Hjärtproblem cavalier

T

Toviie

Jag har en cavalierahane som fyller 2 i oktober, han är fullt frisk och har inga problem alls med någonting. Men jag vet ju att cavalierer kan få problem med hjärtat. Och jag är rädd att min hund ska få problem med hjärtat utan att jag märker ngt. Bör man gå till vetrinären ett visst antal gånger per år och kolla hjärtat eller? hur märker jag egentligen att han får problem?

Tove & Mozart

Sv: Hjärtproblem cavalier

min cavalier fick hjärtproblem och pga av de vatten i lugnorna, märke de genom att hon blev väldigt andfådd och trött fort osv..så man märker de ganska så tydligt.
hon fick sen vätskedrivande och vattnet i lungorna försvann helt under 3 år till.

Jag har en cavalierkille på 10månader och vi har infört en rutin att veterinären lyssnar på hjärtat varje gång vi är där och ska vaccinera.
Det kan ju vara ett bra sätt att hålla koll och dessutom har han också navelbråck som vi också håller koll på.

Vill också tillägga att han inte heller har problem med hjärtat.

Ja dt kan ju vara en bra grej att göra så :) men hur ofat ska man egentligen vaccinera dom? mot vad? är verkligen jättedålig på sånt här..

vi vaccinerade dom första åren tror jag..kommer inte ihåg de va så längesen nu.
sen så kommer ju oftast hjärtproblemen när dom är väldigt gammla..min fick inte förren hon va 11 år, och hade inga som helst problem med hjärtat innan dess när hon va yngre.

annars att hålla koll på hjärtat kan man ju göra själv, de hörs och märks endå ganska så tydligt om de slår oregelbundet..
om man nu inte kollar med EKG o sånt men de gör man ju inte förren de är problem.

okej vad bra.. men alltså, ska man vaccinera dom varje år? eller jag menar, behöver man gå på typ "hälsoundersökning"? hos vetrinären varje år?

Vaccinera räcker det att man gör varannat år. Be veterinären lyssna på hjärtat samtidigt.
Många Cavalierer mår bra trots att de har blåsljud. Det är först när det blir större läckage som de får symptom. För att hjälpa dem är det viktigt att hålla dem i bra hull och kondition (precis som med alla hundar)

okej, men vad är det då man vaccinerar mot?

Har en pojk med blåsljud, vilket inte behöver vara farligt, och jag låter vetrinären lyssna på hjärtat varje gång jag är där. Men de har sagt att om jag inte märker att han är tröttare än vanligt så beöver jag inte oroa mig.

Jag har tre cavalier.

Min älsta (7 àr), har blivit checkad varje gàng vi var hos veterinären. För tvà mànader sen blev han mycket trött, det syntes verkligen pà honom att nàgot var fel: hjärtproblem. Äter nu dyr men bra medicin, fortarande lite trött med som sagt har han alltig varit en soffglad kanelbulle :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 925
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 767
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår