog är allergisk mot något, exakt vad vet vi inte. Men antihistamin hjälper mig något ofantligt. Så det äter jag året runt. Mycket mindre infektionskänslig sedan jag började med det. Har nog faktiskt inte varit sjuk en enda gång sedan jag började med dem för 3 år sedan. Men då var jag väldigt duktig under pandemin med. Total isolering verkligen.

Och så hade jag visst lite fel på hypofysen och binjurar också. Så det där med "helt frisk" tar jag med en nypa salt. Läkarna är upplärda att leta efter hästar om de hör hovslag mot marken, inte zebror. Och det fungerar säkerligen ypperligt med den absolut största delen av befolkningen. Men har man då en zebra så är det inte så jäkla lätt att få hjälp på riktigt.
 
Fast folkhälsomyndighetens rekommendation gäller ALLA, inte bara de i vården.

Tycker också att man skulle fortsätta slopa karensdagen, jag vill inte ha folks äckliga förkylningar!
Jag tror att den där karensdagen är ett gigantiskt samhällsproblem och oerhört dyr till det.
Först och främst så "tvingar" den folk att gå till jobbet när de är sjuka. Till det så tror jag den förlänger "sjuk"frånvaron. När du väl tagit den ekonomiska smällen så är det liksom inte särskilt dyrt att stanna hemma ett par dagar extra. Jag har ofta reagerat på att så många är sjuka i exakt en vecka.
 
Vi har rätt låg sjukfrånvaro. Förklaras i hög grad av väldigt flexibelt jobb med möjlighet att jobba hemifrån. Dvs folk kan jobba hemma med tex lättare förkylningssymptom.

Tror konsekvenserna av pandemin och att att gränserna för när man ska stanna hemma har flyttats påverkar sjuktalen mycket! Innan pandemin var det ju inga konstigheter att vara på jobbet om man "bara" var lite förkyld...

Jag är en person som sällan blir så sjuk att jag öht inte kan arbeta. Skulle gissa att jag snittar på mindre än en dag per år. Men däremot lite småsnorig, att man har lite lite ont i halsen eller liknande blir jag ju definitivt några gånger per år. Detta har ju inte synts i min sjukfrånvaro alls eftersom jag då jobbat hemifrån. Hade haft ett annat jobb som krävt fysisk närvaro hade ju mina sjukskrivningstal de här pandemiåren sett helt annorlunda ut.
 
Vi har låg sjukfrånvaro på mitt jobb tack vare att nästan alla kan jobba hemifrån praktiskt taget heltid utan att verksamheten blir lidande. Hade det inte varit för det hade jag fått sjukskriva mig flera gånger bara sedan jag kom tillbaks från mammaledighet i maj förra året, jag har haft ett par långdragna förkylningar och en trolig covidvända samt lite annat krafs. Mycket tacksam för att jag slipper sjukskriva mig när jag faktiskt orkar jobba, men inte bör ge mig ut bland folk. Jag har haft en sjukdag sedan typ 2018 tack vare det och då var jag inte ens sjuk utan det var av annan orsak. Förra veckan t.ex jobbade jag hemifrån hela veckan eftersom jag hostade som en tok men mådde absolut inte för dåligt för att jobba. Särskilt som jag tack vare hemmajobb kunde sova ett par extra timmar på morgonen.

Detta gäller väldigt många på min avdelning denna vintern för övrigt. Allas immunförsvar är väl nedsatt efter covid-vintrarna när vi som jobbade hemifrån inte riktigt åkte på några virus, och förra vintern var jag dessutom ledig med liten bebis och vi var ju jätteförsiktiga med att vara ute bland mycket folk när RS och covid härjade som värst. (Vi fick i och för sig covid ändå förra vintern, men det var via tonårsbonus som ju gick i skolan och åkte buss osv. som vanligt). Jag åker alltså på allt, medan min man jobbade under hela pandemin och väl skaffade sig immunitet lite hit och dit. Lilla dottern har något järnimmunförsvar för ingen av dem blir sjuka trots öppna förskolan osv. där alla barn slickar på samma grejer, det är bara jag :cool: Får aldrig feber så att jag blir riktigt dålig, men blir absolut för snuvig och hostig för att åka buss och befinna mig på kontoret.
 
Jag tror att den där karensdagen är ett gigantiskt samhällsproblem och oerhört dyr till det.
Först och främst så "tvingar" den folk att gå till jobbet när de är sjuka. Till det så tror jag den förlänger "sjuk"frånvaron. När du väl tagit den ekonomiska smällen så är det liksom inte särskilt dyrt att stanna hemma ett par dagar extra. Jag har ofta reagerat på att så många är sjuka i exakt en vecka.

Jag är nästan aldrig hemma bara en dag. Har jag redan dragit på mig den stora smällen (d.v.s. karensen) då kan jag lika gärna vara hemma 1-2 dagar extra "få valuta för pengarna" så att säga och vila upp mig lite extra innan jag börjar jobba igen.

Jag tycker att man borde plocka bort karensen. Iaf så länge man ska stanna hemma för minsta lilla snuva. Och definitivt för de som smittas oftare i sitt arbete än andra t.ex. förskolepersonal.
 
Kanske raljerar lite, men har jobbat (heltid) i typ 15 år, brukar få någon typ av influensa vartannat år - that’s it. Innan pandemin fanns det säkert gånger jag borde varit hemma men jobbat ändå, men sen dess har jag varit ovanligt frisk. Men ödmjuk inför att det kommer att förändras med barn på förskolan.

Jag tycker också att man måste se skillnad på om man har problem på hela arbetsplatsen eller enstaka personer. Dåligt ledarskap kan leda både till hög sjukfrånvaro men också till extremt låg, att man inte vågar vara hemma när man är sjuk. Jag tycker också att det är viktigt att man tar sitt ansvar som arbetsgivare och utreder när man ser tecken på ohälsa, vilket hög korttidsfrånvaro är. Ofta kan man genom dialog komma på lösningar för att den enskilda individen ska må bättre, ibland är det arbetsgivaren som måste göra förändringar och ibland är det arbetstagaren.
Hade förövrigt hälsosamtal med en ung person (jag är chef) och hen förstod inte problemet med att hen varit borta 8 ggr senaste året. Hen jobbar också bara 8h/v, dvs varannan helg så rent krasst hade hen 1/3 i frånvaro. Jag förklarade att jag inte ens varit sjuk 8 ggr under hela mitt yrkesliv så sa hen ”jaha ojjjj”. Klart man inte ska jobba när man är sjuk, som en annan alltid gjort förut, men jag blir lite orolig för de ungas arbetsmoral/mående nu för tiden.
Ja. Du raljerar. Hade min chef jämfört mitt antal sjukdagar med sina egna hade vi inte haft någon vidare bra relation framöver och min arbetsmoral hade INTE blivit bättre. Dvs hade chefen ringt och bett på sina bara knän om att jag skulle ta ett extrapass, jobba över eller vad det nu kunnat vara hade jag "inte kunnat". Däremot när en chef visat någon typ av förståelse för att min hälsa inte varit lika bra som hens har jag vänt upp och ner på min planering när det skitit sig på jobbet för att kunna täcka upp.

Det finns olika sätt att formulera sin oro och att jämföra med sig själv är inte ett vettigt sätt att formulera sig på om det är en god relation till personen du vill försöka skapa.
 
Jaha ja men det har jag. Och det finns ingen förklaring/hjälp utan jag hostar på. Men det är bara då och då under dagen numera. Hostan har typ blivit en del av min personlighet, letar man efter mig på jobbet är det bara att lyssna efter hostan så hittar man mig 😅
Alltså har inget alls med tråden att göra men tipsar om att en person på mitt jobb hade samma bekymmer, hosta, oförklarigt, i ÅR! Jobbigt för denne och jobbigt för oss… Sedan strax innan Covid fick denne tips om persillaörten (en tablett som heter Allmyn vet ej om det finns fler). Personen åt dessa morgon och kväll, efter en månad var hostan betydligt bättre. Åt dem fram till i höstas och har inte hostat sedan dess alls! Så det tog tid och ingen aning om varför men hjälpte gjorde det. Dock en person osv, men ville ändå tipsa! Denna var en av de få som fick komma in under covid för den inte hostade eller hade andra symptom :laugh:
 
I år sa min chef att vi hade högre sjukfrånvaro för 2022 än vad som budgeterats för (schablonsiffra). Det var första gången jag någonsin hört det yttras, på denna eller annan arbetsplats.

Jag har ganska hög sjukfrånvaro då jag är rätt klen. Jag blir lätt sjuk och när jag är sjuk sitter det i länge. Det är något som jag och min chef har pratat om många gånger och det är inte något problem. Det har däremot lett till att jag har färre tidskänsliga arbetsuppgifter, det spelar ingen större roll om det görs på torsdag eller tisdag, bara det blir gjort.
 
Vad i hela friden är "minsta lilla snuva"???? Vad är det för sjukdom??

Uppenbarligen är det nåt jag aldrig nånsin haft, inte heller någon i min närhet, så långt jag kan minnas.

Visst, en förylning kan börja med liten snuva och att man börjar känna sig hängig, innan sjukdomen bryter ut helt.
Men när snuvan kommer så vet man inte i förväg om det blir en dunderbrakförkylning som man blir helt däckad av, eller nåt som går över på 3-4 dagar. När de första symptomen som lite ont i halsen, hängighet och liten snuva kommer, det är ju då man smittar som värst!
Så håll din "lilla snuva" hemma tack, jag vill inte ha den!

Sen om det finns folk som på nåt vis lyckas ha riktiga glidar-förkylningar där man får bara lite snuva nån dag, grattis till er då, den lilla snuvan blir en dunderförkylning för mig, för att man inte har vett att hålla sig borta och inte smitta andra.

Jag räknar inte in allergi och kall näsa-snuva dit, för man vet ganska omgående varför man är snuvig. Det är ingen som stannar hemma från jobber för det.
 
Ja med covid borde vi faktiskt ha lärt oss att minsta lilla snuva kan vara precis samma smitta som dödligt sjuk på två olika till synes jämnfriska personer.
Det är definitivt något jag har tagit med mig från Covid - att även om jag inte mår så dåligt så kan det smitta andra.

Enda gången jag har åkt på förkylning efter Covid så var jag väldigt noggrann med att inte träffa folk från att jag fick första symptomet (halsont) till att det var väldigt tydligt bättre (lite slem kvar i halsen från snuvan). Dock har jag ett kontorsjobb där jag kan jobba hemifrån - så även om jag bara tog ut två sjukdagar (när jag hade som kraftigast symptom och hade feber och inte precis kunde tänka och fokusera) så hade jag ju fortfarande möjligheten att jobba hemifrån de andra dagarna utan problem, och det var ingen annan som fick extra mycket att göra pga mina sjukdagar. Vilket gör en väldig skillnad - jag antar att det är helt annorlunda om man är på ett jobb där man inte kan jobba hemifrån.
 
Vad i hela friden är "minsta lilla snuva"???? Vad är det för sjukdom??

Uppenbarligen är det nåt jag aldrig nånsin haft, inte heller någon i min närhet, så långt jag kan minnas.

Visst, en förylning kan börja med liten snuva och att man börjar känna sig hängig, innan sjukdomen bryter ut helt.
Men när snuvan kommer så vet man inte i förväg om det blir en dunderbrakförkylning som man blir helt däckad av, eller nåt som går över på 3-4 dagar. När de första symptomen som lite ont i halsen, hängighet och liten snuva kommer, det är ju då man smittar som värst!
Så håll din "lilla snuva" hemma tack, jag vill inte ha den!

Sen om det finns folk som på nåt vis lyckas ha riktiga glidar-förkylningar där man får bara lite snuva nån dag, grattis till er då, den lilla snuvan blir en dunderförkylning för mig, för att man inte har vett att hålla sig borta och inte smitta andra.

Jag räknar inte in allergi och kall näsa-snuva dit, för man vet ganska omgående varför man är snuvig. Det är ingen som stannar hemma från jobber för det.
Men frågar du alla om de är förkylda eller allergiska? Jag är ”förkyld” 365 dagar om året. Jag nyser och hostar. Varje dag.
 
Men frågar du alla om de är förkylda eller allergiska? Jag är ”förkyld” 365 dagar om året. Jag nyser och hostar. Varje dag.

Nej, jag frågar absolut inte. Jag har hittils trott/hoppats på att efter Covid och med folkhälsomyndighetens rekommendationer så håller man sig hemma när man har förkylningssymptom.

Men tydligen så tycker en del fortfarande att man ska jobba fast man är smittspridare, det övergår mitt förstånd helt.

Jag kan fråga om hur man mår, om jag känner personen iofs, men då är det allmänt.
 
Vi har för hög sjuknärvaro och just nu drar en förkylning genom arbetsgruppen. Jag är inte bättre, jobbade med öroninflammation (feber och antibiotika).

Jag är sällan sjuk men har ett par enstaka dagar på grund av migrän.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 048
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: seahawk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp