hö vid transport

Sv: hö vid transport

ja om man ska åka längre sträckor kanske de är bäst utan hö för luftens skull men ska man åka runt 30 min med en lugn häst tror ju inte ja att de gör nån skada med hö i.

förutsatt att hästen är frisk då och inte redan har problem med lungor o sånt.

Transportsjuka är en sjukdom som orsakas av en kombination av påfrestande transporter som ofta innebär att hästen dricker och äter sämre, samt står i dålig luft. På grund av dess begränsade förmåga att röra huvudet, minskar dess möjlighet att rensa luftvägarna naturligt. Alla dessa faktorer gör hästen mera mottaglig för virus som kan bana väg för bakterieinfektioner som kan orsaka lunginflammation och lungsäcksinflammation.

ja kan inte hitta någonstans att en frisk häst skulle få de i en bra transport i såpass kort sträcka pga av ett hönät.

Senast ändrad av en moderator:

Då tycker jag du ska fortsätta chansa på att din teori stämmer (trots att hö bevisligen ger sämre luftkvalité).

Mina hästar behöver dock inte hö för att åka 30 minuter eller för den delen 4 timmar....

Ger aldrig mina hö i transporten, dels pga att jag avskyr hönät på grund av skaderisken. Men luften är det största skälet, som flera andra sagt så försämrar höet luftkvalitén.
Åker sällan långt, den längsta resan min ena har gjort är tre timmar enkel väg. Fick hö en stund innan hemfärd istället.

Jag har alltid hö till mina hästar oberoende på hur lång de ska åka. Jag tycker det känns bäst så. Oftast på kortare turer äter som inget men på längre är det oftast slut.

Håller helt med. Mina häst brukar alltid få hö i transporten, dels för att hon ska ha något att sysla med under den "otäcka" färden och dels för att hon ska tycka att det är mysigt att stå i transporten och "vija" åka (är en aning svårlastad). Men det bror väl på från häst till häst antar jag. Har man den "matglada" sorten får man vara försiktig och akta sig för transportsjukan. Låter man hästen äta hö i transporten är det jätteviktigt att den har tillgång till vatten så ofta som möjligt.

Ger aldrig mina hö i transporten, dels pga att jag avskyr hönät på grund av skaderisken. Men luften är det största skälet, som flera andra sagt så försämrar höet luftkvalitén.
Åker sällan långt, den längsta resan min ena har gjort är tre timmar enkel väg. Fick hö en stund innan hemfärd istället.

Jag avskyr också hönät ! :eek:

Då tycker jag du ska fortsätta chansa på att din teori stämmer (trots att hö bevisligen ger sämre luftkvalité).

Mina hästar behöver dock inte hö för att åka 30 minuter eller för den delen 4 timmar....

säger inte att de inte ger sämre luft och ja säger ju att man ska undvika de på längre resor.

men på så korta resor så är inte risken stor att en frisk häst skulle få transportsjuka pga hö.
sen tycker jag att de borde stå om de skulle vara sån stor risk.

säger inte att de inte ger sämre luft och ja säger ju att man ska undvika de på längre resor.

men på så korta resor så är inte risken stor att en frisk häst skulle få transportsjuka pga hö.
sen tycker jag att de borde stå om de skulle vara sån stor risk.

Tycker det är lite märkligt beteende här :crazy:

Du diskuterar emot ett faktum att Lovisaleonoras_ häst fått transportsjuka vid en transport på 30 min.
Det är ett känt faktum att hästen genom att äta ger mer fukt i utandningen och försämrar luften dramatist.
Att det inte står någonstans är väll inte så konstigt....det finns ett ägaransvar som gör att man skall ta reda på så mycket fakta man bara kan....det är väll det vi har buke till...att dela erfarenheter och fakta !!!!!!!!

Sen finns det ännu ett argument till att inte ge hö vid transport oavsett tid....det är att hästen som brukligt inte har tillgång till vatten.
Om nu hästen är stressad så räcker det med en tugga så kan den få foderstrupsförstoppning som kan ge stora komplikationer och hämmar hästens andvändbarhet.

Varför det skulle vara farligt att ge kraftfoder innan kan jag inte hitta någonstans...källhänvisning ?
Det viktigaste är att den har druckit och själv ger jag extra salt och betfor med kraft innan transport och inget hö i transporten men det kanske jag inte behöver skriva :smirk:

Senast ändrad:

Ok..hmmm...jag uppfattade att du hade eller kände till en häst som hade fått transportsjukan vid transport under 30 min.

Kanske ska man inte skriva inlägg tidigt på morgonen :cry:

som sagt..säger inte att hästen inte fick de, säger bara att jag tycker de är konstigt att en frisk häst under 20 min får transportsjukan pga. hö..att hästen får de pga av stressen förstår jag..men inte bara för att de fanns hö i transporten.

de är liksom inte direkt så vanligt att hästar får de.
och ja har letat överallt..och är extremt noga med min häst och skulle aldrig riskera någonting, och nej..ja har aldrig hört att hästen får de pga hö, frågade vet. senast idag när ja pratade med dom.
och dom sa att en frisk häst under en så kort resa har väldigt liten risk att få de.

däremot vid längre transporter, då kan ja hålla med om att de kan vara en anledning till att dom kan få de, pga av den sämre luften.

och de om att inte ge kraftfoder innan transport står på agrias hemsida.

och är hästen så stressad så nej..då ger man inte höt..jag pratar om lugna hästar som inte har några som helst problem att åka transport

Om du hade läst mitt inlägg så ser du att jag aldrig ger mina hästar hö under transport. Inte pga risken för transportsjuka, utan för att det DAMMAR oavsett hur bra kvalitet det är. Ställ dig själv i en garderob och ruska om lite hö (precis så som hästar gör när de drar det ur hönätet). Luften känns inget vidare att andas då, och varför utsätta mina hästar för det i onödan??
Mitt inlägg ang transportsjuk häst handlade om att det inte är LÄNGDEN på resan som ger transportsjuka, utan OMSTÄNDIGHETERNA. Hö är en ökad risk, så därför går det bort (för att inte tala om skaderisken med intrasslad häst i hönät)
Dessutom var den hästen det avser EXTREMT transportvan (minst 3 ggr/vecka i flera års tid) och normalt coollugn (älskade sin transport, såg den som sitt andra hem) och lugn som en filbunke under färd. Det krävs så lite för att en häst ska stressa upp sig (kan även ske under färd) och vips så är risken där.

Senast ändrad:

*kl*

jag har också hört att om hästen äter hö och man måste bromsa in kraftigare än normalt, så kan höet hamna i fel strupe vilket inte heller är spec bra.

de finns risker med allting, men risken för transportsjuka är väldigt väldigt liten.
transportsjuka kan dom få även utan hö..de enda ja säger är att de inte enbart beror på hö.
vet varför dom får de..och vet hur man bäst kan undivka de.
skulle jag åka längre skulle ja inte heller ha hö.

de är många andra saker inblandat också..inte enbart hö..däremot så är risken lite lite större om dom har hö..de har ja inte sagt nåt om att de inte är.

och dom hästarna som får de..dom skulle nog få de utan höt i transporten också.
höt är liksom inte någon avgörande grej om dom får de eller inte.

Jag tycker i s f att det finns MER anledning att fodra om man åker länge, på korta transporter finns det för mig absolut ingen anledning att proppa i hästen mat, särskilt inte eftersom man ofta ska rida vid framkomsten (eller låta veterinärundersöka eller liknande). Då är det ju en klar nackdel att hästen är nyäten.

Är det tävling det gäller och det dröjer till hästen ska ut, får den gärna ett hönät när transporten är parkerad.

min häst äter iallaflal långt ifrån upp...tar några tuggor kanske..men han har nåt att pilla med iallafall..även om han inte äter mycke.
sist ja åkte med honom så hade han 2kg i hönätet och han hade knappt rört de, däremot så stog han och åt några strån då o då..
så att säga att man proppar i hästen mat är lite fel kanske.
sen är hö aldrig farligt att rida på..däremot kraft ska man inte rida direkt efter dom ätit.

och ja skulle iallafall inte våga ha hö i transporten vid längre resor för luftens skull.

Men om hästen inte ens är intresserad av höet, varför i alla sin dar då ta risken (om än liten) att ha hönätet i transporten under färd?!

för hästen endå har nåt som den kan pilla lite med, avleder den lite.

Pilla lite? Avleda? Jag måste komma från en annan planet, för jag fattar inte varför hästen inte bara kan stå och slappa...

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
326
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka