Hö i hagen!?

Sv: Hö i hagen!?

håller helt och hållet med

vet jag med mig att jag inte hinner hem till lunch höet blir det mer som läggs ut på morgonen helt enkelt.

Fast vi tänkte väl så att vi hellre har hästar som går bra ihop, tycket maten bara ställde till det!
Har inte heller någon möjlighet att ställa in dom för mat!

:eek: de va nog de konstigaste jag läst på väldigt länge..man kan inte skita i att ge hästarna hö bara för att dom bråkar om de.

ta ut hästen som ställer till de under lunchen och släpp in den inge när den ätit klart.

man måste anstränga sej lite när man har hästar, visst ja hatar också att luncha dom i hagen med tanke på skaderisken de är bland vissa hästar men man kan endå inte skita i att ge dom..helt galet.

fri tillgång eller ta ut hästen som bråkar eller helt enkelt stå i hagen under tiden dom äter o se till att hästarna inte slåss.

Ja herre gud mycket ska man läsa innan ögerna trillar ur skallen!

Hallå skärp er Tintilar, Jassica & Skuggi bl.a!! Ärligt:rofl:

Jag bad om goda råd inga på hopp:idea:

Tror ni det fungerar med rundbal, hur har det funkat för er har dom högre rang hästarna släppt fram dom andra??

Det som står näst på tur är och lägga ut högarna innan utsläppet!

Då blir ju lunch fodringen lite tidigare laggd men det är ju bättre än inget alls!?
Eftersom det är under "utläggningen" det stular till sig!

Detta handlar inte om att vi skulle vara lata eller vad som mer skrivs här:devil:

Sen vill jag bara fråga en sak till! Ger ni bara morgon, lunch o kväll:eek:Våra får em också!! Dessutom hö av mycket god kvalité:bow:

Tycker det är lite kyligt nu så dom får nog ingen kväll idag o så vill jag gärna ha sovmorgon i morgon med:smirk: Sorry kunde inte låta bli...

Frågan är väl om unghästen kommer vakta rundbalen eller om han/hon låter kompisarna äta också?... Fast det skulle i sådanna fall gå att lösa genom att kanske ha två mindre rundbalar (ca 150kg) i hagen med stort avstånd i mellan.

Är det just när man lägger ut höhögarna som unghästen börjar sparka, eller är han/hon på "dåligt humör" under hela ättiden?

Vi hade också en sprättig unghäst som ställde till det för oss ett tag. Detta trots att gamtanterna han stod med inte tillät honom att slå mot dom men vi människor skulle det grinas illa åt och fara runt. Det gjorde märrarna oroliga och det var mindre roligt att ständigt behöva ryta i.
Vi fick börja lägga ut det innan utsläpp och när han väl vande sig vid att det alltid fanns käk lugnade han ner sig men det tog några månader - han hade farit illa hos tidigare ägare.

Jag håller med dig kramtizzlan, varför är det ALLTID påhopp med i varje inlägg man läser? Är det ett typiskt häst människo fenomen?

Jag har typ liknande problem som du, jag jobbar heltid och har hästar. Dessutom jobbar jag några mil ifrån, vilket innebär att jag är borta stora delar av dagen, så lunchöa finns ingen möjlighet till. Men jag har gjort det bästa av situationen, de får en liten hö giva inne morg, resten få de när de går ut dock inte fri tillgång då tävlingshästarna gärna äter för mycket då och blir för runda.
Sedan är de ute tills jag kommer hem. Visst det blir 6-7 timmar utan hö, men det finns ju alltid ngt att gnaga på i hagen.

Alla mina hästar har uträknade foderstater, så när de kommer in får de en del hö och resten vid kvällsfodringen.

Alla hästar som står på spån blir ju utan mat när kvällshöt är uppätet, inte går ni väl upp mitt i natten för att "fylla" på? Likadant blir det i hagarna på dagarna, typ....

Dock ska jag tillägga att jag ALDRIG haft en häst med kolik, fång eller andra "mat" relaterade sjukdomar.

Sunt förnuft så är allt löst!

Ang. den bråkiga unghästen: Jag hade släppt den i en annan hage, men ngn mer liksinnig om det finns och provat om det gick bättre.

Jag har även hört om en man som lyckades svälta ihjäl 2 hästar eftersom de bara fick mat en gång om dagen, och detta åt de upp på bara några timmar. Även om de vid detta mål fick tillräcklig stor giva om det hade varit uppdelat på flera mål mat, så tog magen så mycket stryk på dem av detta så mag/tarmsystemet inte fungerade till sist och hästarna svalt till döds. Om detta är sant vet jag förstås inte, men mina pållar har alltid fri tillgång på mat sen jag hörde detta.

Skulle inte tro att det är sant...även om det inte är försvarsbart att göra på det viset...

Hästarna SKA ha ett mål minst var 4e timme! :mad:

Hur ofta/ med vilken tidsrymd säger djurskyddslagen att man ska fodra sina hästar ???

Jag håller med dig kramtizzlan, varför är det ALLTID påhopp med i varje inlägg man läser? Är det ett typiskt häst människo fenomen?

Jag har typ liknande problem som du, jag jobbar heltid och har hästar. Dessutom jobbar jag några mil ifrån, vilket innebär att jag är borta stora delar av dagen, så lunchöa finns ingen möjlighet till. Men jag har gjort det bästa av situationen, de får en liten hö giva inne morg, resten få de när de går ut dock inte fri tillgång då tävlingshästarna gärna äter för mycket då och blir för runda.
Sedan är de ute tills jag kommer hem. Visst det blir 6-7 timmar utan hö, men det finns ju alltid ngt att gnaga på i hagen.

Alla mina hästar har uträknade foderstater, så när de kommer in får de en del hö och resten vid kvällsfodringen.

Alla hästar som står på spån blir ju utan mat när kvällshöt är uppätet, inte går ni väl upp mitt i natten för att "fylla" på? Likadant blir det i hagarna på dagarna, typ....

Dock ska jag tillägga att jag ALDRIG haft en häst med kolik, fång eller andra "mat" relaterade sjukdomar.

Ang. den bråkiga unghästen: Jag hade släppt den i en annan hage, men ngn mer liksinnig om det finns och provat om det gick bättre.

TACK äntligen någon som förstår!! Jo det blir till och lägga ut innan utsläppet! Dom får ju frukost vid sju, Eftermiddag strax efter fyra och kvällsmål vid nio! Också då lunch vid nio/halv tio!
Minskar nog lite på morgongivan så vi kan lägga ner hö ute!

Har också uträknad foderstat dessutom står dom på halm, så tiden våra hästar "äter" när nog mer än många andras!! Om dom då inte springer ut på nättet bl.a o fodrar! Min häst har heller aldrig haft några foder relaterade problem!:bump:

TACK äntligen någon som förstår!! Jo det blir till och lägga ut innan utsläppet! Dom får ju frukost vid sju, Eftermiddag strax efter fyra och kvällsmål vid nio! Också då lunch vid nio/halv tio!
Minskar nog lite på morgongivan så vi kan lägga ner hö ute!

Har också uträknad foderstat dessutom står dom på halm, så tiden våra hästar "äter" när nog mer än många andras!! Om dom då inte springer ut på nättet bl.a o fodrar! Min häst har heller aldrig haft några foder relaterade problem!:bump:

Vill ju helst inte behöva flytta ur någon häst ur hagen bla pga att det inte finns jätte många hagar o så! Och dom funkar så himmla bra annars! Jo det känns som att detta kommer funka!:banana:

Frågan är väl om unghästen kommer vakta rundbalen eller om han/hon låter kompisarna äta också?... Fast det skulle i sådanna fall gå att lösa genom att kanske ha två mindre rundbalar (ca 150kg) i hagen med stort avstånd i mellan.

Är det just när man lägger ut höhögarna som unghästen börjar sparka, eller är han/hon på "dåligt humör" under hela ättiden?

Dessvärre har vi bara stora balar! Det är när man ska lägga ut maten han kickar efter dom andra! Det är ju inte alltid man är två när det ska lunch fodras då hade det kanske funkat!?
Det är väldigt oroligt tills dess att alla högar är utlaggda...!

Jag skulle satsa på att ställa ut en rundbal. För vad jag förstår det är det mest liv i hagen när maten läggs ut och inte när de väl äter? Kan förövrigt tillägga att vi under flera år har fodrat med hösilagebal i hagen, är inga som helst problem. Hästarna blir ju aldrig vrålhungriga när de har fri tillgång, och sådana här tråkiga beteenden brukar försvinna. Sen är ju hästar oxå gjorda för att äta i princip konstant, så enligt mig är det enbart positivt! Vi har bara haft en häst som har haft problem med vikten vid fri tillgång, och det var bara om den inte reds. De andra fixar det galant, vare sig de har viloperiod eller inte! Lycka till!

Då tro jag det kommer funkar alldeles utmärkt med en stor rundbal:)

Tanken med två små var mest utifall att unghästen skulle vara bråkig under hela ättiden. Men eftersom det bara var under själva utfodringen så borde det, som sagt, funka alldeles utmärkt med en bal.

Tack för erat stöd! Det ska bli spännande :crazy: och se om det funkar... Det hade ju vartit himmla skönt att bli av med ett bekymmer!!

*raderat*

sdngklnerhrsth

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte bara tipsa dig om en lösning som vi använde i mitt förra stall som fungerade prima. Det finns något som heter "lunchfodergrind" Vilket är en elastisk "grind" som är klopplad till en timer som öppnar grinden vid inställd tid.
Såg kul ut när hästarna ställde sig på kö och väntade minuterna innan grinden öppnades :banana:

Tänkte bara tipsa dig om en lösning som vi använde i mitt förra stall som fungerade prima. Det finns något som heter "lunchfodergrind" Vilket är en elastisk "grind" som är klopplad till en timer som öppnar grinden vid inställd tid. (Kostar ca 1000 kr)
Såg kul ut när hästarna ställde sig på kö och väntade minuterna innan grinden öppnades :banana:

Hästarna SKA ha ett mål minst var 4e timme! :mad:

heder åt dig som ger hästarna mat minst var 4 timme. :angel:
hur mycket får dom då varje gång??
det är ganska skönt att sova på natten tycker jag.
att gå upp 24.00 och kl 4 på morgonen och fodra måste vara skitjobbigt.
och dessutom skippa jobb eller skola för att hinna med de resterande fodringarna.

*KL*

Hur löser man hästars olika näringsbehov med sk. fri tillgång?

Antag att fullblod, nordsvenskar går med shettisar?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 157
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka