Men varför ö h t blanda in ägarbytet innan något ägarbyte skett? Nu signalerar det ju att ägarbytet faktiskt skett, pengar mot hund. Alla papper signalerar ju det.

Två dagars prövotid om man är osäker på köparen är ju ett hån. Mot hunden. Djur är inga leksaker.
Hur är det ett hån mot hunden, folk lämnar iväg sina hundar hos folk hela tiden. Detta var första gången han var borta från mig.

Hur är det ett hån mot hunden, folk lämnar iväg sina hundar hos folk hela tiden. Detta var första gången han var borta från mig.

Du vill sälja din hund, lämnar iväg den på prov två dagar. Efter så otroligt kort tid får du dåliga vibbar av köparen. Jag kan sätta pengar på att de vibbarna hade du kunnat upptäcka utan att behöva lämna ut hunden utan göra noggrannare kontroll innan överlämnandet.

Och där tror jag du kan komma i rejält blåsväder eftersom det kan ses som bedrägligt.
Ja det får vi se,
Du vill sälja din hund, lämnar iväg den på prov två dagar. Efter så otroligt kort tid får du dåliga vibbar av köparen. Jag kan sätta pengar på att de vibbarna hade du kunnat upptäcka utan att behöva lämna ut hunden utan göra noggrannare kontroll innan överlämnandet.
Ja självklart, men hade inga vibbar av konstigt beteende just vid mötet.

Ja självklart, men hade inga vibbar av konstigt beteende just vid mötet.

Ett möte för att överlåta din hund? Varför inte träffas, se interaktionen mellan spekulant och hund, och sedan följa upp det med ett möte hos spekulanten för att se hur hunden ska bo om den ska överlåtas? Redan där hade du ju förmodligen börjat ana oråd om det finns skäl efter två dagar.

Ett möte för att överlåta din hund? Varför inte träffas, se interaktionen mellan spekulant och hund, och sedan följa upp det med ett möte hos spekulanten för att se hur hunden ska bo om den ska överlåtas? Redan där hade du ju förmodligen börjat ana oråd om det finns skäl efter två dagar.
Ja men du blev det som det blev. hunden är glad mot allt och alla så det var inget utöver det vanliga att läsa av. Sen att han uppförde sig riktigt på plats så att säga var väl ett spel.

Ja men du blev det som det blev. hunden är glad mot allt och alla så det var inget utöver det vanliga att läsa av. Sen att han uppförde sig riktigt på plats så att säga var väl ett spel.

Jag skulle vilja säga att det i de absolut flesta fall går att säga mycket om köpare utifrån dennes hem, och hur hunden och spekulanten interagerar i en för hunden ny miljö (hemmet).

Avslutningsvis tror jag det blir svårt för dig att få tillbaka hunden om det inte sker i samråd med köparen.
Han går inte att prata med, han vägrar att lämna ifrån sig hunden. Så jag får testa att gå via civilrätten även om min chans är liten, så har jag gjort allt jag kunnat för att få tillbaka min hund.

Så när det gäller avtalsbrottet i våran överenskommelse så är det bara att ge upp? att han nonchalant inte bryr sig om det, att han har/får rätten att ändra vårt avtal. Samt att han tog med pappren vilket är min uppgift att skicka in, om så avtalet var fullbordat för båda vilket det inte är.

Så när det gäller avtalsbrottet i våran överenskommelse så är det bara att ge upp? att han nonchalant inte bryr sig om det, att han har/får rätten att ändra vårt avtal. Samt att han tog med pappren vilket är min uppgift att skicka in, om så avtalet var fullbordat för båda vilket det inte är.

Har du undertecknat ägarbytet?

Hur menar du att du ska kunna bevisa ett avtalsbrott? Precis ALLT talar för att du genomfört en försäljning - pengar och vara (hund) har bytt hand. Skickas en undertecknad blankett om ägarbyte in, är det ju absolut ingen som vet vem som skickat den, och det är heller inte - vad jag kan se - tvingade att säljaren ska skicka in. Även om det som vanligt är att rekommendera.

Har du undertecknat ägarbytet?

Hur menar du att du ska kunna bevisa ett avtalsbrott? Precis ALLT talar för att du genomfört en försäljning - pengar och vara (hund) har bytt hand. Skickas en undertecknad blankett om ägarbyte in, är det ju absolut ingen som vet vem som skickat den, och det är heller inte - vad jag kan se - tvingade att säljaren ska skicka in. Även om det som vanligt är att rekommendera.
Det blir väl likadant för honom att bevisa att det inte har förekommit ett avtal.

Det blir väl likadant för honom att bevisa att det inte har förekommit ett avtal.

Nix. Du har bevisbördan. Du ska bevisa det du påstår.

Du får betala för stämningen, du får föra fram vad som ligger till grund för din stämning.

Hade jag varit köparen hade jag hävdat att jag gett dig pengar, fått ägarbytet, och sedan fick du plötsligt tuppjuck och ville häva ett redan genomfört köp. Hur ska du kunna motbevisa det?

Nix. Du har bevisbördan. Du ska bevisa det du påstår.

Du får betala för stämningen, du får föra fram vad som ligger till grund för din stämning.

Hade jag varit köparen hade jag hävdat att jag gett dig pengar, fått ägarbytet, och sedan fick du plötsligt tuppjuck och ville häva ett redan genomfört köp. Hur ska du kunna motbevisa det?
Ja då blir det ord mot ord, då får lagen tolka den som har rent mjöl i påsen.

Ja då blir det ord mot ord, då får lagen tolka den som har rent mjöl i påsen.

Men du verkar inte förstå av det här handlar om.

Du ska lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Kostar c a 1000 kr. Sedan ska du bevisa det du påstår. Det kan du inte.

Köparen för fram sin sak, och har goda grunder för sitt svar. Du däremot kan förmodligen bli polisanmäld för ditt ägarbyte via nätet, efter att du lämnat ut undertecknade handlingar.

Det är nog inte direkt rymdforskning att se att du inte har mycket att gå på vid en förhandling i tingsrätten. Med tanke på hur du uttryckt saken här, bör du nog ta hjälp av en jurist. Det kostar c a 1500 kr/timme, vilket blir många tusenlappar innan ni ens kommer till förhandling.

Hur fick han med sig papprena?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 633
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar