Men vad är det som gör att du ångrar dig mer i detalj? Jag tog en omplacering för några månader sedan och det var inte kul. Hunden gick runt och flåsade i någon vecka ungefär. Efter det flåsade hon om man tog med henne till andra miljöer och kunde inte bete sig vid besök.

Det tog i alla fall två månader innan jag började känna att hon har landat så jag kunde känna vem hunden är och tvärtom. Att ge hunden två dagar är inte rättvist mot varken hund eller köpare.

Du har sålt hunden. Så enkelt är det. I och med att du fått pengar för hunden så har du sålt hunden, oavsett vad du kallar betalningen. Du kan aldrig kräva att få tillbaka hunden. Visst är muntliga avtal giltiga, men vem ska kunna bevisa vad som verkligen sagts?
Jag har omplacerat vuxna hundar och har då alltid först lämnat ut hunden på prov i några veckor. Inte för att jag själv ska kunna ångra mig, utan för att den blivande ägaren ska kunna känna efter om allt känns bra med hunden. Tydligt avtal om vad som gäller under prövotiden skrivs, där båda parters namn, personnummer, kontaktuppgifter och underskrifter finns med. Om personen vill ha hunden efter prövotidens slut så betalas den summa som står i avtalet och jag skickar över alla papper. När hunden lämnar mig för prövotiden så är den veterinärbesiktigad, så vi båda vet i vilket skick hunden är vid flytten och detta intyg får den blivande ägaren med sig direkt. Jag behåller hunden försäkrad i mitt namn under prövotiden, men för över försäkringen på den nya ägaren när affären är klar.

Precis så som jag nu haft en hund utlånad på prov i 3 månader (blev extra lång prövotid, då hunden är lite speciell). Nästa vecka skrivs hon över på nya ägaren, som då även får försäkringen överskriven på sig :)

Fått hunden? fått ha honom på prövotid, har fått betalt som en säkerhets åtgärd vilket inte betydde ett dugg antagligen. Vill ha honom tillbaka då jag är rädd för att han inte var rätt människa att ta hand om honom. Vi hade kontakt i mellan åt för att jag ville veta hur det gick, och fick en annan uppfattning på hans svar gällande hundens beteende och hans reaktioner om dem.

Hej
Förstår att du är en helt vanlig människa och inget avtal eller avels proffs som förväntat.
En fråga bara ...
Gav du köparen kvitto på handpenningen?

Hur är det ett hån mot hunden, folk lämnar iväg sina hundar hos folk hela tiden. Detta var första gången han var borta från mig.
Nej folk lämnar inte i väg sina hundar till folk hela tiden .dom flesta tar med sig sin vän överallt och råder det hundförbud så stannar man hemma skulle aldrig inte ens vid enstaka tillfällen lämna iväg min hund till folk..vad är det du inte förstår su ville sälja din hund hittar en köpare som är villig att betala kontanter köparen verkar tar sin nyinköpta hund och förväntar sig att du som säljare ska plocka fram avtal och skatta för inkomsten att han fick jordbruksbeviset signalerar att köpet är klart.
Glöm och gå vidare

Nej folk lämnar inte i väg sina hundar till folk hela tiden .dom flesta tar med sig sin vän överallt och råder det hundförbud så stannar man hemma skulle aldrig inte ens vid enstaka tillfällen lämna iväg min hund till folk..vad är det du inte förstår su ville sälja din hund hittar en köpare som är villig att betala kontanter köparen verkar tar sin nyinköpta hund och förväntar sig att du som säljare ska plocka fram avtal och skatta för inkomsten att han fick jordbruksbeviset signalerar att köpet är klart.
Glöm och gå vidare
Kan du skriva om det där på ett begripligt sätt?

att han fick jordbruksbeviset signalerar att köpet är klart.
Glöm och gå vidare
Menar du lappen där det finns följande text" Denna handling kan ej användas som bevis för äganderätten till hunden" ?

Jag tycker också att Ts får bita i det sura äpplet och lära sig en läxa, men ingen blir hjälpt av att folk tror att ägaregistret kan ersätta ett korrekt avtal.

Glöm och gå vidare
Skatta för inkomsten :confused::banghead:

Glöm och gå vidare

Jordbruksbevis? På en hund?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 633
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar