Hjälptygel eller kraftfoder?

Är väl bara bra att du har en ponny som inte ger något gratis så du lär dig rida ordentligt?
Ta hjälp av en duktig dressyrtränare. Fine att din mamma är tränare men jag tycker man gör mer skada än nytta när man tränar sina egna barn.

Den enda hjälptygel jag kan tänka mig att använda är en Tiedemantygel ( stavning?) Den kan hjälpa en ryttare att få igenom tygeltagen på en stark häst eller en häst som gärna slår sig fri och på så vis komma till bättre ridning och kunna inverka bättre på hästen. Den fixerar inte hästen och slutar inverka När hästen kommit i rätt form ellet du länger på tygeln.

Det du i första hand behöver hjälp med är att motivera hästen att vilja jobba. Det finns inte en tygel i världen som gör det. Om det beror på att hästen har tråkigt och maskar eller att du inte ännu har lärt dig rida bar nog för hästen är omöjligt att säga. Oavsett vad behöver du en bra tränare för att få rätt på problemen.

Om han går bättre i skogen kanske du kan rida mycket där och försöka jobba honom på ett liknande sätt som du vill att han ska göra på banan? Och variera stundom med att göra något du vet att han gillar, till exempel sträcka ut över en äng om ni gillar det

Din beskrivning av hur han jobbar på banan kunde vara min arab. Hon är lite lat o sur när man börjar jobba, är med på att springa om hon får ha nosen i vädret, bryter gärna av om man ställer krav för tidigt (enligt henne då :mad:). Jag har börjat många ridpass med henne och tänkt "idag går det åt h*vete" och sen har det slutat med att jag går på moln. Jag har lärt mig att jag ska ge henne tid o jobba igenom och bli varm i sin kropp, då blir hon som en dröm att rida. Det ögonblick då hon suger tag i bettet och blir mjuk som smör är helt underbart :love:

Ge ponnyn tid. Räkna med att dom första 20 minuterna är uppvärming + hitta varandra. Trava o gallopera igång, rid många övergångar, rid volter, och plocka ihop tyglarna eftersom, men aldrig på bekostnad av framåtbjudningen.

Detta med att ponnyn bryter i hörnen är för att hörnen är lite jobbigare än raka linjer. Du måste sitta balanserat och vara beredd på att vara kraftfull i din ridning, ligg på med skänkeln när du kommer mot hörnet o smacka för att få den att förstå att den ska fortsätta galoppera. Det blir lätt en ovana att bryta av i hörnen, du måste komma ifrån det.

Sätt INTE en hjälptygel på ponnyn - lär dig att kommunicera med den i stället. Jag har alltid sett min häst som en fantastisk läromästare eftersom hon skiter i mig om jag inte är positiv i min ridning, jag måste hela tiden ha en dialog med henne. Man lär sig mycket mer av en sån häst än av en som man får bara sitta o åka på.

- Som andra har skrivit, ta hjälp av tränare. Lycka till :)

Jag förstår inte riktigt vad du ska med hjälptygeln till? De gör inte dig till en bättre ryttare. Och får verkligen inte hästen att arbeta ordentligt. De kan uppmana till olika saker, men aldrig rida hästen åt dig, det måste du göra själv. Man får inget gratis på någon häst, alla hästar kräver sin ryttare om den ska arbetas igenom ordentligt. Det handlar inte om att din häst inte vill jobba korrekt, utan nog snarare att du inte besitter kunskapen för att göra det. Att du tappar stigbyglarna när hästen bryter av tyder på att ni (du) inte har någon ordentlig balans. Hade jag haft någon runtskumpande på min rygg hade inte jag heller velat "jobba". Och ett ekipage som inte går i balans har inga förutsättningar att jobba igenom ordentligt, då balans är en väldigt stor grund för hela ridningen.
Så vad jag känner är att du inte ska stirra dig blind på just att hästen ska "jobba" för det gör den ändå, det du ska koncentrera dig på är att det blir rätt. Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig!

Liknande trådar

Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka