Din beskrivning av hur han jobbar på banan kunde vara min arab. Hon är lite lat o sur när man börjar jobba, är med på att springa om hon får ha nosen i vädret, bryter gärna av om man ställer krav för tidigt (enligt henne då
). Jag har börjat många ridpass med henne och tänkt "idag går det åt h*vete" och sen har det slutat med att jag går på moln. Jag har lärt mig att jag ska ge henne tid o jobba igenom och bli varm i sin kropp, då blir hon som en dröm att rida. Det ögonblick då hon suger tag i bettet och blir mjuk som smör är helt underbart
Ge ponnyn tid. Räkna med att dom första 20 minuterna är uppvärming + hitta varandra. Trava o gallopera igång, rid många övergångar, rid volter, och plocka ihop tyglarna eftersom, men aldrig på bekostnad av framåtbjudningen.
Detta med att ponnyn bryter i hörnen är för att hörnen är lite jobbigare än raka linjer. Du måste sitta balanserat och vara beredd på att vara kraftfull i din ridning, ligg på med skänkeln när du kommer mot hörnet o smacka för att få den att förstå att den ska fortsätta galoppera. Det blir lätt en ovana att bryta av i hörnen, du måste komma ifrån det.
Sätt INTE en hjälptygel på ponnyn - lär dig att kommunicera med den i stället. Jag har alltid sett min häst som en fantastisk läromästare eftersom hon skiter i mig om jag inte är positiv i min ridning, jag måste hela tiden ha en dialog med henne. Man lär sig mycket mer av en sån häst än av en som man får bara sitta o åka på.
- Som andra har skrivit, ta hjälp av tränare. Lycka till