Hjälptygel eller kraftfoder?

fridzis

Trådstartare
Hej alla.
Jag har gått och tänkt lite på att lägga till en hjälptygel till min ponny, för han är en såndär som inte alls vill jobba och gör inget gratis. När jag rider vill han inte jobba med ryggen och går så himla segt , och när jag travar så går det såå segt, han går typ bara snabbt. I galoppen vill han bryta i hörnorna vilket gör att jag tappar stigbyglarna. Det som gör mig mest sur är att han faktiskt kan öva takten och gå på lite bättre vilket jag har märkt starkt vid uteritter för där skulle jag behöva en extratygel som drar tillbaka honom lite då han är extremt pigg ute.

Jag vill att han ska jobba med ryggen och få ner huvudet lite men vet dock inte vilken slags tygel som skulle passa just honom då?

Är ponnyn frisk?

Det problemet du har kommer inte avhjälpas av hjälptyglar eftersom det beror på att ponnyn inte använder och aktiverar sin bakben på rätt sätt. Det är där arbetet med att få honom att använda ryggen börjar. Har du hjälp av tränare? Det bästa är om man kan få hjälp av någon duktig som ser vad som faktiskt behöver göras.

Eftersom att vi inte har tillgång till ridhus blir det träning efter vädret, så just nu är banan hård och går inte att hoppa på så det blir ju lite bommar att skritta över, barbacka, lite dressyr och att träna mkt ridvägar. Jag rider ut på helgerna när sällskap finns då ponnyn inte vill gå utan sällskap. Jag har själv varken transport eller bil med dragkrok men jag har pratat med en tjej i stallet om att åka till ridhus i flera månader men det har inte blivit av då hon inte vill att hennes häst ska åka i samma transport som någon annans häst o vi får åka 2 ggr med en häst i släpet men det funkar inte då ponnyn är svårlastad och går endast in i större hästbussar. I stallet står det redan 2 utbildade ridlärare, jag har dock ridit för den ena ganska regelbundet innan julen men nu är hon knappt i stallet och den andra har jag också ridit för men hon jobbar väldigt mycket därav inte så mycket träning. Banan är inte heller så stor , så jag förstår att det blir tråkigt att bara nöta där.

Sen är han hård på ena bakbenet men vi har haft kiropraktor ute hos oss som känt på honom men sagt att han bara är lite stel och att det inte går att göra något åt. Han andas lite konstigt med, som att slämm sitter fast i halsen men vi har haft fyra olika veterinärer som kollat på honom men inte kommit fram till nått, men en av dem tror att det kan vara astma.

Sen är han hård på ena bakbenet men vi har haft kiropraktor ute hos oss som känt på honom men sagt att han bara är lite stel och att det inte går att göra något åt. Han andas lite konstigt med, som att slämm sitter fast i halsen men vi har haft fyra olika veterinärer som kollat på honom men inte kommit fram till nått, men en av dem tror att det kan vara astma.

Han kan vara struppipare möjligtvis, om veterinärerna inte redan kollat upp den möjligheten. Det brukar påverka arbetsviljan en del då de har det lite extra jobbigt.
I övrigt håller jag med andra i tråden - höjning av ryggen och bättre arbete kommer inte från en hjälptygel, den kan dra ner huvudet kanske men problemet är ju att han inte bjuder och bjuder han inte kommer inte ryggen upp. Man kan träna en häst till att bjuda själv en del, genom att aldrig tjata med skänkeln utan att istället driva med kvicka bestämda hjälper och så fort det tar bli stilla och sluta "tjata" med skänkeln. Upprepa drivningen så fort framåttänket dalar och han slutar driva. Men fastna inte i konstant drivning eller att du sitter och klämmer jämt, för då blir de bara mer skänkeldöva.
Sedan ska man vara medveten om att alla hästar inte kan "omvändas" så de tycker att det är roligt att arbeta på bana. Man kan försöka göra jobbet roligare, men du kan aldrig göra en häst till något den inte är/vill vara.

Hm.. Hur gammal är du? Hur gammal är ponnyn och av vilken ras? Hur utbildade är ni? Jag får intrycket att ni inte är så rutinerade... Om det nu finns utbildade ridlärare på plats ska du naturligtvis ta hjälp av dem! Ingen annan än någon som ser er kan råda om eventuella hjälptyglar - men generellt är de endast av ondo. Du får i vilket fall som helst inte en piggare häst på banan och en lydigare på uteritten av att lägga på en hjälptygel..

Låter lite väl ambitiöst med fyra veterinärer :eek:. Och vad hade kraftfoder med det hela att göra (rubriken)??:o:angel:

Jag fattat inte hellre vad kraftfoder har med saken att göra. Eller hur hjälptyglar skulle få hästen att gå bättre genom hörnen. Och vad är ett bakben som hård på ett bakben. Svullet?

Jag tror att det är ett barn som skriver. Ett barn som behöver hjälp av tränare för att lära sig rida sin ponny och hjälp av en vuxen för att få sin ponny ordentligt genomgången av veterinär. Det där med kraftfoder kanske var med tanke på att ponnyn är "seg", vad vet jag...

Jag tror att det är ett barn som skriver. Ett barn som behöver hjälp av tränare för att lära sig rida sin ponny och hjälp av en vuxen för att få sin ponny ordentligt genomgången av veterinär. Det där med kraftfoder kanske var med tanke på att ponnyn är "seg", vad vet jag...
Ett barn som reggar sig för första gången på bukefalos för att få råd enligt rubrik och innehåll ?

äsch så himla förskräckligt konstigt är hennes sätt att se på detta inte? Jag menar, kraftfoder = få hästen piggare på banan, hjälptyglar = få hästen att jobba genom att kröka på nacken.
Jag tror också att hon är mycket ung. Såhär såg det ut när jag var runt 10-12 år också när jag var med mina kompisar på ridskolan som hade egna hästar (som tur nog var hade mamma mer vett än att ge någon så ung ansvaret för en häst). För att få hästen pigg så gav man mer kraftfoder och den gick i form om den krökte på nacken. Och ja, jag var medlem på flera forum vid den åldern också.

Hur tänker du att en hjälptygel ska ge hästen mer energi på ridbanan? De flesta hjälptyglar som kan göra att hästen kröker på nacken ger motsatt effekt på en seg ponny då de sitter i bettet och som de andra säger så kommer inte formen framifrån utan bakifrån. Tricket är att få energin genom bakbenen, ryggen och fram till nacken och det är då nosen trillar neråt.

Jag tycker att det låter som en ponny som tycker det är skit tråkigt på ridbanan vilket inte är så konstigt om den bara får komma ut på helgerna. På många hästar krävs det väldigt mycket kunskap för att den ska kunna gå på ridbana flera dagar i veckan utan att den ska bli uttråkad. Det krävs variation, variation, variation!

Jag hade troligtvis ställt hästen på halv vintervila så länge ridbanan är frusen och det inte finns någon möjlighet att ta sig till ridhus om det bara går att rida ut på helgerna. Hade jag inte velat göra det av någon anledning hade jag sett till att tömköra, göra lite roliga banor liknande WE/trail etc. Tills du har möjlighet att få hjälp av en tränare igen.

Jag själv är 14 år och hyr bara hästen. Det är vårt första år tillsammans, jag har haft honom sedan augusti.
Jag tänkte bara att en hjälptygel kunde hjälpa honom lite då hans gamla "hyrestagare" sa att han är svår att få ner och jobba med ryggen och att han nästan alltid red med en gummitygel
Det där med kraftfoder i rubriken skrev jag i för att någon kanske skulle kunna ge tips på något bra kraft men jag glömde av att skriva det - för att jag fokuserade mer på att skriva hur hästen är.
Hästen är väldigt utbildad i dressyren men man måste jobba honom varje steg eftersom att han inte vill jobba om det inte passar honom.
Jag har tränat i dressyren i ca 3 år , på både andra hästar och honom. Men somsagt är det fortfarande han som lär mig. Min mamma är tränare och har hjälpt mig när de andra inte funnits tillhands.
Han är ett halvblod/fullblod/ridponny.

Gummitygel? Få ner för att jobba med ryggen? Jag förstår ingeting.

Är det huvudet som ska ner för att ryggen ska jobba? I så fall är det ett missförstånd. NÄR ryggen jobbar kommer huvudet i rätt postion. Men ryggen jobbar inte för att man tar ner huvudet till vad man tycker är bekvämt för ryttaren. Kort sagt: skit i var huvudet är placerat, se till att få in bakbenen korrekt arbetande under hästen så kommer huvudet automatiskt.

Kraftfoder kan nog bara bra för att få en piggare häst, men att bli motiverad för arbete kan bara en duktig ryttare åstadkomma.

Undrans om du skulle släppa lite i handen och koncentrera mer på framåtanda. Dvs om du fipplat mycket med tyglarna för att få huvudet "rätt" kanske handbromsen ligger i.

Jag gissar på att "gummitygel" egentligen är en halsförlängare.

Det är inget man ska ha på hästar som rids enligt mig. Dom sitter oftast så att hästen aldrig riktigt kommer undan dom även om dom sänker huvudet för dom får ingen effekt alls om dom sitter lösare.
Många hästar lär sig att streta emot draget i munnen och blir ännu tråkigare att rida.
Halsförlängare kan man använda när man börjar longera unghästar som inte är vana vid fasta inspänningar men det är väl det enda vettiga användningsområdet !?!

Jag gissar på att "gummitygel" egentligen är en halsförlängare.

Det är inget man ska ha på hästar som rids enligt mig.

Gummitygel = halsförlängare, det hade jag aldrig gissat faktiskt. Gummitygel för mig är det vedertagna begreppet, d v s gummiklädd tygel. Irriterande när folk hittar på.

Nej, halsförlängaren är i mina ögon en riktig hästförstörare. Den enda gången hästen får belöning d v s eftergift är om den tar in näsan bakom lodplan. D v s det man absolut inte vill, den undandrar sig tygelns inverkan. Det är ju inget man vill lära in, så jag förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma med halsförlängaren. Den kortar av halsen, drar in nosen och att dra hästen i munnen betyder ju faktiskt att lägga in bromsen.

Okej! Tack för alla "förslag" . Gett mig mkt att tänka på.
Lättaste är att ta hjälp av en tränare i första hand, fungerar inte den så pröva en annan som du får ut något av. Tvivlar inte ett dugg på att ponnyn är lat och sådana är inte alltid lätta att motivera, dock så bör du kunna hantera den energin som kommer av kraftfodret om du ska ge något och då är det bra att ha en tränare till hjälp. Tränaren kan säkerligen även hjälpa till att hitta lämplig hjälptygel som en vägvisare för hästen så att den lättare kommer till arbete.

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar