hö vid transport

Sv: hö vid transport

den kanske inte tänker lika mycke på trafiken runt omkring och sånt om den har nåt den kan göra...vilket faktiskt kan minska risken för stress.

Om hästen är stressad bryr den sig inte om mat. Då är den inte ett dugg intresserad av ett hönät, och då behöver man i s f minska stressen genom att t ex döva den (mot ljud).

Varför är det mumsigt att döva en häst?!

Stoppa öronproppar (eller bomull, mjölkskumgummiproppar etc) i öronen, de flesta hästar blir betydligt lugnare i släpet när de hör mindre av ljuden utanför.

ja pratar inte om extrem stressade..lite små stress pratar ja om.

Hmm, ja där skiljer vi oss. Jag hade aldrig riskerat dålig luft för att hästen står och är lite småpillig. Den får helt enkelt vänja sig vid att åka och slappna av under den tiden...

ja tycker iallafall de är bättre att ha en lugnare mindre stressad häst en sån kort resa.
speciellt om man kanske bara åker nångång om året..

skillnad om man åker ofta..då måste ju hästen vänja sej.

Det va inte meningen att de skulle bli :d på de... men jag brukar göra smiles utan att tänka på det, jag förstod bara inte vad ''döva den'' betydde, men nu vet jag. Det lät lite hemskt, :angel:

absolut inget hö i transpotrten!! finns stor risk för transportsjuka och foderstrupsförstoppning. har även fått höra att även om höet inte känns dammigt så kan det ev.damm som finns göra att hästen får svårt att andas i den instängda miljön...

Hur e det med höslige i transporten närman tänker på damm då?

Jag har för mig att pappa har sagt att hösilage är mkt bättre än hö. Tror det har ngt att göra med att avgaser från bilen som drar kan komma in i transporten -> binds i hö men inte lika mkt i hösilage?:crazy: Får fråga honom ngn gång...

*kl*

Brukar alltid haft hö i transporten vare sej det är lång eller kort resa.
Har inte hört talas om transportsjuka (eller kanske nå svagt... diffust...:o)
Jag har haft det av samma anledning som Uddatyp, för att hästen ska haft nåt att göra, pillra med.
Det är oftast mycket ätit så jag har tänkt att det är klart uppskattat.
Har haft det oxå som lugnande effekt då min blir uppspelt att åka då det brukar bli kul dit man kommer.

Men det är ju bara korkat av mej då:crazy:

Dålig luft, risk för "sjukan", foderstrupsförstoppning...

Tack bukare, alltid lär man sej nåt:)

Hur e det med höslige i transporten närman tänker på damm då?

För dammets skull är säkert hösilage bättre och kanske en aning bättre för risken med foderstrupsförstoppning men risken för transportsjuka som dom kan dö av finns kvar då all ätning ger mycket större fukt ur utandningsluft.....

För dammets skull är säkert hösilage bättre och kanske en aning bättre för risken med foderstrupsförstoppning men risken för transportsjuka som dom kan dö av finns kvar då all ätning ger mycket större fukt ur utandningsluft.....

OKay. Kan inte någom berätta hur transportsjukan utspelar sig? har ingen erfarenhet osv...

Saxat från www.agria.se

----
Symptomen är feber, eventuell bröstsmärta, försämrat allmäntillstånd, ökad andning och puls, vätskeansamling under buken och i benen, missljud från lungfälten vid andning och dämpade hjärttoner på grund av vätska i lungsäcken.

Det är mycket viktigt att snabbt sätta in behandling bestående av antibiotika och olika typer av understödjande medicinering. Det kan också bli aktuellt att tappa lungsäcken på vätska.

Saxat från www.agria.se

----
Symptomen är feber, eventuell bröstsmärta, försämrat allmäntillstånd, ökad andning och puls, vätskeansamling under buken och i benen, missljud från lungfälten vid andning och dämpade hjärttoner på grund av vätska i lungsäcken.

Det är mycket viktigt att snabbt sätta in behandling bestående av antibiotika och olika typer av understödjande medicinering. Det kan också bli aktuellt att tappa lungsäcken på vätska.

okay.. ja då kanske jag ska tänka om men hö under resan...

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
326
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka