Om folk är sjuka ofta/mycket, och man som chef misstänker att det beror på att personen inte har motivation att gå till jobbet, ja då kanske man som chef ska fundera på hur arbetsmiljön är också.
Jag har tex en person i min närhet som vid sjukdom flera gånger har stannat hemma någon dag extra, trots att hen säkert skulle kunnat jobba. Men, hen vet att det från första sekund tillbaka på jobbet kommer vara sjukt högt tempo, rejält med övertid osv, så det gäller att inte bara vara frisk, utan att ha lite "extra" energi för att inte krascha på en gång. Hade personen haft ett mer rimligt jobb, då hade hen säkert kunnat komma tillbaka tidigare, kanske tagit det något lugnare första dagen eller så och sedan jobbat på som vanligt.
Men på den arbetsplatsen är "jobba som vanligt" betydligt mer pressande och jobbigt än vad andra arbetsplatser räknar som en stressig dag. Det har framkommit vid jobbsökande när personen fått frågan om hur hen hanterar stress. Personen tog till sig mitt tips att be om ett exempel på stressig situation som kan förekomma i aktuella jobbet. Det förslaget, alltså, det lät som en lugn och slapp dag jämfört med normaldag på nuvarande jobbet. Och när det är så, tja, då är det inte konstigt om medarbetarna inte trivs, om de blir sjuka ofta osv.
Självklart finns det väl en och annan som sjukanmäler sig i onödan, men med tanke på hur mycket mindre pengar man får då skulle jag gissa att de som gör så, de är verkligen inte många.