Hö först, kraft sen?

Sv: Hö först, kraft sen?

Ger alltid hästarna hö innan havren.

Men på ridskolan jag jobbar så får privathästarna hö+kraftfoder samtidigt. Lektionshästarn får först hö och sen krafft, men det är för att det är lättare med alla kassar.

Sv: Hö först, kraft sen?

Jag ger bara en utav mina hästar kraft och oftast brukar jag låta henne äta hö ute med kompisarna en stund innan jag tar in henne. Men hon äter så långsamt och lugnt i vilket fall som helst. Oavsett om det gäller kraft eller hö - jätteduktig tjej. Men jag håller nog med de flesta här, varför ta risken? Lika bra att hästen får en tuss hö innan så tarmarna kommer igång och hästen varvar ner.

Så där gör vi med våra också. Båda två äter lugnt och fint så det är inte sån stor risk (men risken finns ju såklart) för foderstrupsförstoppning.
Vet endast ett ställe där hästarna får grovfoder före kraftfoder...

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka