D

dannilall

Jag behöver RÅD. Zingo älskar att springa efter vilt, ja han kan ta vilket djur som helst som råkar befinna sig framför näsan på honom. Får han upp ett doftspår när vi är i skogen så kan jag skrika mig blå i ansiktet han hör mig inte. Har jag honom kopplad så brukar han inte så mycket som titta om det går ett rådjur mitt framför oss. Han vet när han kan dra. Han skulle aldrig skada ett djur men jag måste få honom att förstå att det inte är ok att sticka
Vad skall jag göra? Han måste ju få vara lös ibland.
Vill bara säga att under sommar halvåret är han INTE lös.
:bump:

Sv: Hjälp.

Nej, han måste inte få vara lös - är hunden inte absolut pålitlig med inkallningen så kan den inte få gå helt lös på icke inhägnat område, svårare än så är det inte. Det här beteendet är uppenbarligen befäst hos honom och det lär inte bli bättre när han hela tiden får möjligheten att göra om olydnaden. Varje gång han sticker är ju ett misslyckande, varje gång du skriker åt honom märker han att matte kan inte göra någonting alls när han är lös, det är bara att ignorera.

Jag är ett stort fan av långlina, något som antingen kan användas som en del i träningen för att åter kunna ha hunden lös eller helt enkelt som ett substitut för att ha hunden lös i skogen. Linor kan man få tag på i längder uppåt 30 meter eller ännu längre om man vill (flagglinor/båtlinor) och längre bort bör hunden knappast gå ändå. Du kan läsa mer om linträning här: http://www.lapphund.nu/metod05.htm

Har förslökt. Den lille :devil: vet mycket väl att han sitter kopplad till sin sura matte och gör aldrig ens ett försök att dra iväg.

Jag skall skaffa mig en egen lina så jag slipper låna. Det jävliga är att om jag går ner på fotbolls planen och har honom lös där så sticker han inte. Där kan jag släppa honom och kasta boll och vi har hur roligt som helst. Inkallningen går galant. Han kommer varje gång. Går vi sedan ut i skogen så kommer han på inkallning 9 gånger av 10 det är den 10 han drar.

Då får du helt enkelt iscensätta situationen så att du är förberedd...

Min weimaraner är ju en jakthund och har stort intresse av vilt. Dock är det ju så att det man ser varje dag är ju inte så himla spännande till slut. Jag har från dag ett gått med henne i en kaninkoloni och även i vår hönsgård (blir ju som en voljär), skulle hon öht tänka tanke att ta någon av djuren så antingen avleder jag henne eller så tar jag henne (typ nyp i örat). Har även tränat supermycket stadga. Varför??

För att för mig är det viktigt med en hund som aldrig rör springande eller rörligt vilt om annat än på kommando, därför har jag tränat detta. Hon är med mig på ridturer och visst kör hon upp en del då hon springer (harar ligger inte sällan och trycker och hoppar sen upp framfrö näsan på henne), men hon rör aldrig dem, det är mer och mer sällan jag öht behöver säga nej....

Sen är nej alltid nej för min hund, oavsett vad det är. Dock har jag en terrier, hon är betydligt mer "döv" och hör vad hon vill höra i det situationerna, henne har jag betydligt oftare kopplad.

//E

:) Tack det var ett gott råd. Problemet med mitt monster är att så länge han har sitt halsband på sig så försöker han överhuvudtaget inga dumheter. Han kan pipa när han ser en katt men säger jag då nej så slutar han direkt och koncentrerar sig på mig. Det är när halsbandet är av som han gör som han vill ibland. Nu är ju Zingo terrier i allra högsta grad. Det är underligt vad döva terrier kan bli när de är på det humöret. Här hemma har jag 4 katter och det går hur bra som helst. Fast visst har han varit både randig och rutig om nosen.

Min terrier fick jag helt enkelt springa efter och slänga mig på för att få tag i henne, DÅ kunde jag kommunicera med henne. Dock är hon en tysk jaktterrier, så hon är extrem.

Träna stadga, med allt möjligt som rör sig som någon annan kastar, du har honom lös bredvid dig men är beredd hela tiden på att ta honom. Du MÅSTE fånga honom, annars vinner han då han får tag i bytet. Varje gång han klarar det förstärker du positivt jättemycket (verkligen jättemycket, annars väljer han störningen). Börja med honom kopplad och förstärk störningen succesivt.

Min W går lös med mig på drevjakter och där kan hoppa upp både dov och gris framför, men hon rör dem inte, tittar knappt... Hon går med mig...

//E

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 143
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka