Hjälpa att hitta hästens motivitation

H

Heraken

Jag har en häst, varmblod 13 år.
Jag har haft honom i tre år, och då han sakta byggts upp, då han var ganska nedgången, så har jag inte lagt så mycket tanke på hur han egentligen beter sig i ridningen, utan tänkt att det blir bättre ju starkare han blir.

Nu är problemet såhär, ute i skogen är han nu pigg och glad, första halvåret var han som i en bubbla, brydde sig inte om de andra hästarna sprang före, utan skrittade bara vidare.
Han var nästan lite tråkig om man får säga så. Men sen släppte det, och nu vill han definitivt inte bara skritta hela tiden, han har verkligen fått tillbaka glimten i ögat.
Men sen i paddocken, det är som han inte ser meningen med att gå där, jag rider bara korta pass, max 30 min och rider där kanske 2 ggr/vecka. Jag kräver inte mer än jag vet att han klarar av. Men ändå är han som en seg kola, tvärstannar så fort man ber honom, och står gärna bara still och tittar på de andra.
Försöker variera mig, då jag rider western så sätter jag ibland upp trailbanor m.m. men han visar inget intresse ändå...

Någon som har ett tips, eller skall jag helt enkelt vara på honom mer och inte acceptera han seghet?

Sv: Hjälpa att hitta hästens motivitation

Min häst är fd ridskolehäst större delen av livet och när jag fick henne gick hon inte fram ens i skogen. Nu är hon sjukt pigg i skogen men fortfarande seg på banna vid dressyr, när man sätter upp hinder får hon fart även där :) Så nu mera rider jag inte ren dressyr på banan, utan bara med hinder 1 ggn i veckan.

30 minuter är ju ändå ganska länge på banan... ;)

Strunta i banan helt en period, och börja sedan om helt och hållet från början.

Första "inträdet" efter pausen kan t.ex. bestå av framridning i naturen, och så bestämmer du dig för en övning som du vet att hästen är bra på och känner sig säker på som du ska genomföra en gång därinne.

Det kan handla om något så enkelt som att bara trava ett enda varv på volten, huvudsaken är att du är helt säker på att du kan genomföra övningen utan korrigering eller konflikter.

Gör övningen, ge lång tygel, sitt av och gå hem.

Gör detta med några dagars mellanrum till en början, med en enda enkel övning som avslutas snabbt och där ni båda är överens och har roligt därinne. Sedan utökar du gradvis, tills hästen kommit på att det faktiskt är ganska trevligt därinne.

Akta dig noga för att hamna i situationer där du sitter och nöter eller bara rider runt för sakens skull, det ska alltid vara meningsfull ridning därinne.
Och dressyrarbetet behöver inte förfalla bara för att ni håller er undan från baran, det går utmärkt att rida dressyr i skogen också! ;)

Jag är inte lika diplomatisk som pinky ;)

Klart hästen ska gå fram! Skit i alla andra mål på banan, bara fram gäller. Ge lite längre tyglar än du vanligtvis rider med och FÅ FRAM HÄSTEN. Ponnysparka om du måste, målet ska bara vara att få honom att gå själv. Han är inte jättesugen på att jobba på banan, men är det banjobb som gäller så är det. Sen kanske man inte ska jobba en sån häst så ofta på banan - kanske bara en gång i veckan, men då fasen ska han lyssna på dig. Skit i allt annat. Strunt i att rida på böjda spår, på form och på allt annat. Tänk bara fram fram fram tills du känner att du har en motor bak att styra.

Det är bättre att säga till en gång ordentligt än att sitta och tjata på en häst imo.

Jag är inte lika diplomatisk som pinky ;)

Klart hästen ska gå fram! Skit i alla andra mål på banan, bara fram gäller. Ge lite längre tyglar än du vanligtvis rider med och FÅ FRAM HÄSTEN. Ponnysparka om du måste, målet ska bara vara att få honom att gå själv. Han är inte jättesugen på att jobba på banan, men är det banjobb som gäller så är det. Sen kanske man inte ska jobba en sån häst så ofta på banan - kanske bara en gång i veckan, men då fasen ska han lyssna på dig. Skit i allt annat. Strunt i att rida på böjda spår, på form och på allt annat. Tänk bara fram fram fram tills du känner att du har en motor bak att styra.

Det är bättre att säga till en gång ordentligt än att sitta och tjata på en häst imo.

Jag håller faktiskt med om det där också! :)

Men det är ju också viktigt att kanske börja om och ge hästen en ny uppfattning om ridbanan, och att få den att fortsätta tycka om den.

Om man skulle sammanfatta våra inlägg kanske det skulle bli så här:
Lydnad för hjälperna gäller på banan (och alltid!), men man måste också vara rättvis och inte nöta med något som hästen tycker är skittråkigt. Typ? ;)

Om man skulle sammanfatta våra inlägg kanske det skulle bli så här:
Lydnad för hjälperna gäller på banan (och alltid!), men man måste också vara rättvis och inte nöta med något som hästen tycker är skittråkigt. Typ? ;)

Den skakar vi hand på ;)

Jag har en likadan ponny.. Han är galet pigg i skogen, går knappt att hålla ens på pelham och i paddocken står han helst stilla. När jag gör överdrivet mkt övergångar från halt/skritt till galopp så brukar han tycka att de är lite roligare iaf och så rider jag med dressyrspö. Behöver inte använda de mer än att peta han på rumpan nångång. Nu har jag också hittat ett annat sätt han gillar och blir väldigt pigg av och de är tömkörning! Mycket övergångar och bommövningar är roligt då tkr han!

Med andra ord, jag tror på att hitta på mkt hela tiden. Hitta de hästen tycker är roligt. aldrig bara rida runt fyrkantspåret lix =) Och som de andra säger, va bestämd säger du fram så är de fram! =D

Jag kräver inte mer än jag vet att han klarar av.
Är kanske det som är problemet, du kräver för lite av honom och han tycker det är tråkigt. För att en häst ska tycka om ridbanan krävs det att ryttaren tycker om det, att ryttaren är aktiverad och på och framåt. Man kan inte sitta och vänta på att hästen ska tycka det är roligt och dom flesta hästar orkar ofta lite mera än man tror.

Det är ju ofta så när man rider för tränare att hästarna lever upp lite mera och går betydligt mera framåt och bättre än när man rider ensam. Det är lätt att som ryttare bli bekväm och då blir även hästen det.

Någon som har ett tips, eller skall jag helt enkelt vara på honom mer och inte acceptera han seghet?

Framåtbjudningen är något som man får lära hästen, det är en inställning man får lära dom. Att tänka framåt och vara aktiva. Hästar är ofta lata och gör inte mer än dom måste. Lär man dom framåttänk så blir allt ofta mycket roligare.

Men man ska inte sitta och tjata och nöta och vara på dom utan var konsekvent med hjälperna.

Senast ändrad av en moderator:

Har du möjlighet att åka bort till annat stall/anläggning och träna eller rida dressyr på en äng? Genom att blanda roligt och nya spännande platser med dressyrträning brukar göra dressyrträningen betydligt roligare. Min ponny får betydligt mycket mer motor och energi då. Har jag inte min ponny med mig så blir det mycket svårt för mig.

Som ordspråket säger, "Har man hästen med sig har man hälften vunnet"

Har du möjlighet att åka bort till annat stall/anläggning och träna eller rida dressyr på en äng? Genom att blanda roligt och nya spännande platser med dressyrträning brukar göra dressyrträningen betydligt roligare. Min ponny får betydligt mycket mer motor och energi då. Har jag inte min ponny med mig så blir det mycket svårt för mig.

Som ordspråket säger, "Har man hästen med sig har man hälften vunnet"

Jag brukar försöka rida lite på ängar och så, men har inga direkt bra, men där är han iallafall lite piggare.
När jag skrev max 30 min, är det med fram och avskrittning, som jag brukar försöka göra ute istället. Max 15 min aktiv ridning.

Sen det där med att kräva mer, känns som att jag inte vill kräva mer än jag vet att han klarar, för det tar väl bort motivationen ännu mer...

Jag brukar inte nöta runt och fortsätta när det går bra, utan då slutar vi, och rider ut istället, eller går hem.
Och är han riktigt "kass" en dag, så brukar jag bara avsluta med att han gör en ryggning eller nåt, och sen får han gå ut.

Tack för era svar, skönt att man inte är ensam så man kan utbyta erfarenheter :)

Sen det där med att kräva mer, känns som att jag inte vill kräva mer än jag vet att han klarar, för det tar väl bort motivationen ännu mer...
Hur vet du vad häst klarar om du inte sätter mera krav? Vad händer om du faktiskt sätter lite press på hästen och inte accepterar att hästen tänker bakåt?
Jag brukar inte nöta runt och fortsätta när det går bra, utan då slutar vi, och rider ut istället, eller går hem.
Och är han riktigt "kass" en dag, så brukar jag bara avsluta med att han gör en ryggning eller nåt, och sen får han gå ut.
Jag tycker att när ridningen går bra, när man har hästen framför sig och den bjuder framåt, då ska man inte sluta det första man gör utan det är då man ska rida lite, utnyttja att hästen har ett tänk framåt och tycker om arbetet. Slutar man såfort hästen gör det man bett den om så kommer man heller aldrig framåt riktigt.

Däremot om hästen har en kass dag och går emot allting, alla hjälper osv, då kan man nöja sig med en bra grej och sen lägga ner och göra något annat som man vet hästen klarar av och tycker om.

Min häst är så typiskt sån här, han blir vad man gör honom till. Lite lat och bekväm och utger sig lite för att inte orka någonting. Men sätter man krav så förvandlas hela han till en underbar häst med en väldigt bjudning framåt och blir otroligt ambitiös och klarar helt plötsligt vad som helst. Men som sagt, det gäller att sätta lite krav och inte acceptera lite lätt lunkande framåt i hästens egen takt.

Man måste ur den här bekvämligheten, både ryttare och häst. Inte sitta och vänta på att snart..snart kanske hästen vaknar till liv och tycker om arbete. För i dom flesta hästars fall så händer inte det. Det är därför det är bra med en tränare som kan sätta lite krav och press och som faktiskt ser vad hästen klarar och inte klarar av.

Hur är han om ni skulle åka till en annan anläggning och träna?

För övrigt tycker jag att du ska undvika samlande och bromsande rörelser så som ryggning och skänkelvikning samt allt för små volter. Hästen ska gå FRAM och ha det tankesättet var du än rider. Formen är mindre viktig i detta läge. När hästen inte lyssnar ska du vara konsekvent med att visa vad du vill, utan att vara dum eller att häste upplever obehag. Beröm sedan överdrivet mycket när hästen gör som du vill. Ryggning är en rörelse där hästen har lätt att tänka bakåt, vilket den absolut inte får göra. Hästen ska FRAM :)

Jag skulle nog göra såhär:

Rid fram ute så som du gör. Trava in på ridbanan, rid övergånger skritt/ trav i tio minuter. Ge honom en rusch på raksträckan som avslutning. Och det innebär ju att du måste pressa på honom, och sen en belöning i form av att få käka lite kraft på ridbanan, och avvärmning förstås.

Vad tror du om det? :)

Hur reagerar han på ljudligt beröm?

Jag har oxå en kuse som var gammal men oriden när jag fick honom, efter ett par år av bara viktnedågng/skrittturer i skogen så började vi jobba. Han hatade paddocken(och att jobba)! Han började iofs med att bocka o bråka där inne men när han accepterade läget så tappade han geisten istället. Han däremot går att lura med beröm! Han älskar beröm! Högt o ljudligt varje gång han gör rätt ansats så försöker han lite till. Han riktigt kråmar sig när han får beröm :D

Det är ju en enkel grej att pröva. Varje minsta ansträngning din häst gör så beröm!

O det som Pinky säger hade jag följt, börja om med att bara jobba lite inne i paddocken, 30min är lång tid. Och när ni är där, intensivt arbete! Gör saker framåt hela tiden, avsluta innan hästen tröttnar. Det behöver inte vara full fart, men det skall hända något hela tiden. Värm upp och skritta av genom att leda hästen, "åk" inte i paddocken.

Jag rider sällan mer än 30min paddock ens på min arbetsnarkomanshäst. Jag tror på korta intensiva pass och så kan man värma upp o skritta av längs vägen eller leda/leka.

Gör saker framåt hela tiden, avsluta innan hästen tröttnar.

Var på Markne-clinic härom dagen, och hans råd vara att göra något nytt var 8:e steg, och att alltid avbryta en övning "innan du kör i diket". :D

Du har ju fått en massa utmärkta svar redan, men jag kan inte låta bli att lägga mig i. ;)

Det viktigaste av allt är ju ändå att ha styrfart och framåttänk, måste du sitta och "sparka på" är det ingen större idé. Då blir inte träningen uppbyggande ändå. Rid dressyrrörelser ute, med kvalité - galopp och fullt ös medvetslös på banan. Så hade jag gjort. Banan betyder springa, löshoppning, bus, cavaletti, galopp på lång tygel. Efter hand som hästen blir upphetsad över att få lov att komma in på banan kan du lägga in övergångar och tempoväxlingar.

Det är ingen idé att rida dressyrövningar om hästen inte gör dem ordentligt. Om den inte är taktfast, lösgjord och framme för skänkel på banan så fokusera på det först och främst.

Skänkelvikningar/ryggningar/fram- och bakdelsvändningar kan du göra på en äng, eller längs en väg. Det behövs ingen ridbana för det - så länge hästen har framåtbjudning.

Jag var kanske lite otydlig med hur jag menar, men när jag tänker tempoväxlingar så är det inte långsidan trav, kortsidan skritt o.s.v., utan snarare två steg skritt och 20 steg trav, vänd runt, trava tillbaka, gör en volt, galoppera åt vänster o.s.v. Alltså ACTION ;).

Men variation i aktionen, inte bara galopp rakt upp och ner, det lär han ju inte tycka är kul alls tänker jag.

Man får prova och se vad som funkar. :)

Jag tänker att ju mer TS "pratar nedsaktning" med hästen desto lättare blir det fel i detta fall. De flesta hästar tycker att fyra varv i full galopp är rätt kul - hästen ska bli lite uppeldad och bussugen. Skit i lydnanden! Ponnyfläng är underskattat. ;)

Sedan går man ut och rider på riktigt ute i skogen.

Senast ändrad:

Ja precis, prova och se :)

Huva, jag tänker bara på min egen relativt lata häst, hon galopperar kanske ett halvt varv och saktar sen av (gärna ner till skritt). Hon tycker inte att det är ett dugg kul att springa ponnyfläng i paddocken, men gärna på en äng. Knepiga varelser det här ibland ;). Så på henne funkar det bara att göra olika saker hela hela tiden, gärna med lite fart. Men precis som du säger så är de ju olika, så TS får prova allt hon kommer på!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV