Hö i hagen!?

Sv: Hö i hagen!?

Ett alternativ (antagligen det bästa)är att ställ ut en rundbal, ett annat alternativ är att fortsätta fodra lunchhö, hästarna lär sig ju ofta att akta sig för den som sparkas. Sedan skulle jag nog öka på morgonens grovfodergiva så att att hästarna inte är så hungriga till lunchen och lunchgivan blir mindre dramatisk.
Att sluta ge lunchgivan är inte ett alternativ.

Vad tycker ni! Så här är det: Vi har tre valacker i en stor hage!
Dom har fått lunch hö i hagen innan! Men sedan en häst gick bort o det kom en VÄLDIGT stöddig unghäst! Så beslutade i att inte ge hästarna i hagen pga skade risken då ungisen slår o sparkar dom andra utan minsta varning! Är vi elaka eller vad tycker ni!?

Mitt råd är att lägg ut höet i hagen innan ni släpper ut dem. i olika högar. Och då skulle jag även valt att lägga ut lite extra, för att de inte ska vräka i sig allt på stört och sen va hungriga vid lunch igen.
Tycker verkligen inte ni ska dra in på en måltid - ingen mat - (ännu) tjurigare hästar!!

Vi ger våra ca kl, 7, 11, 15, 18, 22. Visst är det jobbigt eftersom jag inte bor på stället, men det funkar. Men man måste nog offra sig. Jag hade aldrig haft hjärta att ställa in maten. Hellre då sitta utanför hagen med den bråkiga hästen i grimskaft o låta den äta och låta dem andra va ifred.

Men att lägga ut högar i förväg tror jag du undviker bråk på bästa sätt. alternativ; dela av hagen!!

Man måste lägga ner hela sin själ för att det ska fungera ibland.. inte gömma problemen!!

Varför inte ge halmgivan i stallet och hö ute med de andra hästarna? Se också till att du har analyserat grovfoder, många minskar grovfodret för att hästen är "tjock" medan den i själv verket har proteinbrist och skulle behöva mer grovfoder + ev. proteinrikt kraftfoder.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 157
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka