Hö först, kraft sen?

Sv: Hö först, kraft sen?

Nu har jag verkligen fått mig en funderare. Hade inte en aning om att det är så viktigt att ge grovfoder först och kraft sen.

Men då har jag en till fråga.:angel:

Alla i stallet följer (självklart) inte "reglerna" utan lägger in all mat samtidigt. :mad:

Min häst har blöt morgon- och kvällsmat så det känns lite "säkrare" om han nu råkar få allting samtidigt. Men vid middagen får han bara torr kraft eftersom han får B-vitamin då. Har hört att man inte bör blöta B-vitamin. Stämmer det? :confused:

foderjäst går utmärkt att blöta, tror inte att det är någon fara med flytande b-vit heller..

b-vitaimerna är vattenlösliga så de späds ju ut, men ja tror inte att det är någon fara med det, inte vad jag har hört iallafall..

Våra hästar har hela tiden hö att äta förutom travaren som står utan hö i cirka en timme mellan middag och kvällsamat. Men hennes mat blöter vi riktigt ordentligt så det är inga problem det heller. Fullblodet har alltid hö kvar och äter långsamt och försiktigt.

Min häst har blöt morgon- och kvällsmat så det känns lite "säkrare" om han nu råkar få allting samtidigt. Men vid middagen får han bara torr kraft eftersom han får B-vitamin då. Har hört att man inte bör blöta B-vitamin. Stämmer det? :confused:

Min häst får alltid blött kraftfoder, också under de perioder under året när han får B-vitamin. Är inga problem att blöta det också! :)

och enligt forskare bör hästen inte gå utan foder att tugga på mer än 10 timmar, för efter 10 timmar slutar magsaften att produceras och sätts igång igen när hästen tuggar återigen.. så lämpligen bör man utfodra hästarna minst 3 ggr om dagen om de inte går på fri tillgång eller ges mycket stora givor 2 ggr/dag som räcker i minst 2 timmar..

Eh, enligt det jag läst (Planck, Rundgren m fl) är hästen van att äta långt oftare än så; hästar i frihet betar 60-75% av dygnet vilket är ca 14-18 timmar. Fick hästarna välja själva var inte något ätuppehåll längre än 3,5 timmar när man var i Camargue och kollade.

I kontrollerade försök med ponnyer+fullblod på stall med fri tillgång på foder har man funnit ungefär samma organisation på ätandet. Hästarna åt då ca 10 perioder per dygn, längsta frivilliga uppehåll var ca 3-4 timmar.

Något man också bör ha i åtanke är att hästar inte vilar som vi människor, och därmed hur ser nattuppehållet ut?

Det finns massor av läsvärt i boken "Hästens Näringsbehov och Utfodring" av just Planck och Rundgren. Bör gå att hitta på ett bibliotek.

... och foderstrupsförstoppning kommer sig mycket riktigt av stress och dålig salivproduktion. Har själv råkat ut för det vid utfodring av kraftfoder i grötliknande konsistens, men den hästen var lite speciell. Rekommenderar dock genom denna erfarenhet definitivt att ge grovfoder en bra stund innan.

Vi fodrar grovfodret först och när det är färdigt i alla stall börjar vi om med kraften.

Vid middagen får de dock kraftfoder samtidigt som grovfodret.

Nu har det plötsligt dykt upp en ny regel i stallet, att hästarna vid fodringarna måste få sitt hö först att mumsa på en stund innan kraften läggs in till dem. Annars är det kolikrisk.

Hur gör ni andra?

Jag skulle se det som en bra regel ni har infört i ert stall. Vi ger alltid våra hästar hö först och kraftfoder 20-30 minuter efter. På så sätt hinner hästarna få igång salivutsöndringen i munnen och risken för foderstrupsförstoppning minskas.

Hur mycket ska man blöta krafften (pellets) med? Hur länge kan det stå som minst och längst? :)

Ger krf (betfor & alger) före grovfoder. Detta för att han ska äta upp innan jag går in på kvällen och åker hem på morgonen. Har inga krubbor i boxarna utan dom äter ur hinkar. Har alltid gett krf före grovfoder till alla våra hästar och ingen har då dött av eller fått kolik eller foderstrupsförstoppning. Ibland kan dom få en sudd hö i hagen innan dom ska in bara för att dom inte ska springa runt så mkt! Iofs så ger vi aldrig torrt krf, som en kompis sa en gång "Hur gott är det å äta flingor utan fil/mjölk?"

Jag ger hö först.
Numera väljer jag själv för jag har eget stall. Men jag har varit inackorderad i många år och har en häst som lätt får kolik. I andras stall får man ju följa dom rutiner som finns där och hoppas på det bästa. Men får jag välja så ger jag aldrig kraftfoder före hö.

Med risken som finns för foderstrupsförstoppning så föredrar jag egentligen att alltid ge hö först, gör själv så att jag ger hö först till min egen häst om det är jag som fodrar och sedan ger jag kraften ungefär en kvart efteråt. Dock står jag kollektiv/inack. stall så tyvärr har man ju inte allt valmöjligheten att alltid välja att hästen ska få höet före kraftfodret även om det borde vara så.

Men min står i alla fall på halm och hon pysslar och tuggar i sig rätt mycket utav denna vilket ju är positivt. Ger jag pelleterat foder så är det alltid uppblött, annars får hon fodret i kombination m stråfoder t.ex. lucern hack och havrekross (ger mindre mängder ) .

Hur mycket ska man blöta krafften (pellets) med? Hur länge kan det stå som minst och längst? :)

Det behövs itne så mkt vatten til ldet egentligen.
Det beror ju på hur blött DU vill ha det egentligen.

Det sväller även relativt fort (har inte tagit tide på det.. ;) )
Jag blötte upp det några gånger 15 minuter innan fodring men jag är inte säker på att det var helt färdigt då.
Men pelletsen blöter man ju bara för att den ska bli mjuk..
Du ska nog inte låta det stå längre än ett dygn.
På sommaren ½ dygn sen luktar det :eek: ..

B-vitamin ges ju ofta i flytande form, så de bör vara i högsta grad vattenlösliga ;)

Hej!

På de stall jag stått innan har allt lagts in samttidigt, med resultat att alla hästar utom min kastat sej över kraftfodret. Min tjej är lite smartare än så.. hon äter först typ hälften av höet, sen kraften.. Lustig häst..

Nu har vi fri tillgång på hö, så det problemet uppstår inte..

Och anledningen att man ger hö ca 0,5 h innan kraft är för att hästens mage ska "vakna" och då tar upp kraften bättre..

/ Lavinia

Det är inte riktigt så enkelt! Kan inte HH dyka upp o svara på det här? Hon förklarade det så bra nån gång att det beror på om det är processat eller oprocessat spannmål. Det ena skulle ges efter grovfodret o det andra före. Men jag kommer tyvärr inte ihåg hur det var... Det var nått med att det ena behövde stoppas upp med grovfodret, och det ena inte skulle göra det. Kan försöka ta reda på det!

Annars är det ju faktiskt så att hästens salivproduktion behöver komma igång innan den äter kraftfoder för att undvika foderstrupsförstoppning, och detta sker ju genom att man ger grovfodret först alt. kan man ju blötlägga kraftfodret.

Ur etologisynpunkt ska man alltid ge kraftfodret i mitten på grovfodermålet. Och ALDRIG någonsin ge kraftfoder utan att ge grovfoder i samband med det.

Tycker det e ganska bra, annars brukar det föras ett jäkla liv i stallet om krafftfodret ges först. krafftfoder tar ju generelt sätt längre tid å ge i iaf privatstall där många hästar har burkar som ska öppnas å hålla på. + att det e bra för hästar som lätt för hö + att det e lugnare när man sedan ger krafftfodret efter höet för dom har redan mat. Ofta om man ger krafft först så har många hunnit käka upp det innan höet kommer å då blir det ju livat igen när höet kommer sedan.

Själv måste jag ju säga att vi gav krafft först till mind dam men hon e så lugn vid fodrigar å tar sin tid med maten för sedan så fick hon hö ute med pojkarna som gick på lösdrift. Dom fick oxå krafftfoder före hö ett tag när dom gick på mycket fast det gjorde ju inte så mycket för dom små petatde alltid i hagen för något att äta så deras mage var ju igång störe delen av tiden. Vakta tre stycken islänningar med väldigt högt i rang vallack e inte så kul alla gånger han ska ju försöka varje gång den envisa rackaren...

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka