Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker hög korttidsfrånvaro hos många (dvs när någon är borta mer än sex gånger på ett år) verkar vara vanligt på arbetsplatser där det antingen är hög stressnivå och folk är väldigt trötta. Eller där folk har en attityd att de förtjänar att vara hemma och ta det lugnt ibland. Både vinterkräksjuka, covid och andra mer smittsamma infektioner kan absolut göra så att många är borta samtidigt men det är inget som händer mer än ett par gånger om året normalt sett.Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker jag. Jag har haft tur och på 3 år på denna anställning har jag haft 2 sjukdagar pga maginfluensa.
Vad menar du att man ska göra om man blir sjuk då? Eller tänker du att folk ljuger och stannar hemma fast de inte är sjuka?Hade förövrigt hälsosamtal med en ung person (jag är chef) och hen förstod inte problemet med att hen varit borta 8 ggr senaste året. Hen jobbar också bara 8h/v, dvs varannan helg så rent krasst hade hen 1/3 i frånvaro. Jag förklarade att jag inte ens varit sjuk 8 ggr under hela mitt yrkesliv så sa hen ”jaha ojjjj”. Klart man inte ska jobba när man är sjuk, som en annan alltid gjort förut, men jag blir lite orolig för de ungas arbetsmoral/mående nu för tiden.
Om man är sjuk så ska man självklart inte jobba. Men man har också ett ansvar som medarbetare att hålla sig i arbetsfört skick, och om du då pluggar 150% och sen idrottar på hög nivå med mycket träningar så är det kanske inte så konstigt att du inte orkar jobba på helgen. I just det här fallet så skulle jag väl säga ljuga/inte skapa förutsättningar för att orka jobba - i andra fall är det inte lika anmärkningsvärt med 8 sjukfrånvarotillfällen.Vad menar du att man ska göra om man blir sjuk då? Eller tänker du att folk ljuger och stannar hemma fast de inte är sjuka?
Att "inte orka" och att vara sjuk är ju två väldigt olika saker, i min värld.Om man är sjuk så ska man självklart inte jobba. Men man har också ett ansvar som medarbetare att hålla sig i arbetsfört skick, och om du då pluggar 150% och sen idrottar på hög nivå med mycket träningar så är det kanske inte så konstigt att du inte orkar jobba på helgen. I just det här fallet så skulle jag väl säga ljuga/inte skapa förutsättningar för att orka jobba - i andra fall är det inte lika anmärkningsvärt med 8 sjukfrånvarotillfällen.
Fast att inte ens ha varit sjuk åtta gånger låter väldigt udda, om du har jobbat i några år. Jag har jobbat i nästan 40 år, och jag skulle tro att de kollegor jag haft snittat på tre sjuktillfällen per år.Hade förövrigt hälsosamtal med en ung person (jag är chef) och hen förstod inte problemet med att hen varit borta 8 ggr senaste året. Hen jobbar också bara 8h/v, dvs varannan helg så rent krasst hade hen 1/3 i frånvaro. Jag förklarade att jag inte ens varit sjuk 8 ggr under hela mitt yrkesliv så sa hen ”jaha ojjjj”. Klart man inte ska jobba när man är sjuk, som en annan alltid gjort förut, men jag blir lite orolig för de ungas arbetsmoral/mående nu för tiden.