• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hailittoh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 190
H

hailittoh

Min häst tappar hår på frambenen! Ganska stora bitar päls faller bort, och hon blir helt kal under. Hon är ganska mjällig runt omkring. Vad kan detta vara? Verkar inte klia eller ha ngt obehag av det. kan det vara ngn slags svamp?:confused: Någon som har varit med om ngt liknande?

Tack Tilda

Sv: HjÄlp!

Hi . Svårt att säga . jag känner igen fenomenet då en utav våra hästar har samma problem. Hon har det bara på ett ben. Vi har konsulterat ett flertal vet o ingen har gett oss ett konkret svar. Vi har tvättat med grönsåpa, funkar ganska bra. Finns ett nytt medel nu som e blått som kallas för hovdesinfektion. hon gnuggas in med det senare. Hon har ej blivit bättre men ej heller sämre. Jag kan tyvär inte ge dig något gott råd. Mvh

tror jag sett en trvare med likane grej... där var det en form av fukteksem...Hästen var konstant fuktig på benen genom lera o blött långgräs...de blev bättre vid torrare hage
Vet ej om det är samma men ett sort tips iaf....

Tack så mkt båda! Fukteksem låter ju troligt, hagarna är leriga och hemska.. ngn mer som varit med om detta??

Det kan vara bra att kolla upp hästens blodcirkulation- leta rätt på en bra hästmassör i ditt område!

Lycka till!

Shiit vad läskigt :// Men det kan ju vara npn sårts svamp :/ Jag läste en bok där det var en häst som tappade massa päls och det var svamp dom lära isolera henne ett tag....

in valack har haft något liknanade dom senaste tvr tre åren på hösten/vintern och jag gör bara rent och smörjer med helosan.Är väl något liknande mugg.Har aldrig spridit sig till någon annan häst i stallet så det är nog inte särskilt smittsamt.

Då jag skaffade min kuse så sa säljaren att hon måste ha vitlök. Hästen hade samma problem som du beskriver. Då sommaren och knotten/myggen dök upp gjorde jag som vanligt min hemmagjorda myggolja med olja och vitlök och till min förskräckelse började hästen tappa päls på de ställen på kroppen där jag lagt vitlök. Slutade givetvis med ALLT som innehöll vitlök och hästen blev frisk. Det är ju rätt vanligt att folk ger vitlök, och alla kusar tål det tydligen inte. Ger du din häst vitlök kan det ju vara värt att prova att plocka bort det ett tag och se om det blir bättre.

Det där har jag vart med om på en ponny jag hade för många år sen. Pälsen trillade av på frambenen (inte allt då, som en lodrät "sträng"). Det växte ut vit päls där sen. Kan ha vart fukteksem, hade den lindad på nätterna när detta hände och lindade säkert på blöta ben.. Men den hade iaf "vita hår på benen" som extratecken en!:crazy:

Hej
Vi har en häst i stallet som tappade hår på det sätt du beskriver och veterinären sa att det var fuktexem. Hon fick nån salva å stryka på. Pm:a mig så kan jag plocka fram namnet på den om du vill.
God Jul/ Christina

Vilken färg har din häst? Konstig fråga men jag har varit med om detta ett flertal gånger men endast när det börjar bli dags för hästen att fälla sin päls. Det är precis som du beskriver att man kan plocka bort stora tussar på benen och det är mjälligt under. Dock brukar den nya pälsen träda fram något under om än tunt i början.
Som sagt har det hänt ett flertal gånger men endast på fuxar. Även en fux med vita ben. Tror inte det är något smittsamt eller att man behöver göra något särskilt om det är samma som jag sett på mina hästar. De har inte varit lindade så det har inte haft med det att göra, ej heller gått i blöta hagar.

Det kan vara fotskabb. Drabbar oftast hästar med mkt hovskägg med andra kan också få det. Prata med veterinär, som om det är skabb kommer skriva ut Sebacil Vet att bada benen i och rekommendera en behandling med något anti-fästing-medel på resten av kroppen. Men prata med en veterinär, innan allt hår trillat av!

Nej, nej det är inget sådant. Jag är säker för det sker enbart i samband med fällning och det har endast varit bå benen och endast på fuxar och de har aldrig blivit helt kala på någon yta. Ingen har det nu så det är ingen fara på taket! Sedan kan jag ju inte veta om det är samma som TS har på sin häst men det påminner starkt om detta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 817
Senast: fixi
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 774
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 378
Senast: Acto
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka