Du har sålt hunden. Så enkelt är det. I och med att du fått pengar för hunden så har du sålt hunden, oavsett vad du kallar betalningen. Du kan aldrig kräva att få tillbaka hunden. Visst är muntliga avtal giltiga, men vem ska kunna bevisa vad som verkligen sagts?
Jag har omplacerat vuxna hundar och har då alltid först lämnat ut hunden på prov i några veckor. Inte för att jag själv ska kunna ångra mig, utan för att den blivande ägaren ska kunna känna efter om allt känns bra med hunden. Tydligt avtal om vad som gäller under prövotiden skrivs, där båda parters namn, personnummer, kontaktuppgifter och underskrifter finns med. Om personen vill ha hunden efter prövotidens slut så betalas den summa som står i avtalet och jag skickar över alla papper. När hunden lämnar mig för prövotiden så är den veterinärbesiktigad, så vi båda vet i vilket skick hunden är vid flytten och detta intyg får den blivande ägaren med sig direkt. Jag behåller hunden försäkrad i mitt namn under prövotiden, men för över försäkringen på den nya ägaren när affären är klar.