Hö i hagen!?

Sv: Hö i hagen!?

Genom att räkna ut foderstaten, kanske inte välja det absolut bästa höet man kan hitta (men för den skull inte något dåligt hö heller, det ska ju vara fullt ätbart)

Hålla igång hästarna, antagligen behöver shettisen arbetas varje dag, antagligen nordsvensken också.
Fullblodet kanske ändå behöver lite kraft och ev även nordsvesnken. Beror ju på vad de gör och hur bra hö man valt att ha.

TS: Kan ni inte bygga hölådor? I hagen där min medis går är det tre hästar och vi har två lådor som vi fyller på med jämna mellanrum. (Dock är våra hästar kompisar så det räcker att vi använder den ena lådan) Då behöver du ju inte köra ut en hel rundbal men slipper springa varenda dag med höpåsar.
(Dock ska man ju vara noga att kolla så det inte ligger kvar hö jättelänge o möglar o så.)

En sur unghäst kan ju inte vakta två lådor, tänker jag.
Varken min medis eller de andra två hästarna vräker i sig hö, visst är de lite runda men inte tvärtjocka. Dessutom går alla tre utan täcke året runt så de håller värmen genom att äta.
När de kommer in på kvällen kastar de sig inte på maten heller så de har hö hos sig större delen av natten också.

Sen vill jag bara fråga en sak till! Ger ni bara morgon, lunch o kväll:eek:Våra får em också!! Dessutom hö av mycket god kvalité:bow:

Kan bara svara för mig själv :)

Ja, i vårt stall får de bara frukost, lunch och kväll - också det av mycket bra kvalitet. Men de har i princip fri tillgång på bra halm i ett skjul ute i hagen så hungriga behöver de inte gå. :)

Sen tycker inte jag att det är såååååå väldigt konstigt att folk reagerade. :)

Så här skrev du i ditt första inlägg:

"Vad tycker ni! Så här är det: Vi har tre valacker i en stor hage!
Dom har fått lunch hö i hagen innan! Men sedan en häst gick bort o det kom en VÄLDIGT stöddig unghäst! Så beslutade i att inte ge hästarna i hagen pga skade risken då ungisen slår o sparkar dom andra utan minsta varning! Är vi elaka eller vad tycker ni!?

Det låter ju faktiskt som om ni funderade på att inte ge hö i hagen alls!

Senast ändrad:

Jo vi tog bort målet! Eller snarare jag tog bort det efter att unghästen nästan sparkat av benet på min häst under tiden vi lade ut höet.... Har också funderat på o ställa ut en bal.... Hade det till o från innan den nya kom! Nä dom bråkar inte egentligen utan han sparkar o håller på när dom "går till sina högar"
Ja det är lite svårt att förklara... Fast vi tänkte väl så att vi hellre har hästar som går bra ihop, tycket maten bara ställde till det!
Har inte heller någon möjlighet att ställa in dom för mat!

Dom andra målen får dom självklart mycket grovfoder! Och dom är inte "skit" hungriga när dom kommer in på em!:confused:

Att ta bort lunchmaten för dem är inte någon bra lösning. Det är nog det värsta ni kan göra. Om ni gör som flera föreslagit, ser till att de får MER mat, blir det mindre bråk. Så enkelt är det faktiskt.

Alla hästar som står på spån blir ju utan mat när kvällshöt är uppätet, inte går ni väl upp mitt i natten för att "fylla" på? Likadant blir det i hagarna på dagarna, typ....

Min vänninnas häst och min, står på spån. Dom blir inte utan mat under natten, för det ser vi till....man har väl kollat hur mycket som går åt tidigare...o ser om man lagt dit för lite eller för mycket.

Och dom har även fri tillgång i hagen...dom får hösilage...just för att man, om man inte har tid, ska slippa åka dit flera gånger o lägga ut hö.

Så med det sagt...jag förstår hellre dom som reagerar negativt till TS frågeställning! Hon började ju faktiskt att fråga om det var elakt...:angel:
Och det är det väl...om man gör det för att det är enkelt!

Jag har även hört om en man som lyckades svälta ihjäl 2 hästar eftersom de bara fick mat en gång om dagen, och detta åt de upp på bara några timmar. Även om de vid detta mål fick tillräcklig stor giva om det hade varit uppdelat på flera mål mat, så tog magen så mycket stryk på dem av detta så mag/tarmsystemet inte fungerade till sist och hästarna svalt till döds. Om detta är sant vet jag förstås inte, men mina pållar har alltid fri tillgång på mat sen jag hörde detta.

Jag känner en ponny som vuxit upp och levt på ett mål mat om dan tills han var 11-12... då tävlades han i 130 klasser och startades även två gånger på 140. Sen importerades han till sverige och reds då i 120 klasser, frisk som en nötkärna.
Där fanns många hästar som levde i allra högsta grad, som bara fick mat kl 5 på eftermiddagen.

Men visst jag håller men om att det är jättefel att göra så och hästarna kan få magsår och diverse felbetenden. Men dom svälter knappast ihjäl.

Fast även med uträknad foderstat och motion så skiljer sig näringsbehovet avsevärt.

Vi har stor variation av hästar i stallet, iof kunde man anpassa hästarna i hagarna efter hur mycket de äter, men vi har valt att ha ston o valackar för sig

Årets hövärden innebär en högiva från 5kg till 15 kg (typ fri tillgång)

Det är klart att det skiljer sig!

Och om man då ska ha en stor rundbal stående i hagen så får man helt enkelt anpassa sig.

Man kanske är tvungen att ta ett fjolårshö och sedan komplettera med kraft till de större och arbetande hästarna. Om man nu är tvungen att ha nordisar, fullblod och shettisar ihop.

Men som du säger, det bästa är ju om man kan ha hästarna ihop efter de olika behoven. Men det är ju inte alltid möjligt tyvärr.

Vem matar dina hästar klockan 2 på natten?

Man ger ju så mycket hö att det räcker ända till morgonfodringen... :angel: Inte svårare än så. Grejen är ju att de inte ska var UTAN MAT mer än 4 timmar, inte att de måste FODRAS var 4e timma...

Min två på lösdrift ( 1 halvblod, 1 kallblod) får hö 3 ggr:
kl 7-7.30 10 kg
kl 16.30 5 kg (10 kg om det är mkt kallt)
kl 20-21 10 kg

Då finns det alltid kvar lite hö från förra fodringen, och blir inte mycket spill heller.

Det blir alltså ca 12 kg/häst, i princip fri tillgång, lägger jag ut mer äter de inte upp, utan det blir en massa spill.
Halvblodet får dessutom lucern + havre + mineraler 1 gg/dag i samband med ridning, kallblodet klarar sig med hö + mineraler. Så det går att ha lika stor högiva även för hästar med olika behov.

Det är klart att det skiljer sig!

Och om man då ska ha en stor rundbal stående i hagen så får man helt enkelt anpassa sig.

Man kanske är tvungen att ta ett fjolårshö och sedan komplettera med kraft till de större och arbetande hästarna. Om man nu är tvungen att ha nordisar, fullblod och shettisar ihop.

Men som du säger, det bästa är ju om man kan ha hästarna ihop efter de olika behoven. Men det är ju inte alltid möjligt tyvärr.

Finns det hästar som inte klarar fri tillgång? Eller anpassar de sig efter ett tag och äter efter behov?

Finns det hästar som inte klarar fri tillgång? Eller anpassar de sig efter ett tag och äter efter behov?

Eller hur? Jag tror att många får panik då de ser att hästarna börjar lägga på sig. Då tar de bort den fria tillgången. De fortsätter nog aldrig och ser om det jämnar ut sig.

Eller hur? Jag tror att många får panik då de ser att hästarna börjar lägga på sig. Då tar de bort den fria tillgången. De fortsätter nog aldrig och ser om det jämnar ut sig.

Det är så va? Att hästarna vänjer sig, om ägaren har lite is i magen.
Eller finns det tjockhästar som äter som galningar hela livet?

Det är så va? Att hästarna vänjer sig, om ägaren har lite is i magen.
Eller finns det tjockhästar som äter som galningar hela livet?

Min häst är lite rund om magen, men det är brist på träning. Han går på fri tillgång i lösdrift och äter nog som en hel häst. :D
Men om jag skulle komma igång att träna honom skulle nog magen försvinna. Har svårt att tänka mig att fri tillgång till hö skulle kunna bli ett sådant väldans problem. Mera motion, det är väl lösningen. Hästar SKA ju äta nästan hela tiden. Har faktiskt inte hört om någon häst på fri tillgång som äter ihjäl sig. Snarare de som inte har fri tillgång som motiverar det med att hästen skulle bli så ruggigt fet.

Min häst är lite rund om magen, men det är brist på träning. Han går på fri tillgång i lösdrift och äter nog som en hel häst. :D
Men om jag skulle komma igång att träna honom skulle nog magen försvinna. Har svårt att tänka mig att fri tillgång till hö skulle kunna bli ett sådant väldans problem. Mera motion, det är väl lösningen. Hästar SKA ju äta nästan hela tiden. Har faktiskt inte hört om någon häst på fri tillgång som äter ihjäl sig. Snarare de som inte har fri tillgång som motiverar det med att hästen skulle bli så ruggigt fet.

Ja du har rätt, det är nog brist på motion som är problemet.

Våra har i princip fri tillgång på "mat" sen om det innebär allt från hö till lite hö+ mest halm

Bara en fråga, om det är tre hästar i hagen, tar det väl inte så lång tid att lägga ut högarna? Jag lunchar 11 hästar i en hage, visst sparkas det och kinkas mot varandra men dom slutar när man lagt ut typ 2-3 högar, annser att det är ett ganska sunt hästbeteende att lågrangade hästar får de sista höhögarna. Jag kanske har missuppfattat dig men jag tycker inte att lite stök i ett par minuter är så farligt.

heder åt dig som ger hästarna mat minst var 4 timme. :angel:
hur mycket får dom då varje gång??
det är ganska skönt att sova på natten tycker jag.
att gå upp 24.00 och kl 4 på morgonen och fodra måste vara skitjobbigt.
och dessutom skippa jobb eller skola för att hinna med de resterande fodringarna.

Det där fundera jag också på. Jag och många andra blir nog tvugna att sälja våra hästar då om man måste fodra MINST var 4.e timme.:crazy:
Om jag lägger ut mer hö blir fjordisen så jäkla tjock, tycker redan jag lägger ut mycket men dom hinner äta upp ändå.

Senast ändrad av en moderator:

De ska inte gå utan mat i för många timmar. Om du ger MER mat räcker det längre, och du behöver följdaktligen inte kliva upp mitt i natten för att fodra. Lägg ut lite halm till dem att pyssla med.

Men om fjordingen får mer hö blir han för tjock. Är halm bättre mot "hullet"?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 157
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka