Men du verkar inte förstå av det här handlar om.

Du ska lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Kostar c a 1000 kr. Sedan ska du bevisa det du påstår. Det kan du inte.

Köparen för fram sin sak, och har goda grunder för sitt svar. Du däremot kan förmodligen bli polisanmäld för ditt ägarbyte via nätet, efter att du lämnat ut undertecknade handlingar.

Det är nog inte direkt rymdforskning att se att du inte har mycket att gå på vid en förhandling i tingsrätten. Med tanke på hur du uttryckt saken här, bör du nog ta hjälp av en jurist. Det kostar c a 1500 kr/timme, vilket blir många tusenlappar innan ni ens kommer till förhandling.
Hur fick han med sig papprena?
Ja säg det.

Alltså är jag snurrig, det här låter ju helt absurt -har jag fattat detta rätt? .
Du ägde en hund.
Som du sålde på prov? I två dagar(?! Bruklig är väl runt tre MÅNADERS prövotid?)
Utan att skriva några som helst papper?
Köparen betalar hela köpesumman?
Du lämnar ifrån dig alla papper?
Sedan ångrar du dig och menar att du har rätt att kräva tillbaka hunden?
Därefter skriver du över hunden till tredje part(???????! Varför?)

Det här är helt allvarligt och seriöst menat: Om informationen ovan stämmer Känns det inte helt omöjligt att köparen ansersig ha räddar hunden från dig då försäljningen inte låter som direkt genomtänkt på något vis utan bara extremt oseriöst.

Men som svar på din fråga så nä jag tror inte du har någon möjlighet att få tillbaka hunden.

Han går inte att prata med, han vägrar att lämna ifrån sig hunden. Så jag får testa att gå via civilrätten även om min chans är liten, så har jag gjort allt jag kunnat för att få tillbaka min hund.

Sätt dig in i vad det här betyder ordentligt innan du gör något! Jag kan förstå desperationen över en hund (även om jag inte riktigt förstår just din berättelse), men samtidigt tror jag inte riktigt du förstår att det handlar inte om någon 50-50 chans här, där det kommer att bedömas vem hunden helst skulle vilja bo med, vem som är en hyvens typ, eller något liknande.

Ännu en tråd som hade kunnat undvikas med tydliga avtal.. man lämnar väl inte ifrån sig sin hund till någon okänd utan att ha papper på det? Jag är så nojig att jag skriver övertydliga bilagor om nåt känns det minsta fritt för tolkning och sen är jag ändå lite skeptisk hur det skulle gå i rätten.

Det finns låneavtal att få gratis från SKK för den här typen av dealer och gratis köpekontrakt för att fullföja affären.
Tips: Gör aldrig någin typ av överenskomelser utan allt på print.
Byt aldrig pengar innan affären är 100% klar och finns på papper!

En möjlighet att avgöra köparens seriositet är ju att hen kan erlägga handpenning istället för hela summan som i detta fall. Men nu är det försent.
Jag skulle hålla noga koll på vart hunden vistas och om den far illa anmäla till Länsstyrelsen.

Ja han fick med sig jordbruksverkets papper. Det är därför jag byte ägare efter att överenskommelsen mellan oss var bruten.

Total meningslös åtgärd, då det registret inte öht påvisar ägarskap rent juridiskt. Du har sålt hunden, ångrat dig och vill ha den tillbaka, vilket ny ägare vägrar och är i sin fulla rätt att göra dessutom så då ändrar Du ägare till nån annan tredje part i sjv's register. Fult är bara förnamnet och det kommer du ingenstans med i tingsrätten.

Torde vara enklare att köpa tillbaka hunden, än att häva köpet. Förutsatt att köparen vill sälja hunden, han sätter självklart priset själv, det är ju juridiskt hans hund.

Eller så släpper du det, du sålde ju hunden av en anledning, köparen kanske är kalasbra och gör allt rätt eller så omplaceras hunden om någon månad, halvår, år eller liknande och då kanske köparen rent av lämnar tillbaka den alt går med på att sälja hunden till dig.

Förvisso så kan du, om du har namnet etc på snubben som köpte hunden ringa till Länsstyrelsen och fråga om han har några djurförbud eller liknande. För har han det så är ju saken biff. Annars är du tillbaka på den nuvarande rutan.

Torde vara enklare att köpa tillbaka hunden, än att häva köpet. Förutsatt att köparen vill sälja hunden, han sätter självklart priset själv, det är ju juridiskt hans hund.

Eller så släpper du det, du sålde ju hunden av en anledning, köparen kanske är kalasbra och gör allt rätt eller så omplaceras hunden om någon månad, halvår, år eller liknande och då kanske köparen rent av lämnar tillbaka den alt går med på att sälja hunden till dig.
Det var ett bra förslag.
Sen kan jag fundera över huruvida TS är en lämplig hundägare överhuvudtaget, att ens komma på att man ska ha två dagars prövotid.

Det var ett bra förslag.
Sen kan jag fundera över huruvida TS är en lämplig hundägare överhuvudtaget, att ens komma på att man ska ha två dagars prövotid.
På två dagar hinner man knappt tycka att vår flock på 3 unga, dryga bruksschäfrar, en äldre surschäfer och en vrång Dvärgschnsuzer som vägrar anpassa sig vara lite jobbig :p

Du har sålt hunden. Så enkelt är det. I och med att du fått pengar för hunden så har du sålt hunden, oavsett vad du kallar betalningen. Du kan aldrig kräva att få tillbaka hunden. Visst är muntliga avtal giltiga, men vem ska kunna bevisa vad som verkligen sagts?
Jag har omplacerat vuxna hundar och har då alltid först lämnat ut hunden på prov i några veckor. Inte för att jag själv ska kunna ångra mig, utan för att den blivande ägaren ska kunna känna efter om allt känns bra med hunden. Tydligt avtal om vad som gäller under prövotiden skrivs, där båda parters namn, personnummer, kontaktuppgifter och underskrifter finns med. Om personen vill ha hunden efter prövotidens slut så betalas den summa som står i avtalet och jag skickar över alla papper. När hunden lämnar mig för prövotiden så är den veterinärbesiktigad, så vi båda vet i vilket skick hunden är vid flytten och detta intyg får den blivande ägaren med sig direkt. Jag behåller hunden försäkrad i mitt namn under prövotiden, men för över försäkringen på den nya ägaren när affären är klar.

Du har sålt hunden. Så enkelt är det. I och med att du fått pengar för hunden så har du sålt hunden, oavsett vad du kallar betalningen. Du kan aldrig kräva att få tillbaka hunden. Visst är muntliga avtal giltiga, men vem ska kunna bevisa vad som verkligen sagts?
Jag har omplacerat vuxna hundar och har då alltid först lämnat ut hunden på prov i några veckor. Inte för att jag själv ska kunna ångra mig, utan för att den blivande ägaren ska kunna känna efter om allt känns bra med hunden. Tydligt avtal om vad som gäller under prövotiden skrivs, där båda parters namn, personnummer, kontaktuppgifter och underskrifter finns med. Om personen vill ha hunden efter prövotidens slut så betalas den summa som står i avtalet och jag skickar över alla papper. När hunden lämnar mig för prövotiden så är den veterinärbesiktigad, så vi båda vet i vilket skick hunden är vid flytten och detta intyg får den blivande ägaren med sig direkt. Jag behåller hunden försäkrad i mitt namn under prövotiden, men för över försäkringen på den nya ägaren när affären är klar.

Låter som ett vettigt och fungerande koncept. Och jag tror det är det vanligaste.

Precis så har vi också gjort. Vid två hundar har prövotiden förlängts på kontraktet för att tjänstetester ska hinna utföras. Då har vi träffats och skrivit om kontraktet. Kortaste prövotiden har varit 2 veckor med förlängning 2 veckor.
Inga pengar el papper byts innan allt är bestämt. Försäkring står kvar på oss till ägarbyte är gjort.

Precis så har vi också gjort. Vid två hundar har prövotiden förlängts på kontraktet för att tjänstetester ska hinna utföras. Då har vi träffats och skrivit om kontraktet. Kortaste prövotiden har varit 2 veckor med förlängning 2 veckor.
Inga pengar el papper byts innan allt är bestämt. Försäkring står kvar på oss till ägarbyte är gjort.

Det ger ju en väldigt fin indikation, även utan avtal, vad som är avsett. Inga pengar har bytt hand, försäkringen står kvar på säljaren. Inget ägarbyte gjort, handlingar kvar hos säljaren.

Det styrker ju historien från säljarens sida, oavsett om man har skriftligt avtal eller inte (och det ska man aldrig slarva med!)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 633
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar